Goda, goda sillinläggningar!

Jag och väninna M, gjorde tillsammans 4 olika sillinläggningar. Det är både oerhört mycket roligare, och enklare att dela på jobbet och det som är klart. Alla inläggningar blev bra, och jag delar gärna med mig av recepten:

Leilas goda Senapssill

3 3 pkt 5–minuterssill (à 420 g)
1 1 dl crème fraîche
flingsalt och svartpeppar från kvarn
2 2 dl senapssås(se recept nedan)
Senapssås
1 1 dl senap, svensk, finkornig
2 2 msk rödvinsvinäger (kan bytas mot vitvinsvinäger)
3 3 msk strösocker (kan bytas mot flytande honung)
0.5 0.5 tsk flingsalt (tveksamt)
svartpeppar från kvarn
2 2 dl solrosolja
2 2 msk espressokaffe, kallt
dill, färsk, tas inte i förrän efteråt.

P1040081.jpg

Här har jag blandat allt utom peppar och själva sillen. Vispa med elvisp gick jättebra. Och som Leila säger ”2000 ggr godare än köpt”

1. Senapssås
Vispa samman senap, rödvinsvinäger, strösocker, flingsalt och svartpeppar.

2. Tillsätt oljan i en tunn stråle under vispning.

3. Smaksätt med kall espresso. Vänd ner färsk skuren dill precis innan servering.

4. Häll av sillen och låt all vätska droppa bort.

5. Skiva sillen i bitar och blanda den med senapssåsen och crème fraîche.

6. Smaksätt med kryddor och fyll en sillburk eller sillkrus och låt med fördel sillen stå 1–2 dagar. Om man vill kan sillen ätas direkt!

P1040085.jpg

Här är sillen klar att läggas i ett glas. Jag har köpt fina glas på loppis, som jag trivs med att använda.

Tomatsill

Detta receptet har jag fått av mamma, som fått det av sin bror, som tagit med det från en restaurang som han jobbade på. Ingredienser inom parantes använder jag inte längre. Detta går fort att göra.

1 brk inläggningssill

3 msk 12 % ättika

3 msk vatten

½ dl tomatpuré (Slotts)

1½ dl strösocker

2 msk matolja (neutral, ex solrosolja)

1 knivsudd (½ kryddmått) krossad kryddpeppar

1 stor/2 mindre rödlökar

(dill, ett lagerblad)

P1040089.jpg

Blanda ättika, vatten, tomatpuré, socker, hackad lök och kryddpeppar. Tillsätt oljan droppvis, blanda väl. Dela sillen, skär den gärna i sneda, lite längre och smalare bitar. Blanda lätt och lägg den i en burk. Vänta 2 dgr med att äta sillen. Förvaras svalt.

P1040090.jpg

Min käre make är tokig i denna sillsort. Som sagt, bara att blanda. Har du aldrig testat att göra inlagd sill, prova denna och bli positivt överraskad.

Min och väninna M’s variant av skånsk löksill

3 dl socker

2 dl vatten

1 dl ättika 12%

2 hackade rödlökar

1/3 strimlad purjolök

½ liten morot, hackad eller skivad i tunna slantar

Några msk hel kryddpeppar

1 brk inläggningssill

P1040084.jpg

Ha en vass kniv, för till denna sillen är det mycket att hacka.

Koka upp socker, ättika, vatten. Låt det svalna. Ta de olika ingredienserna och varva demi serveringsburken, sill, rödlök, purjo, morot, kryddpeppar -repetera tills ingredienserna är slut. Häll på den svala lagen. Vänta 2 dgr med att äta sillen. Förvaras svalt.

P1040091.jpg

Klassisk sill, morot, rödlök och purjo ger den en fin färg. Moroten kan hackas, eller skivas i tunna slantar.

Matjesill med rostad paprika och basilika

Denhär sillsorten är väldigt olik alla andra. Jag tycker att det går fint att ha i dubbla mängden matjesill i såsen. Ät såsen också, den är läcker!

1 brk matjesill (200g)

2 röda paprikor

2 dl creme fraiche

salt

1 liten rödlök

1 gul paprika

cayennepeppar till lagom styrka och smak

nymalen svartpeppar

P1040079.jpg

Rosta de röda paprikorna i 250 grader under grillelementet i ugnen. Lägg i plastpåse eller en plastskål m lock, och låt svalna. Dra av skalet, kärna ur dem. Kör i mixer/mixerstav med creme fraiche, smaka av med lite salt.

Skala och hacka rödlöken. Finhacka den gula papriken. Strimla basilikabladen. Blanda ner allt, krydda med cayennepeppar och svartpeppar. Låt stå åtminstone en stund innan du serverar. Förvaras svalt.

P1040086.jpg

Här får du en aning om hur finhackad paprikan ska vara. Dekorera gärna m hela basilikablad vid servering.

P1040094.jpg

En tallrik sill. Här känns det tvetydigt att säga God jul, men jag gör det ändå.

Snart kommer jag med ett inlägg om ljuspunkter i Ängelholm, och sedan blir det ett par julstämningsbilder, och efter det kommer jag att skriva lite om fyrverkerier.

Allt gott till dej!

10 thoughts on “Goda, goda sillinläggningar!

  1. Särskild Tumme för tomatsillen ! Just det receptet har jag letat efter, tappade bort det i någon flytt. Nu kan jag Jippi göra den igen !!! Glad jag blir. De andra sillarna är säkert goda också , men jag hinner inte göra allt jag vill, så det får bli lite här och där. Det lär bli jul ändå hos mig med.BS Var så god !Sköt om dig och ha det så gott !Julkramas

    • Det var ju tur med tomatsillen! Glad jag blev!Du får prova de andra sillsorterna till Påsk. :-)Allt gott till dej!!Juuuuuuuulkraaaaaaaaaaaaaaaaaaaam!

    • Oh, jag bjuder så gärna på en smakbit… Allra godast, är om man blir sugen på något sent (tidigt för de flesta), och man tar ett par bitar sill… :-)Allt gott till dej! och en stOOOOOOOOOOOOr julkram!

  2. För mig är sillen och laxen det godaste på julbordet. Mums.Tur för oss att svågern jobbar på fiskbil, aldrig några problem med sill..God Jul på dig!

    • Vad perfekt! Jag är mkt glad i typ all typ av fisk och skaldjur. min kära morfar säger att ”om han inte får fisk 5 dagar i veckan så blir han sjuk”. Allt gott till dej! med en stoor Julkram!!

Kommentera

