Balsfjord och Tromsö

Denhär bilden är tagen i motljus, i dåligt ljus dessutom på Tennes, Balsfjord ca 10 mil från Tromsö. Tycker att det är kul att jag fick med när Sidensvansen plockar rönnbäret.

Här håller han det stolt, innan han äter upp det.

Den bästa bilden jag fick på sidensvansarna. Svårt med skärpan inne bland alla grenar, och ljuset är svagt, solen går varken upp eller ner, det är mörketia.

Alla småfåglar är intensivt sysselsatta med att äta, den stund som det åtminstone är såhär ljust mitt på dagen.

Vilken tur att den inte verkar frysa, det är ändå 8 minus ute.

Huset byggdes 1966, och jag tror att köket har sett exakt likadant ut sedan dess. Brödlådan, kaffeburken, kaffekannan(på hyllan) och bordsduken matchar inredningen.

Dethär är världens bästa plats, fjaera, som betyder både strand och ebb. Kameran är riktad inöver fjorden och färgerna är autentiska.

En vanlig sten, klädd i vinterskrud.

Små isflak visar hur högt vattnet brukar gå.

Frosten har ritat fantasimönster på tången, som ligger naken nu när det är ebb.

I båthuset är dörren öppen… Bilden är tagen utöver fjorden.

”Man kan se trollen bakom stenarna” sa min kusin J när han såg denna bilden. Kan du det med?

I Tromsö. Kusin B har julpyntat med ett lysande hjärta, hennes händer ramar in.

Kelig katt på mysig filt. Mys heter kos på norska.

Denne kille är tydligen avvaktande mot ”främlingar”, fast, vi kom genast på god fot, och han t o m låg och sträckte sig och tvättade sig i ”min” säng.

Hos min vän sedan barnsben, L, och kusin B’s granne tog jag denna bilden. Hans söner hade uppmuntrat honom att julpynta – visst blev det fint? Utanför regnar det, det borde det inte göra i Tromsö den sista november. Dagen efter reste jag hem från Tromsös flygplats.

Tack för att du ville följa med mig på min resa!

Allt gott till dej!

15 thoughts on “Balsfjord och Tromsö

    • Glad att du tog dig tid att följa med! Roligt att du gillade dem, jag tycker själv att de är lite kul, lite extra, trots att man bara ser siluetten. Allt gott till dej!

  1. Vilka fantastiska bilder, tror jag vill flytta till Norge. Det är så vackert, talar till en liksom. Blir helt lyrisk.Fast det där köket står jag över, huva !!!! Mera sånt ! Tumme !Ha det så gott !Kramar

    • Tack för tummen, min vän! Glad att du gillar mina bilder. För min del är Norge vackrast i världen. jag brukar säga ”så vackert att man tappar andan”. :-)Allt gott till dej med en kram!

    • Köket tillhör min morfar. Det är som det är. Egentligen hoppas jag att det inte ändras, det är unikt, tror jag.Allt gott till dej!

  2. Det var riktigt fina bilder du fick av Sidensvansen, som silhuettbilder. Snyggt.Fina bilder de andra också. Är det den katten du ”lurade” med fotot, som ligger i sängen.Det ser ut som den.Tack för din kommentar, jag tror inte jag sagt det, jag har ju inte varit här på ett tag. Det lät som rena balansakten att ta det fotot (på katten).Här har det inte blivit mycket bilder, det har ju snöat så displayen är ju full av snö, men några vinterbilder har det blivit. Plus koltrasten som är på balkongen, men den är tag inifrån. Jag har inte lagt ut dem ännu. Jag ska ominstalera datorn så jag gör inget mer är för över bilderna externt så länge.Ha det gott, jag ska nog hinna hit före Julafton.Kramar i massor

    • Tack! Jag försökte ta bilder flera gånger, och blev glad när jag fick chansen, äntligen.🙂 hm, nu är det jag som inte minns, katten som jag ”lurade… ingen aning. Påminn mej. Ja, fotot på andra katten var inte ”lättköpt”, men han var så fin att jag ville.Jag har tagit lite bilder, på sillinläggningar, och julbelysningar. har bara inte hunnit lägga över dem, annat har tagit tid. Igår var jag t ex hos svågern på födelsekalas. jag fyller en vecka efter jul. Ska inte ”fira så allvarligt”.Nu går det fort till jul. Hoppas vi ses, annars önskar jag dej allt gott och en riktigt God jul!Sände en go Julkram!

  3. Wow vilken miljö!. Vackert så jag tappar hakan, där skulle jag velat vara!. Och vilka härliga bilder du tar , du är jättebra på att fånga just det där ögonblicket!! kramizar

    • Ja, jag kan bara hålla med, det är wow-känsla på miljön i Balsfjord, helt klart! Blir mycket glad för bildberömmet!Stora kramen ochAllt gott till dej!

    • Vad bra att mina bilder skänker vila, kan tänka mig att du har tusen saker att göra just nu.KraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaamarochAllt gott till dej!

Kommentera

