"De godaste muffins jag ätit"

Svanar; 2011 012.jpg

Jag och väninna M bakade två sorters muffins. Det blev 18 av varje. Den ena smaksatte jag med 200 g frysta blåbär i hela smeten, och 1½ msk vaniljkräm i varje, samt ett mördegstäcke. Den andra smaksatte jag med 125g KarlFazer choklad med hela hasselnötter i, kakao och ett mördegstäcke smaksatt med malda nötter. Sonens o hans vänner tyckte att de var jättegoda. Väninna Ms dotter och hennes pojkvän tyckte att ”de var de godaste muffins de ätit”. Vilket betyg! Här får du grundreceptet, det kan varieras! Om du inte använder kakao, måste du tillsätta samma mängd mjöl. Ett vanligt mördegsrecept får du dessutom, jag använde ungefär hälften av degen till varje muffinssort, kavlade den tunt, bara ett par mm, stansade ut en rund bit, och la ovanpå den ogräddade muffinsen. Det fina är att muffinsen blir så fina och höga, trots att man inte behöver vispa, bara blanda.

Amerikanska Muffins grundrecept (goda som de är). ca 15-18

1 dl neutral olja (jag brukar helst ta den nötiga kallpressade rapsoljan)

4 dl Specialvetemjöl (gör skillnad)

4 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

1 ägg

3 dl mjölk

2 dl strösocker

1 dl kakao

100 g mörk choklad, grovhackad

50 g valnötter (uteslöt jag)

Ugn 200 grader. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Vispa samman ägg, mjölk o olja, tills det blandat sig väl. Tillsätt vispet till de torra ingredienserna, blanda, men inte för länge, då blir smeten seg. Fördela smeten i stora muffinsformar till drygt hälften. Grädda 20-25 minuter. Går bra att frysa. Pudra gärna lite florsocker ovanpå.

Vill du som jag ha ett täcke av mördeg ovanpå? Dethär receptet räcker till 2 olika sorters muffins (30-36 st)

Mördeg, grundrecept

200 g smör

1 dl strösocker

4 dl vetemjöl

1 dl potatismjöl

½ tsk bakpulver

ev 2 tsk vaniljsocker

50 g malda nötter i halva degen.

Blanda de torra ingredienserna, och fördela smöret i det. Blanda snabbt ihop till en smidig deg. Låt den vila i kylen en stund innan du försöker kavla den.

P1040218.jpg

Finfin ”bakelse” i en underbar form helt i choklad. Min kära svägerska i Halmstad har gjort den! Fantastiskt god, men ganska mäktig.

nyår 10-11 001.jpg

På nyår fick vi denhär supersmaskiga förrätten med lax. Gott, gott gott! Väninna C S bjöd.

nyår 10-11 039.jpg

Dethär var nyårsefterrätten. En stor droppe i choklad, fylld med hemgjord glass. Serverad med färska bär. Åh vad gott, är allt jag har att säga!

Allt gott till dej och varmt lycka till med muffinsbakandet! Återkom gärna med resultatet!

27 thoughts on “"De godaste muffins jag ätit"

  1. Hej Carina !Jag brukar inte ägna mej åt matlagning eller bak annat än i undantagsfall. Men jag är intresserad av recept, som jag försöker att få min kära att prova. Men det här ska jag försöka baka själv och överraska henne med, någon dag när jag är ensam hemma. Men i dag har jag inte tid !

    • Åh vad roligt, hon kommer att bli både glad och överraskad! Pluspoäng!🙂 Vill du, får du gärna berätta hur det gick! kom ihåg att inte öppna ugnsluckan för tidigt, då blir de platta. Allt gott till dej!

    • Hej! Jag vet att hon pratade om att hon använde två formar med choklad emellan. Verkar avancerat. Smakade ljuvligt. Allt gott till dej!! och en stor kram!

  2. Såg ju bara för underbart gott ut måste jag säga!Jag och baka går liksom inte ihop, jag gör exakt som det står i receptet…till punkt och pricka. Men slutresultatet får mig alltid att gråta.Önskar dig detsamma!Kramar

    • Ibland har man en ugn som förstör allt. Det kanske inte är du.🙂 Jag har älskat att baka sedan jag var liten, älskar att äta bakverk också.🙂 Bara blanda och inte öppna luckan förrän de ser färdiga ut, brukar fungera på dehär.Allt gott till dej med en go kram!

  3. ser supergott ut allt du visar bild på. Men nu har vi lite LCHF på gång här i hushållet så tyvärr blir det inga såna läckerheter för min del på ett tag. kram

  4. Nu när gubben fyllde år fick jag göra två sorters muffins för han tyckte han kunde bestämma eftersom han fyllde år. Han vill alltid ha vanliga utan någonting i medan jag alltid vill ha hackad choklad i. Helst vanligt choklad inte blockcholkad. Mmmmmm blir sugen men nä fy på mig ska inte äta sånt.

    • Jag skulle inte använda blockchoklad till muffinsen. Då är det bättre med Lindts exellance t ex, den kostar ca20-25 kr per kaka. Ibland tar jag marabous mörka, eller en av Hemköps eller Lidls mörka, de kan vara fina. Det är lite som vin, ”är det gott nog att dricka, är det gott nog att ha i maten”. Riktig mörk choklad är inte så kaloririk som mjölkchoklad, som tur är. Jag älskar god, mörk choklad.🙂 Allt gott till dej!

  5. Hej!Oj vad mycket gott du har här, man blir ju så sugen.De där muffisen måste jag bar prova en dag, hoppas att jag inte glömmer bort det.Jag förstår ju att de måste vara lämpliga till mig som ska hålla igen, för det är välbantningskakor, he,he-Önskar dig en underbar helg!Kram!

  6. BS Ojojoj, nu dreglar jag, så mycket gott !!!! Kanske jag ska försöka göra muffins på söndag eller har du nåt smarrigt efterrättsrecept att ge mig ?Jag och maken lagar extra specialmat på söndagar , givetvis med gooood efterrätt. Under veckorna blir det vanlig husman, inte dumt det heller.Ha det så gott ! Äter gott gör du ju redan.Kram

Kommentera

