Kycklingleverpastej med väninna M

Jag är intolerant mot fläskkött. Om jag äter något alls från gris, så får jag diarré, inom 20 minuter. Ganska trist. Upptäckte det när jag var 28 år, och då hade jag haft bekymmer sedan jag var 15. Idag vet jag att det inte bara är jag i min släkt som har samma intolerans. Ibland är det dumt. T ex vid Jul. Jag får ha egen alternativ mat, kalkonprinskorv, kalkonskinka (hel som jag griljerar) och i år gjorde jag julköttbullar på älgkött, de blev goda. Att gå ut och äta julbord, känns som bortkastade pengar, när det är så lite jag tål.

Ibland saknar jag någon mat. Revben  t ex. Grillade revben, åh, de kan dofta så vansinnigt gott! Och leverpastej. Visst, det finns en sorts kycklingleverpastej, som ligger i konservburk, men, jag tycker inte alls om den. För en del år sedan hade Kronfågel en leverpastej, men, den slutade säljas, tyvärr. Under en längre tid, har jag funderat på att göra egen pastej. Jag har gjort egen ”vanlig” leverpastej” för länge sedan, men aldrig på kycklinglever. Som tur var, kläckte väninna M samma idé som jag funderat på, och vi skred till gemensam handling.

Eftersom vi inte hade något renodlat recept, men vi båda gjort leverpastej tidigare,  letade vi först på nätet. Där hittade vi inget som direkt kändes användbart. Därför tog vi ett recept i Bonniers nya kokbok, och modifierade det lite. Enkelt, vi uteslöt fläskfärsen! Har du samma bok, kan du med fördel även använda deras recept på Gulash, rakt av (möjligen lite extra svartpeppar i, bara).

Egen leverpastej är märkligt enkel att göra (i alla fall om man delar arbetet med en väninna som jag gjorde)

2011, årets första 058.jpg

Pastejerna är klara. Den t h bakade vi övertäckt med folie. Färsk ingefära och ett rågkex i förgrunden

s 219, Fin leverpastej – paté

250 g kycklinglever (vi dubblade det)

250 g fläskfärs (uteslöt vi)

2 äpplen (gärna Cox orange (det hade vi))

½ gul lök (vi tog charlottenlökar)

2 anjovisfiléer (det tog vi inte, vi valde att riva i några cm färsk ingefära istället, yammy)

3 dl vispgrädde

3 ägg, 1 tsk salt, vitpeppar (jag gillar inte vitpeppar,  vi tog pepparmix istället)

Vi rensade levern och körde den i mixer tills den var finmald. Riv äpplena, rivet får gärna bli lite brunt. Riv löken och ingefäran fint. Vispa grädden, och blanda ner ägg och kryddor. Tillsätt övriga ingredienser och smaksätt.

Smörj formar, och häll i smeten. Vi använde keramikformar, och ett par små konservglas. Vi gräddade pastejerna i vattenbad i 175 graders ugn i 50 minuter, det var lagom. Vill man göra en större paté i en bakform gräddas den 1½ timme.

2011, årets första 051.jpg

Smeten i smorda formar i ett vattenbad i ugnen

Pastejen blev riktigt god, men ganska smulig i konsistensen. Jag funderar på att inte vispa grädden nästa gång, och se hur det blir. Tillsatsen av färskriven ingefära var en höjdare. Jag har inget riktigt mått på hur mycket jag tog, det får bli ”på en höft”.

2011, årets första 056.jpg

Jag kommer att göra det fler gånger! Helst tillsammans med väninna M, det blir dubbelt så roligt och hälften så svårt då.

Allt gott till dej!

8 thoughts on “Kycklingleverpastej med väninna M

    • 🙂 Tror att du skulle kunna göra pastejen, om andan faller på. Känns bra att du är glad att jag bloggar igen. Allt gott till dej!

  1. Jag tycker det är gott med alla rätter med kalkon men visst vill man ha riktigt griskött lite i mellanåt. En god kassler eller stek. Förr gjorde jag också egen leverpastej men nu när vi bara är två känns det inte lönt och ja jag äter ju så lite. För mig e det inte heller lönt att gå på julbord, jag äter ju typ bara 1 1/2 dl mat så det skulle bli lite för dyrt att gå på. Var ute och åt dagen i söndags och kunde då välja halv portion och det var precis lagom men inte fan blev det halva priset nä jag fick betala endast 12 kronor minde än om jag tatt hel. Tycker jag är dåliig.

    • Hej! Jag håller med. En god plommonspäckad grishalsstek kan dofta vansinnigt gott. Det känns dock som att följderna inte gör det värt att ens försöka.Kul att du också gjort leverpastej. Vi bor tre här, och vi är två som äter leverpastej. jag frös in de flesta, hoppas att de fina när de tinat, det tror jag.Vad idiotiskt att det kostade nästan lika mycket för en halv portion! Jag brukar läsa mycket om mat, även recensioner, och jag har sett att på en del ställen, är förrätterna ganska väl tilltagna, kanske du kan ta en sådan nästa gång? Italienska och grekiska krogar brukar ha rejäla förrätter. På en libanesisk restaurang, är det vanligt att det är mindre portioner från första början, för där äter man som vid ett smörgåsbord, och beställer in en massa olika sorter. Lågkalori det mesta också. Visst, en förrätt är inte samma sak, men, det finns goda förrätter också, och de brukar ha ett rimligare pris.Jag hoppas att du hamnar på ett mer humant ställe nästa gång.Allt gott till dej!

  2. Jag blir alltid så hungrig när jag kommer in till dig… mums…Gäller det ALLT griskött, även rökt skinka typ?Nu har jag nya inlägg på både mat och min nya blogg hemimammas hem…Hemikramar ♥

    • Hej! Vad bra att du blir hungrig…🙂 Tror jag. :-)Ja, allt som kommer från gris, även bacon, rökt skinka, rubbet! Kan t o m få problem om mitt kött grillas på samma ställe som fläskköttet. Bredvid går fint. Kan inte steka mitt kött på samma stekjärn som fläskkött stekts, om jag vill slippa symptom.. och det vill jag! Konstigt nog tål jag vildsvin. Det finns ett par saker till som jag reagerar starkt på. Margarin, skinnet på kyckling, ”skummjölksglass” och råa päron.Sedan finns det saker som kroppen svarar med intolerans på ”om det är två eller fler”. Kaffe, äpplen, apelsin, apelsinjuice.Knasigt tycker jag.stora varma kramar ochAllt gott till dej!

  3. Tack för allt din goa kritik! Vem älskar INTE smörgåstårta =0) Om jag inte fick vara kreativ, skulle jag skrumpna i själen… Hunger är en sund reaktion i kroppen som visar oss att vi lever och det kan vara det som räddar oss i situationer när vi mår dåligt. Fast baksidan med det är väl att man kan börja missbruka mat, på samma sätt som alkohol och droger =0(Vilka skumma saker du reagerar på? Vad säger läkarna som förklaringar på detta?Hemikramar och allt gott till dig också! ♥

    • En förklaring är väl att gallan inte producerar rätt enzym för att bryta ner vissa ämnen, då tror kroppen att det är ett främmande ämne, och vill bli av med det – fort. Det är länge sedan jag talade med läkare om problemen, de satte bara ett namn mina symptom, och det behövdes egentligen inte. Teorin är delvis min egen, efter vad jag kunnat läsa mig till. Känns ganska logiskt, tycker jag.Begriper vad du menar med vikten av att få vara kreativ. Jepp!E m i dina FB vänner. Tack!Allt gott till dej med en stoor kram!

Kommentera

