Växthus, särskilt om tomater

Jag är lycklig ägare till växthus. Om du inte har ett idag och funderar på att skaffa, vill jag rekommendera två saker. Ta ett större än du tänkt, och Skånska byggvaror har fina till lågt pris.

I mitt växthus är tomater det som dominerar. Jag tycker oerhört mycket om tomater. I år har jag Isis, Pienello (växer på Vesuvius sluttningar) , ”Karpathos” (tog fröer på semestern), Green grape, Brandywine, ”fisröda” körsbärstomater, dadeltomater, zebratomater, miniplommon och Supersweet 100’s.

Förra året, och de tidigare åren har jag odlat dem i trärännor som maken snickarat. I år provar jag att odla dem 2 och 2 i 20-litersspannar.

E det kris-akut och du tänker jag hinner inte? Köp färdiga plantor!

Spiralerna är gjorda av plasttäckt ståltråd. Maken har snurrat till dem på ett rör. De håller själva plantan i upprätt läge. Jag köper ”gödsel” (luktar inte) som finns i likadana säckar som ”planteringsjord” och plantar tomaterna när de växt till sig i det. Tomater älskar vatten, sol och gödning. Blir bladen på hela plantan lite ljusa, har de för lite gödning. Undvik hönsgödsel, men ge dem gärna bränd hästgödsel.

041.jpg

Längst in står ett cafébord med två stolar, där är det rofyllt att fika och läsa tidningen. I mitten står än så länge dels ”överblivet” dels sådant som snart ska plateras ut i krukor.

De svarta plastkrukorna mellan tomaterna innehåller olika sorters paprika och chili, bl a från fröer som jag fått av min vän Epazote.

Röd och gul snackpaprika, eller spetspaprika ska dethär bli. Istället för att övervintra plantorna, sår jag nytt redan i januari/februari.

Denhär ska bli gurka när den bli stor… En mindre sort, Zeina, som ger ”portionsslanggurka”. Låt aldrig en gurka torka ut, då drabbas den av ”vita flygare” och bär inte frukt eller dör. Det finns risk att övervattna den också, så den ruttnar. Själv sätter jag den i en upphöjd kruka utan botten i krukan, och vattnar i den yttre.

På de flesta tomater, ska man ta bort tjuvskotten. Här visar jag att OM man missar att ta dem, och man tror att de ”blivit för stora”, kan man istället klippa av skottet , gärna efter en blomställning. Men, jag har aldrig fått problem, även om jag tagit bort stora tjuvskott. Pilarna visar små tjuvskott, snittet och blomställningen.

Här syns tjuvskottet tydligt. Det kommer alltid från samma plats, ovanför ett blad, liksom i vecket. Även om du tar bort ett tjuvskott, måste du leta efter flera, vid senare tillfälle även på samma plats. Plocka dem minst en gång i veckan.

De flesta tomatblommor ser likadana ut, men kan ha olika storlek. Viktigt att inte låta tomaterna torka ut när de blommar.

En av blommorna har blivit befruktad och är nu embryot till en tomat. Svärmor säger att det är bra att ”skaka” plantan lite, så den pollineras, annars får man lita till insekter.

Physalisen står i denna jättekorg. De älskar både vatten, värme och gödning.

Utanför växthuset har vinbären fått kart.

De är jättestora redan! Jag måste göra rabarberpaj en dag! Favoriten är med marängsmet ovanpå.

Är lite sugen på att åka till en äppelodling nu och uppleva alla blommorna där! Dethär är vårt cox orange.

Syrener, de håller på att slå ut. Liksom häggen doftar de mest på kvällen.

En ljuslila variant. Grannen har en hel syrenhäck, vad bra! Vi kan också njuta av den!

