Norrsken

När jag hälsade på min morfar i Nordnorge i närheten av Tromsö i höstas, fick jag se ett helt fantastiskt norrsken. Norrsken är ett enastående vackert himlaskådespel. Något som trollbinder så totalt, att jag nästan glömmer att andas när jag tittar. Har jag tur, hörs även ett sprakande, elektriskt ljud.

Hur som helst försökte jag filma och fotografera norrskenet, men, jag tror att det är ganska omöjligt utan stativ, för man behöver lång slutartid. Min kusin B, berättade att 2010-2011 var ett särskilt bra år för norrsken, eftersom  de verkar variera i styrka i cykler.

Här kan du i alla fall se en kille som verkligen lyckats filma norrskenet så att även vi skåningar kan få njuta av det! Klicka! Filmaren heter Ole Christan Salomonsen.

Allt gott till dej!

24 thoughts on “Norrsken

  1. Nej du ska INTE ha lång slutartid utan tvärtom kort tid eftersom norrskenet är rörligt. Har du lång tid kommer du bara få till en stor färgglad dimma av skenet. Kort tid och ljuskänslig inställning på kameran. =)

    • Okej! Tack! Det är ju logiskt, egentligen. Tusen tack för din kommentar! Jag hoppas få en ny chans att fotografera det!Allt gott till dej!

  2. Nu ängrar jag mig lite för det behövs nog förhållandevis lång tid när jag tänker närmare på saken. Kanske nån sekund eller så.

    • Jag hoppas att du tar dej möjlighet att göra det. Jag såg det en gång i Åre, så man behöver inte åka till nordnorge. Min kusin B som bor i Tromsö, såg sitt finaste på vägen mellan Alta (i norr) och Tromsö. Inne i Tromsö är det svårt att se, för gatuljusena gör att man inte kan se norrskenet. Ungefär som det är svårt att se alla stjärnor mitt i en stad. Stor varm kram och allt gott till dej!

  3. Varför det är lättare att upptäcka i norr beror på att det inte finns så mycket störande ljus runtomkring. Sydligaste norrskenet har setts i Hong Kong. På andra sidan ekvatorn heter samma fenomen, helt naturligt, Sydsken.

    • Det visste jag inte. Glad att du kom in och kommenterade! Min morfar har varit vid Sydpolen flera gånger, jag ska fråga honom om han har sett det där. Jag trodde nog att det bara fanns i norr. Fast det gör det ju, eftersom det bara heter Norrsken där… Allt gott till dej!

  4. Nej där har du fel för norrsken kommer av att ljus strålar ut ur jordens innandöme där inomjordingarna bor. Det har jag ifrån en säker källa. Källa: snilleblixtens blogg, Aftonbladet.

  5. BS:Tack=)…och synd att du inte kan komma=(. Klart jag är hos dig, jag tittar på din sida varenda dag Carina, även om jag inte mår så bra att jag orkar kommentera jämt..Men jag försöker.. Jag ska verkligen någon gång i livet se norrskenet!!!Varma kramizar

    • Jag håller med, enastående. För dig är det väl ”vardagsmat”. Glad att du uppskattar skönheten i det oavsett!Ja, han måste använt oerhört mycket tid. Jätte stora kramar och allt gott till dej!

  6. jag skulle vilja se ett norrsken på riktigt. Men jag ska klicka in på din länk och se hur det ser ut.ha det gott, och du, vår tråd klipps inte av bara för att vi inte besöker varandra varje dag. den finns där alltid. KRAM

Kommentera

