Ett par timmar i Helsingör

När jag och maken vaknade, låg vi sömnigt kvar i sängen, och försökte komma på något trevligt att göra tillsammans. Jag föreslog att vi skulle ta en tur upp i Rönne å med båten, eller fiska horngädda. Det ville inte maken. Han föreslog Helsingör, och, ja det är alltid trevligt!

Vi tog Scandlines över sundet. Jag gick upp och ställde mig i solen på däck en stund,  det var sköööönt!

I Helsingör syns ofta äldre hus och äldre dörrar. Denhär ser tung och ändå välkomnande ut.

Lite av mönstret återkommer i denna, kanske är det samme person som gjort båda en gång.

Inne på en innergård. Här är väggarna knappast raka, det ger massor av charm. Måste vara ljust inne, med alla fönster.

Husets vackra dörr.

Springbrunn på innergården. En keramiker har gjort dekorationerna. Magnolian blommar än.

Han får mig att tänka på ”Det susar i säven”.

Körsbärsblom. Här på innergården växer även rhododendron och annat som gör det lummigt.

Rolig ”bil”, ganska trång gränd, gammal kullersten, hus i olika färger och danska flaggan. Känns oerhört typiskt Helsingör.

Fantastiskt fina och välbevarade snickeriarbeten. Glad att de sparat det gamla, så jag och andra kan njuta av det vid besök.

Lunch innan vi åkte hem igen. Grillade räkor och friterade bläckfiskringar med sallad julienne. Gott, rikligt och fräscht. På den italienska restaurangen vid torget.130 danska, rimligt tycker jag! Det blev inget Danskt smörrebröd eller fika på Rådmand Davids hus, man hinner inte allt. Annars är det mitt favoritställe.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

20 thoughts on “Ett par timmar i Helsingör

  1. Jag var en sväng till Helsingör i somras och när jag ser dina fina bilder får jag lust att åka snart igen!

    • 🙂 Roligt att jag fick möjlighet att påminna dej! Det finns favoritställen. Att sitta på torget är ett, att fika på Rådmand Davids hus ett annat. Jag blir alltid glad av ett Helsingörsbesök! Hoppas du får uppleva detsamma om du åker dit igen!Allt gott till dej!

    • Glad att du tittade in och kommenterade, då fick jag möjlighet att hitta din blogg. :-)Ja, Helsingör är trevligt, det finns mycket att se. Allt gott till dej!

  2. Fina bilder som alltid.Jag ”hittade” en groda, ingen riktig, på ett vägstopp, men jag får inte ner några bilder på bloggen just nu. Det blir en annan dag.De har haft besvär ett tag på det stället. (Förvånad?).Kram

    • Varmt tack min vän!Åh, jag fick verkligen lust att se grodan, tyyypiskt att bilduppladdningen bråkar. Jag upplever att det tar några sekunder extra ibland, men för det mesta krånglar det inte för mig här. Tur, annars hade jag med bytat. Du har otur, så är det! Kramar och allt gott till dej!

  3. Tänk att det räcker att komma till Helsingör för att få en ”utomlands”-känsla?Får nog bli en tur dit på semestern.Hoppas allt är bra med dig annars….

    • Ja, det är på något sätt lite varmare, lite mysigare och lite mer kontinentalt i Danmark, det märks särskilt i Köpenhamn. Helsingör är definitivt värt ett besök!🙂 Mående. Hm. Jo det är lite bättre nu när det är varmt. Allt gott till dej!

  4. Vilka underbart vackra dörrar!!! Som vanligt så tar du helt oemotståndliga bilder!!Hemikramar från en vissen hemimamma

  5. Man bor så nära men ändå blir det inte av att man åker över till Helsingör, dåligt alltså. Men den där maten kan jag vara utan, jag hade bara ätet salladen.

    • Smaken är som baken, min vän. Salladen var god den med. Hoppas du tar dig tid att åka över. Allt gott till dej!

  6. Jag älskar vackra dörrar och smidesgrindar. Tack för underbara bilder. Nu blev jag ännu mer sugen på en tur över till danmark, men jag väljer nog Köpenhamn. såvida inte du och jag enas om en heldag i Helsingör tillsammans😉

    • Är likadan, de är så vackra! Roligt att du gilllde mina bilder! Kan på ett sätt begripa att det lika gärna kan bli Köpenhamn som Helsingör. För min del är Helsingör så nära. Jag tycker att det låter spännande med en heldag med dej i Helsingör! Det får vi utveckla! Varm kram och allt gott till dej!

  7. Hej igen.För min del är det enklare med Köpenhamn om jag känner spontant för det. Går bara över gatan, sätter mig på tåget och en och en halvtimme senare är jag mitt i Köpenhamn :-)men visst vore det roligt att göra en dag i helsingborg tillsammans, att få ses efter några års bloggskrivande/läsandeVi utvecklar tanken när studentfirandet är över i den här lilla familjen.

    • Det låter som en alldeles utmärkt idé! Som du säger, efter åratal av läsande och skrivande. Vi hörs helt enkelt!!Kraaaaaaaaaaaaaaaamar och allt gott till dej!

  8. Den översta porten är så vacker och rogivande att jag skulle kunna tänka mig att ha den på väggen. Roligt med portar! Jag påminns om att jag fotade portar…. det var nog i Dublin. Måste leta rätt på de bilderna, jag hade ju tänkt göra något av dem!Dina bilder ger mersmak på alla sätt.

    • Om du seriöst vill det, finns det möjlighet att vi kan lösa det. Både jag och en del släktingar har mina fotografier på sina väggar. De gör sig på canvas. fundera! Har funderat på att eventuellt sälja en och annan bild även utanför släkten. Ja, postar och dörrar säger så mycket! Och de triggar fantasin, hur ser det ut bakom?Blir oerhört glad för din positiva feedback!Allt gott till dej!!

  9. Det vore roligt, Carina, att ha den porten på väggen. Men jag ska nog inte gå över ån efter vatten, ska nog leta bland mina egna tusentals bilder. Men vacker är den, helt klart! Du kan väl försöka göra något av din tanke och göra lite reklam för dina bilder?Ha det gott!

    • Det låter som en väldigt god idé, att du tittar bland dina egna. Och, ja, jag funderar på hur jag möjligen kan göra. Vet inte riktigt det, än. Tack för din feedback, och din puff! :-)Allt gott till dej!

Kommentera