19 thoughts on “Växthus, särskilt om tomater

  1. Kan man ha tomatplanta/plantor på balkongen? Jag har ingen inglasningen eller så, funkar det då? Jag ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLSKAR tomater!!!!Rick har tomater som en jag-tjurar-mat, han äter gärna en bit, men bara när han har gett upp allt hopp om att få nåt godare från mitt tallrik =D Han brukar få en köttit av mig, men ibland har jag kryddat med en massa som jag inte vill ge han, då kan det bli en liten tomatbit =PNär han var liten brukade jag ge honom en hel cocktailtomat. Han åt aldrig den, han tog försiktigt den med hörntänderna och varje gång han bet ihop flög tomaten genom rummet och Rick efter den sen började det om igen =D Det var så himla sött!! Rick hade jätteroligt, varje gång han såg en cocktailtomat började svansen vifta som bara den. Sen växte han ur det efter ett tag =)

    • Jag vet flera som odlar tomater på balkongen. de vill ha massor av sol o vatten, så blir det bra. Välj gärna en sort som ”inte måste” ha växthus. :-)Varmt lycka till med det!Ingen av mina hundra tycker om tomat. Äpple och banan går däremot ner lekande lätt. Särskilt äpple. :-)Allt gott till er båda och en gosig kram!

  2. godmorgon. Vilka fina bilder du har här (igen) jag har fyra tomater i år, fem chili, lite vitlök, persilja, mangold och gräslök.Jag som inte skulle ha någon odling i år men så åkte jag till favoritstället och vips var jag några hundralappar fattigare och några plantor rikare. Men nu har jag fyra chilisorter jag inte haft tidigare. Om det bär frukt delar jag med mig av fröerna till hösten.

    • Varmt tack för det!Begriper hur det är, själv handlade jag egentligen betydligt mer än jag behövde… Men det är ju så kul! Vitlöken ville inte förra året, tror att det regnade för mycket… Persilja måste jag ha massor av, gräslöken bor under två av vinbärsbuskarna, den är också ett måste, vacker att dekorera med! Provar spenat, sparrissallat, isberg, plocksallat, vintersallat, svartrot, purjo, rödbeta och morot förutom bondböna, brytböna och en böna till… Maken gjorde en liten odlingsbänk för en del av grönsakerna, och annat har jag där tomaterna var innan. Har odlat sedan jag var typ fem-sex år. Har gjort många misstag, och provar mig ännu fram. Viktigt är att det ska vara enkelt. Så – ev. gallra – skörda. Bekvämt=passar mig. :-)Kul att du får plats med så pass mycket på din balkong! Allt gott till dej! och en go kram!

  3. Sv: Då ska jag titta efter tomat på onsdag när jag ska till Vellingeblomman!Rick gillar äpple, han brukar alltid äta upp mina rester där, han lyfter upp skrutten i ”pinnen” och lägger sig tillrätta nånstans och smaskar.Han hatar banan, han verkligen avskyr det. MEN, om min lillebror har banan då SKA han ha en bit! Då äter han den så gärna, just för att det är från min lillebror =DRick och Freia är bästa vänner. Dom har känt varandra sen Freia bara var några dagar. När vi var och hälsade på familjen hon bodde hos brukade dom ligga under föräldrarnas säng tillsammans. Freia var alltid extremt ren när vi hade hälsat på =PFreia får göra precis vad hon vill mot Rick, han bara ligger ner och låter henne hållas. Hon har bitit honom i svansen, hon har satt sig på hans rygg, hon har rivit honom i örat o.s.v. Rick säger aldrig ifrån till henne, så jag får flytta på henne rätt ofta =)Ligger han i sin bädd och sover kan man se hur hon sitter och tittar på honom och sen, bokstavligt talat slänger sig över honom för att gosa.Freia och hennes mamma (Sheeva) avskyr människor, det är bara min lillebror och mamma som dom har kommit att acceptera. Om nån annan kommer hit och vill klappa dom (även om jag säger åt dom att låta bli…) så går Rick fram och ställer sig med huvudet över dom, typ ”skyddar” dom. Sen följer han med dom till soffan och stannar där tills han ser att katterna får ligga under soffan ifred =DFreia försöker alltid gosa med Rick, vad han än gör. Äter han vill hon vara med, dricker han vill hon vara med. Han är hennes ”gosedjur” typ =) Sheeva är inte lika busig med Rick, men ojojoj vad hon kan gosa! Iblans är det så Rick ger upp, han springer sin väg =)Han försöker få katterna att leka med honom så han gå fram till dom och släpper en liten boll på dom. Sen står han där och tittar på dom. Är det Freia så tar han bollen efter ett tag och går. Är det Sheeva vågar han inte ta bollen, då ställer han sig och gnäller tills jag tar bollen. Han vet att Sheeva spöar skiten ur honom om han kommer för nära henne med tänderna =DDet är några gånger Rick har skullat ta bollen och råkat bita Sheeva lite, så nu slår hon honom varje gång han fösöker. Men hon använder bara tassen, inte klorna, för hon vet att Rick flyttar sig =)

