Sångsvanar

I söndags var det strålande sol, och helt underbart ute. Maken var ledig och vi åkte till Rössjön.

Där en å rinner ut i sjön, är det isfritt, och stora mängder fåglar, främst sångsvanar och gräsänder har samlats. I vanliga fall är en sångsvan ganska skygg, men här lät de sig villigt fotograferas.

Dehär är samspelta i sina poseringar, och jag gillar den lilla vattenilen och vattendroppen från näbbarna.De äter mest växter i vattnet och på land, men det händer att även små vattenlevande djur slinker ned.

Här sträcker den ut sig i hela sin längd. Vackert, tycker jag. Vill du se hela rörelsen, klicka in på min slideshow på Youtube.

Ja, jag vet, du har redan sett dem, men, vem kan få nog? Inte jag i a f. =0) De är stora : mellan 140 till 160 centimeter långa och ett vingspann på 205 till 235 centimeter.

Ibland ska man ha tur,  han lyfte nästan rakt mot mig när jag hade kameran beredd! Den bruna i vattnet är ”den fula ankungen”, eller en ung svan. (det fattade du att jag menade eller hur?)

Den ser så mjuk och fin ut, ut, men jag tror inte att det är ett keldjur, jag har hört att svanar har humör…

Sångsvanen brukar bo och häcka på ödsliga ställen, på myrar och mossor långt upp i norr. De kan ha flyttat hit tillfälligt, fast de finns de som häckar här i Skåne.

Här är jag och maken ute och går på isen. Det finns både pimpelfiskare och skridskoåkare ute. Det är jag som är kort…

Ett litet konstverk intill kanten. Dethär är nära där jag ”badade”. Allt gick bra, tills jag skulle ta klivet från isen och upp. Då brast den under mig. Tur att det bara var så djupt att jag blev våt en bit upp på låret. Det var kallt och bet i skinnet. Maken kom till undsättning, han fick ta kameran innan han fick dra iland mig. Tur att det var nära till bilen, med sätesvärme och filt! Brrrrrr

Nu säger vi hejdå till Svansjön =0)

Allt gott till dej!

33 thoughts on “Sångsvanar

  1. Mycket vackra fåglar och som vanligt mycket vackra bilder =0)Misslyckas du nånsin med bilder? Du verkar överjordiskt duktig… jag slår vad om att din sämsta bild är i nivå med min bästa… Vilken tur att vi är olika varelser i herrens hage och att vi alla är så välsignat unika och värdefulla…Allt gott till dig kära Carina!

    • Tusen tack! Jag blir verkligen riktigt glad för berömmet! Klart att jag tar kassa bilder, men de visar jag inte… och så många bilder som jag tar, så lär jag mig att ta ”rätt” från första början. Jag håller helt med, tur att vi är olika, med olika förmågor och gåvor.🙂 Glad för ditt härliga sätt att uttrycka det. Stoooooooora kramen och Allt gott till dej!

  2. Det tilltalar mig om att svanar är trogna sin partner hela livet ut. Något jag hört, är det så?Fina bilder onekligen. Hoppas allt är bra med dig!

    • Svanar bildar par för livet, ja. Tidigare trodde man att om en av dem dog, levde den andre/andra ensam, nu har det visat sig att det inte är sant, de skaffar faktiskt en ny partner. Bra! Glad att du tycker om mina bilder! Mår, hm, kunde varit bättre, tack. Längtar efter värme, den gör mig gott, och jag återhämtar mig snabbare.Allt gott till dej!

  3. Sukijaki !!!!! Så gott !!!! Det var hundra år sedan jag åt det nu.BS Jag har bara en hund, lilla Bettan, men det är inte det sämsta ! Plus 2 katter, så det är fullt på ramen.Tack detsamma !Kram

    • Ibland är det bra att bli påmind om rätter ”från länge sedan”. Det är härligt med djur, som du vet! =0)Allt gott till dej! och en kram!

