Äntligen!

Vaknade av huvudvärk. Tyvärr är det inte ovanligt sedan en bilolycka för flera år sedan. Jag brukar inte skriva om det, för jag anser att jag ”har nog av det redan”. Tog på mig solglasögon, en keps och gick ut med kameran.

Och då kände jag det, en vårvind! Ja, bestämt, inte en iskall obehaglig – utan en il, en mjukare sort. Solen skiner och det är utan tvekan vår i luften! Härligt! Äntligen!

Fåglarna kvittrar, på området där jag bor hörs mest och oftast pilfinkar tycker jag. Denne gynnare sitter på stuprännan på ett grannhus. Lägg märke till färgen på himlen!

080.jpg

Allt gott till dej!

14 thoughts on “Äntligen!

  1. Aaaah, vad härligt det låter! :-)… längtar till våren jag med…efter månader med snø, regn, slask, snø, regn, slask och åter snø…:-/….. *längtar till värme*Stoora kraamar!!

    • Och du har lite längre tid kvar innan det blir vår hos dig…Du får komma hit, vetja!Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaamar och allt gott till dej!

  2. Jag gav dig svaret i kommentarsfältet på Hemimamma svarar:HEMIMAMMA 3 mars 2011, kl 04:41Magna Charta (”det stora fördraget”) kallas det avtal som slöts mellan den engelske kungen Johan utan land, adeln och prästerna år 1215. Avtalet gav adel och präster förmåner i bland annat skattefrågor; det tvingade alltså kungen till att dela med sig av sin makt till de två översta stånden. Magna Charta ses också som grunden till Englands parlament.http://sv.wikipedia.org/wiki/Magna_ChartaHEMIMAMMA 3 mars 2011, kl 04:54Kejsare är titeln på den manliga monarken i vissa monarkier, som därför brukar kallas kejsardömen; den kvinnliga motsvarigheten heter kejsarinna, en titel som också bärs av en kejsares hustru. En kejsare anses ha högre rang än en konung, även om denna skillnad i våra dagar inte har någon praktisk betydelse. I Europa har titeln framför allt använts för monarkier som hävdar ett arv från Romerska riket.Monarkin har olika namn beroende på vilken titel statschefen har: är det en kung eller drottning kallas den kungadöme, är det en hertig eller hertiginna kallas den hertigdöme, är det en furste eller furstinna kallas den furstendöme, är det en är det en kejsare eller kejsarinna kallas den kejsardöme, är det en påve kallas den påvedöme, är det en sultan kallas den sultanat och är det en emir kallas den emirat.http://sv.wikipedia.org/wiki/Kejsarehttp://sv.wikipedia.org/wiki/MonarkiHemikramar

    • Hej!Tusen tack för dina utförliga svar. Kejsar- kung grejjen var särskilt intressant. Jag letade på fel ställe. tyypiskt mig! Fast en fråga har jag egentligen inte fått något svar på. VAD Magna charta var, mellan vem och vad den betydde var ganska solklart. Ja, det var ett avtal som slöts, frågan är var det en avtal som undertecknades. Med betoning på att någon skrev under det. Den fråga fann jag inge svar på, och i TP stod det att ingen undertecknade det, gissa om det blev diskussioner! Allt gott till dej!! Och en varm kram!

  3. Ja vi har också haft Vår idag. + 6 grader och solen från en klarblå himmel. Fast jag har inte haft så mycket tid att vara ute i dag för jag har hjälpt min son att städa lägenheten som han nu flyttar ifrån. Jag får hoppas att hela Skåne har haft vår idag.Jag har börjat på AB bloggen igen men vet inte om jag fortsätter. Kanske lite då och då. Men gamla foto sätter jag tills vidare på blogg.se.Jag önskar dig en bra Lördagskväll och en skön Söndag.Kram/Anita

    • Härligt med dagens temperatur! Synd att du inte haft tid att njuta. Det får bli nästa gång.Jag tittar in till dej snart.Allt gott till dej och fortsatt trevlig helg!Kram

  4. Jag ska leta vidare, för jag utgick från att Johan Landlös skrev under, men du har kanske rätt…Hemikram

    • Hej!Ja, man utgår liksom från det, det gjorde jag med. Därför har det som sagt blivit en lång diskussion, som jag hoppades få hjälp med att reda ut. :-)Allt gott till dej med en varm kram!

  5. HejJag har inte glömt dig. Kommer höra av mig snart.Tog en likadan fågel här uppe på taket, fast från andra hållet. Tog och tog, jag tog ett foto. *L*Ha det gott och hoppas hvudvärken har släppt.Kram

    • Hej! När du sa tog, förstod jag genast var du menade. jag säker tog, eller fångade. Dumma huvudvärken är i stort sett en ständig ovälkommen gäst. Är endast frånvarande kosta stunder, främst när utevädret är varmt. (semestervärme går fint) Fast, det kan vara mer eller mindre, beroende på en rad olika saker. Skulle gärna se din fågel, som du väl fotade med nya kameran?Stor kram och allt gott till dej!

  6. Ja det har varit sköna dagar med sol nu. På morronen kör jag mot solen så jag måste ha solglasögon för att kunna se vart jag kör. Tyvärr är det ändå ganska kallt än men sååååå härligt med sol. Vad jag förstått så ska det bli snöblask eller regn idag och det är ju inte lika kul.

    • Solglasögon är egentligen oumbärliga när solen står lågt, annars är det stört omöjligt att se något alls. Idag var det lite varmare, och imorgon finns chans för 10 plusgrader. Jag satt i mitt växthus häromdagen, det var verkligen skönt där ute. Varmt (mitt på dagen i solen). :-)Hoppas att slaskandet snart är över för denna gången.Allt gott till dej

  7. Vet du jag läste i av mina historietidningar härom dagen att det VAR Johan Landlös som undertecknade magna Charta…Hemikram

    • Okej. Jag tackar varmt för det! Har köpt en genus 2 upplaga av frågorna till mitt TP, ska använda den framöver, och hoppas slippa just den frågan, eller så får vi gå på att Magna Charta faktiskt blev undertecknat. Tack för din kram, sänder en varm tillbaka!Allt gott till dej!

Kommentera

