Våren är över, sommaren är här?

Det är helt otroligt!  I lördags för en vecka sedan, bar jag fortfarande min tunna vinterjacka, nu har jag inte använt jacka mer än en gång sedan dess, och det var igår kväll. Jag skrev ju om Karin Boyes fantastiska dikt om våren, och hade med lite knoppar som var på bristningsgränsen i lördags (förra veckan). Sedan dess har mycket hänt. Naturen formligen exploderar. Fler humlor, mängder av bin, fjärilar överallt och det blommar oerhört mycket! Se själv:

(Varning för tokmånga bilder)

Kan inte säga vilken sort det är, men älskar den rosa insidan på det som nyss var knopp. Metallgatan.

Ord är överflödiga. Nya Torg.

Om en vecka eller så, ligger allt detta vackra som rosa snödrivor på marken. Alltså, ta tillvara på livet och skönheten (och nektarn om du är humla) NU!

Ögonkontakt med en duva, den kuttrade oupphörligt kan jag berätta.

I djungeln? Nej, jag är kvar på Nya Torg.

Humlan är beredd på nästa blomma med sugsnabeln ute. En annan sorts japansk körsbär?! Sista från Nya torg.

Tulpaner, de lyser som små fyrar. Vita räck.

Truten ville inte vara med på bild, och lyfte från stenen just som jag tog en bild.

Utsikt från Karl XVI’s bro.

Magnolia. Vita räck.

Många hade picnic och eller satt och solade vid Vita räck.

Blåstjärna. Ser du flugan? Vita räck.

Forsythia i närbild, bakom biblioteket.

Magnolia och japanskt körsbärsträd. Bakom biblioteket.

Citronfjärilar flyger från mars och långt in i september. Den enskilda individen lever ovanligt länge för att vara en fjäril, och det händer att övervintrade individer fortfarande är i livet då nästa generation kläcks i början på juli. En hona kan lägga mer än 500 ägg under sin livstid.

Parken vid järnvägsstationen.

Förra bilden var en närbild av denna ”stig”. Parken vid järnvägsstationen.

Björken har ”musöron”. Här står några rader om vad björken kan användas till. Jag funderar på att göra saft av bladen. Parken vid järnvägsstationen.

Denhär blomman finns på träd som växer nere vid Rönne å. Vet du vilken sort det är? Parken vid järnvägsstationen.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

10 thoughts on “Våren är över, sommaren är här?

  1. Oj oj vika härliga bilder. ALLA är lika fina. Men fågeln är härligast, det är ju sådana bilder som blir så bra just när de gör något istället för sitter stilla som man tror de ska.. Den fick du med bra med spegling i vatten och allt.Kvitter är igång, kom att tänka på det idag också.Men antingen titta lite eller får man betalahttp://na.se/kvitterKraaamen

    • Vet du hur skoj det är? Idag skrev jag till dej om kvitter. Två själar samma tanke! =0) Jag funderar på att betala…Vad glad jag blir över allt bildberöm! Ja, jag håller nog med, den med truten är kul, just med speglingen och rörelsen, även om den inte är perfekt i skärpa. Kraaaaaaaaaaaaaaamar och allt gott till dej!!

  2. Ibland känner jag, att jag åxå skulle vilja bo i Skåne, speciellt på våren, eftersom den kommer så mycket tidigare till er. Dessutom har ni längre sommarsäsong………..hu, jag ÄR så avundsjuk!Men som vanligt så har du tagit sååå många vackra bilder, och det är så roligt att titta på dem.Keep up the good work…:-)

    • Ja, denna årstiden är det priviligierat att bo här! Att sitta ute, vara ute, grilla, allt utan att frysa. :-)Har rötter i nordnorge, så jag vet hur kallt det kan vara. =0)Glad att du gillar mina bilder!Allt gott till dej!

  3. Jag vet att jag låter negativ men jag vill INTE att det ska gå så fort! Vill hålla kvar våren längre…Älskar det där gula gräset mm..Men nu är det nästan borta redan.

    • Det är faktiskt nästan en chock att allt går så snabbt. Men, det är bara att gilla läget. Värmen tycker jag om. :-)Kramar och allt gott till dej!

  4. Vilka ljuvliga bilder du har. Du måste vara ute mycket och du glömmer nog aldrig din kamera.Måste kolla bilderna igen!En stor sommarkram till dig!

    • Varmt tack! Ja, jag är ute så mycket jag bara kan. Och, jag har nästan alltid med mig kameran. Den motiverar mig att gå ut dessutom. Väldigt glad för din kommentar!Allt gott till dej och en sommarkram till dej med!

  5. Ja jösses vilket härligt väder vi haft. Nu gillar jag ju vår och höst bäst så denna värmen är lagom så inte varmare vill jag ha nu då är det inte vår utan då är det sommar.Man kunde ju nästan gå från tjock vinterjacka till ingen jacka alls direkt.

    • Ja! lyckligt lottade vi är som bor i Skåne! Och, det var precis så, från vinterjacka till utan. Allt gott till dej!

Kommentera