    • Jag är så glad att du tar dig tid att skriva och berätta. Du bjuder på dig själv och dina fina djur. Det är toppen! Rick är så snäll, helt osannolikt. Ja, hans mamma e oxå snäll, men inte sååå snäll. Varmt lycka till med balkongodlandet!!!Kraaaaamar till er båda och allt gott!

  4. Men Jösses, har aldrig sett på maken. Tala om att ha gröna fingrar. Jag kan knappt hålla inneblommorna vid liv ju, tröttnar på att vattna..

    • Vi har alla olika intressen. Jag blir glad av att se saker växa och bära frukt.🙂 Ja, jag har kanske lite gröna fingrar. *tittar efter*🙂 Jag vet hur det är, när jag var ny på detta, visste jag inte, så jag ville dela med mig av enkla praktiska råd till den som är där jag var. Och, förhoppningsvis inspirera lite. Allt gott till dej!

  5. Tumme för allt fint du visar plus din växtenergi ! Vilket fint växthus du har !BS Nix, har inte tagit bilden, men lånat den på nätet.Just nu får jag ångest över det mesta, så jag vet hur det känns. Hoppas komma upp ur den dypölen snart.Ha det gott !Kraaaaaaaaaamas

    • Jag trivs verkligen i mitt växthus, det ger mig mycket glädje och avslappning. Det är roligt att dela sina intressen. Det jag odlar hör ju dessutom ihop med mitt matintresse. Vet du, jag förstår vad du säger, och jag hoppas att du finner fast mark, bort från dypölen. Allt gott till dej med en varm kram!

  6. Jag är verkligen avundsjuk på alla dem som har gröna fingrar… Hemikramar och nu mår jag bättre!! jag har skrivit om kärlek i ”listan”

    • 🙂 Jag tror att du använder din energi på annat, så enkelt är det. jag trivs med mitt pysslande, det är oerhört avkopplande. Ska bli roligt att läsa!Allt gott till dej och en stor kram!

  7. Jag gillar också tomater. Vi har bara en lite trädgårsdplätt på vår marklägenhet så vi planterar lite i krukor. Tomat, rädisor, dill,persilja har det blivet i år iallafall. Får väl se om det kommer upp något.

    • Roligt att du utnyttjar utrymmet som du har. Det man odlar själv smakar av någon anledning alltid bäst.🙂 Allt gott till dej!

  8. Jag har just planterat om mina tomatplantor samt jordgubbsplantor, får se om de ger något🙂 jag fick en stor kruka (typ balkonglåda) med olika färska kryddor när jag fyllde år senast, så nu har det blivit riktigt läckert på vår balkong🙂

    • Vad roligt! Kryddorna är det bara att plocka av, det blir mer ju mer du tar.🙂 Får tomaterna nog utrymme och mycket sol och vatten, blir de säkert finfina. Det gröna gör det hela mer trivsamt, det tycker jag med!Kramar till en genomsöt tjej och allt gott till dej!

  9. Pingback: Mer om växthus och tomater, och lite bilder på annat | Framsnacka

Kommentera

