Mer om tomater

Här kommer ett par tips till om tomater.

Jag skrev om att tjuva, det ska man göra med de allra flesta tomater. Av de sorterna jag har, tjuvar jag inte Green Grape alls, och tjuvar minst 9 av 10 på de röda körsbärstomaterna. Se upp med tjuvskott på tjuvskotten…

Och, när jag skrev att man kan plantera i gödsel, menade jag typ ”naturgödsel”.

kogodsel.jpg

Tomater tycker om att ha massor av utrymmer neråt. Ett bra exempel stor i Hd häromdagen (finner inte artikeln på nätet, tyvärr):

”Ett vanligt fel är att man planterar tomaterna i en för låg kruka. Rötterna vill gärna kunna gå neråt. En säck med jord på högkant är bra. Den räcker till tre plantor. Man klipper hål i ovansidan för plantorna, och ett litet hål i botten så överflödigt vatten kan rinna ut.”

”Välj bra plantor, man ska helst se att en klase är på väg (blomställning). De ska se friska och starka ut.”

”Sätt inte ut dem för tidigt. Går det ner mot nollan, behöver de komma in eller lägg väv över”

”Skydda dem för kyla på natten och överdriven värme på dagen. ”De trivs bäst i jämn temperatur”.”

”Tillför näring” (Jag skrev att plantan ska vara mörkgrön, är den ljusgrön saknar den näring). ”Näringspinnar som man sticker ner i jorden är smidigt, de räcker i sex veckor”

Tyckte att det lät som goda råd. Jag fick ytterligare några plantor av en vän igår, när jag köpt mer jord, ska de plantas om. Roligt med ytterligare ett par sorter!

Jag binder upp plantorna med spiraler, du kan använda snören eller tre bambupinnar istället.

P1120783.jpg

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

10 thoughts on “Mer om tomater

  1. HejSkrev nyss ett inlägg här men allt försvann och bara ABs reklam var kvar.Jag har skickat ett meddelande till dig istället.Har dock ett inlägg på min blogg här idag, vilket bekräftades samma dag.Men det står i det jag skrivit också.Kram

    • Nu har du t o m fått ytterligare att namn, inget roligt namn heller… Verkligen skumt!Har läst ditt meddelande, tack för det! Skickade ett mail till adressen som jag fick, så att du får min adress. Hoppas att du fått det.KramarAllt gott till dej!

  2. Där jag bor är det en ”tant” som skär tomatskivor och lägger ovanpå jorden. Jag minns inte vad det var exakt. men tomater får hon. Hon har gjrot så i många år. Är 93 år, så jag måste ju tro på henne. Hon är inte senil.Blir du kvar här ett tag eller flyttar du till WordPress som de andra?Själv kommer jag inte in hos mig. Jag kan logga in med falskt namn men har ingen blogg Falskt för jag satt och lekte lite och där godtas e-postadress om och om igen.Men den jag använder är redan upptagen???Jag skulle få nya inloggningsuppgifter i morse, men har inte sett till några.Ha en fin fredag.Kram

    • ”Alla sätt är bra utom de dåliga”. De äldre har ofta intressanta kunskaper. Önskar att jag kunde få en del av dem ibland. Jag, tror att jag flyttar ganska snart. Känns inte meningsfullt att vara kvar där jag inte är välkommen. Ny adress är: http://matmedmera-c.blogspot.com/Allt gott till dej.

    • Av någon anledning gissade jag att det var du ändå, trots katten. Trevlig helg och allt gott till dej!Carina

Kommentera

