Mest ankor längs Rönne å

Ett förtjusande par. Hade hoppats få fotografera ankungar, de såg jag tidigare på dagen, men när kameran var med, vad de borta…

Gråkappan matchar stocken.

Det finns bara två ord, bedårande söt!

De lyser upp fint, så länge de inte bor i min gräsmatta…

Trutungar är inte lika vackert färgade som de vuxna, tycker jag. Denne såg till att knipa en och annan brödsmula när ankorna blev matade.

Tror att det är mandelblommen som redan slagit ut.

Mandarinand på lite avstånd, andra sidan ån. Kanske den egentligen bor i Hembygdsparken? Här finns ett inlägg från förra året med en bättre bild.

Är svag för sädesärlor, de är oerhört söta.

Kaja, på ständig jakt efter mat.

Dagens sista plattfot. Den måste vara en gräsand, men färgen är verkligen ovanlig. Den ser ut att ha en ljusare fläck under näbben, se spegelbilden.

Precis såhär vackert är det i parken mellan Storgatan/Daniellundsgatan.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

14 thoughts on “Mest ankor längs Rönne å

  1. Vackra bilder, som vanligt. Det syns att såren/sommaren har kommit mycket längre hos er därnere.Kram och Lev Väl!

    • Ja, det gör ganska mycket skillnad just nu, vi har dessutom haft sommarvärme i ett par veckor nu.🙂 Väldigt glad över bildberömmet!Allt gott till dej!

  2. Så många vackra ankor och andra fåglar! Mandarinanden hade jag inte ens hört talas om, den ser ut som en sagofågel. Väldigt fina bilder!

  3. Tackar ännu en gång för att du delar med dig av vackra foton.Mandarinanden kommer från Hembygdsparken. Jag blev väldigt förvånad första året jag såg den, men åh så glad man blir över något så vackert🙂

  4. Jaha, man lär sig. Jag var tvungen att leta på änder och ser, som Trollan säger, att mandarinanden är en parkrymling. Den skulle jag verkligen vilja träffa på!

    • Jag hoppas att du får möjlighet att se den en gång du med! Som hämtad ur ”Tusen och en natt”. Allt gott till dej!

  5. Hmmm, jag fick verkligen leta innan jag hittade din mandarin, men det var mödan värt – jättevacker!Ska kolla Rovies blogg vid tillfälle. Tack!

    • Vad roligt att du tittade och att du kom tillbaka och skrev här igen.🙂 Önskar dej en fortsatt god dag! O hälsa gärna Rovie :-)Allt gott till dej!

    • Körde förbi dem idag igen, de är verkligen något extra! Roligt att dela med sig när det uppskattas! Kramar!Allt gott till dej!!

Kommentera

