Vårtecken

Just nu är Karin Boyes dikt aktuell, för våren är verkligen på frammarsch. En del knoppar har mer eller mindre tveksamt slagit ut, och vi hoppas på fler snart!

Ja visst gör det ont

Ja visst gör det ont när knoppar brister.Varför skulle annars våren tveka?Varför skulle all vår heta längtan  bindas i det frusna bitterbleka?Höljet var ju knoppen hela vintern.Vad är det för nytt, som tär och spränger?Ja visst gör det ont när knoppar brister,ont för det som växer                              och det som stänger.

Ja nog är det svårt när droppar faller.Skälvande av ängslan tungt de hänger,klamrar sig vid kvisten, sväller, glider  -tyngden drar dem neråt, hur de klänger.Svårt att vara oviss, rädd och delad,svårt att känna djupet dra och kalla,ändå sitta kvar och bara darra  -svårt att vilja stanna                              och vilja falla.

Då, när det är värst och inget hjälper,Brister som i jubel trädets knoppar.Då, när ingen rädsla längre håller,faller i ett glitter kvistens dropparglömmer att de skrämdes av det nyaglömmer att de ängslades för färden  -känner en sekund sin största trygghet,vilar i den tillit                              som skapar världen.

Ur diktsamlingen ”För trädets skull”.

Behöver jag förklara hur jag försöker illustrera Karin B’s ord?

Vresros, Skälderviken, Ängelholm

Eftersom Karin skrev om droppar som faller, hade jag en bild från förra våren som kändes aktuell igen. Ängelholm

Det finns så mycket nyttigt i nässlorna, och snart är det dags att börja skörda de späda skotten. Här har du ett recept på paj, och här på piroger med nässlor. Båda är riktigt goda!

Detta hav av påskliljor växer inne på en privat tomt. Skulle gärna haft den från en annan vinkel, annars. Hjärnarp.

Mer påskliljor, Hallandsåsen

En närmre bild på blåstjärnan. Hallandsåsen.

Denhär är väl en kusin till blåstjärnan? Hallandsåsen.

Scilla. Hjärnarp.

Ljuvliga vitsippor växer i tuvor på Hallandsåsen/Hjärnarp.

Bilderna är tagna i lördags, och jag räknar med att det har hänt en hel del sedan dess.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

10 thoughts on “Vårtecken

  1. Så mycket fina bilder på alla blommorna. Nu fick jag också veta att den blå blomman heter Blåstjärna. Jag tror det är sådana som jag sett en hel del av men visste inte namnet på dom. Det är också en mycket fin dikt. Jag önskar dig en bra fortsättning på veckan. Kram/Anita

    • Hej! Glad jag blir över berömmet! Tack! Ja, jag tycker mycket om dikten, hon har skrivit mer bra också. Allt gott till dej!

  2. Hej vännenBlåstjärna och Scilla är samma blomma (jag antar det var så du menade att de hörde ihop). Här kallas den bara Scilla har aldrig hört Blåstjärna förut. Alltid lär man sig något. Googlade mig fram till det.Jag har också en drös med bilder på den och knoppar och allt vad man hittar nu.Ha det gottStor KramOch En Glad Påsk

    • Hej! Ja, en blåstjärna är en sorts scilla, men det verkar finnas flera, för de har olika färger och utseenden. Glad påsk till dej med med en kram!och Allt gott till dej!

Kommentera