  4. Vilka vackra bilder du tar!, jag vill också kunna fota sådär fint=(… Hoppas du har det bra, och vad kul att du bloggar mer, I have mist you! kramizar

    • Tusen tack, min vän, glad jag blir!! Jag är intresserad och har en bra kamera, som jag använder ganska mycket. Den får mig ut, vilket är bra. :-)Det känns riktigt bra att vara saknad, :-)Stor kram och allt gott till dej!!

  5. Fina bilder på vackra djur. Har man råkat ut för en arg svan glömmer man det aldrig! Jag har förmågan att tydligen reta svanar. Kanske beror det på mina isblå ögon.

    • Isblå är ganska ovanligt. jag vet en man som har det, emellanåt ser det ut som om han ser rakt igenom en. Det sa en Etiopier till mej med, mina är gröna.. :-)Jag tänker undvika att reta dem, möjligen skrattade de när jag trillade genom isen… :-)Stort varmt leende för bildberömmet!Allt gott till dej!

  6. Jätte fina bilder. Svanar är visst fina men som sagt de kan ha ett hemska humör helst om de har ungar. En lite bit från mig finns Mossen och där finns många fåglar. Jag cyklade där en gång och då hörde jag bara fräsande efter mig för där var en svan med ungar. Jag undviker att gå där när svananarna och gässen har ungar, bäst att ta cyklen.

    • Glad för bildberöm!🙂 Ja, de är kungligt vackra. Glad för att du berättade om händelsen. Jag har hört att tjädrar också kan få ”spel”, och nu menar jag att de kan fatta humör o bli aggressiva. Allt gott till dej!

  7. Å,vad fina foto på svanarna. Tur att det inte var på djupare vatten som isen brast. själv är jag väldigt rädd för att gå på is och det är mycket sällan jag gör det. när jag gör det så går jag alltid där jag vet hur djupt vatten det finns. Jag kan riktigt känna hur kallt det var. Ha en bra dag. Kram/Anita

    • Glad jag blir, tack!Ja, det var tur att det inte var djupare, otäckt ändå, faktiskt. jag har varit mycket ute på isen, både havs, och insjö. Tanken ”håller den” försvinner aldrig, fast tillsammans med maken känner jag mig trygg. Tack för din medkänsla. Allt gott till dej med en go kram!

  8. Hej Vännen!Du tar alltid så fina bilder! Det ska du ha beröm för. Jag tycker också att svanar är fina och stolta fåglar. Men som sagt så kan de visst väsa efter oss, om de är på det humöret. Men det är väl mest om de har ungar.Ja du nu finns det väl ingen snö kvar här i närheten, eller? Än om man längtar efter våren så får man väl vara beredd på mera snö, tyvärr.Önskar dig allt gott!Stor kram!

    • Glad jag blir! Roligt att du tycker det! Tack! :-)Jo, det finns snö ännu, fast inte här inne i stan, direkt. Det ligger en och annan f d snövall kvar, som numer är närmre svart än vit. Var uppe på Hallandsåsen igår, där fans det ännu snö, och is på vägarna.Jag tycker om värme, och hoppas egentligen att den hellre kommer förr än senare. :-)Allt gott till dej, med en kram!

    • Det känns extra bra att få beröm av dej, som är en duktig fotograf. Jag såg att du kommenterat på Youtube, jag har lagt till dej som vän, och prenumererar på din klipp. Vi hörs!! Kramar ochAllt gott till dej!

  9. Nu är minnet kort. Jag kommer inte ihåg om jag sagt att jag lagt ner min blogg. Blev less till slut på allt bildstrul.Har dig kvar som vän självklart och kommer att titta in, men adressen jag sparade gick till svanarna, därför har jag inte hört av mig förrän nu när jag uppdaterade din sida.Jag kommer nog inte hit och bloggar mer utan prövar lite nytt. Men jag ska ha kvar registreringen.Hör av mig gör jag ialla fall.Kram

    • Hej! Nej, du har inte sagt det direkt, men jag har sett det. Tråkigt, men jag förstår. Det finns en bägare som kan rinna över. Glad att jag finns kvar som vän! :-)Stooooooor kram och tack för besöket!Allt gott till dej!

  10. Pingback: Sångsvanar på Rössjön | Framsnacka

Kommentera

