Skillingeskogens vårblommor

Dessa bilder är tagna på samma ställe som i förra inlägget.

Blyga skogsvioler

Vackra små klockor på en lång rad. Getrams

Klockor och blad underifrån. Getrams

Skirt och enkelt. Blomman är ca en cm bred i verkligheten. Bokarv

En söt rosa blomma med oerhört håriga knoppar. Gillar kontrasten. Rödblära

Tur att jag hade kameran i handen, en kort stund stannade fjärilen till, sedan bar det av igen. Rapsfjäril

Rhododendroknopp, den får mig att tänka på de utsökta Fabergéäggen, och detta är naturlig design!

Nektarletning, det syns att huvudet rör sig. Snygg arbetsplats!

Rhododendro med helt osannolik färg!

Det är först såhär nära man kan se det rosa och aprikosa prickmönstret

Här syns tydligt att snabeln är utfälld

Smultronblom! Behöver jag säga att jag längtar efter att plocka de små läckerheterna, trä dem på ett strå och njuta av hela munnen full? Gärna i en solig glänta

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

21 thoughts on “Skillingeskogens vårblommor

  1. Det var mycket vackra bilder och jag kollade ner på nästa också. Där hittade jag en bild på en gammal bro. En sådan har vi också i Södra Åsum. Den är gjord på 1760 talet .Den används inte heller. Din är säkert också en sådan gammal bro. Ha det bra. kram/Anita

    • Tack Anita!
      Det var intressant med ett årtal, det finns flera liknande runt Ängelholm, de är i helt olika skick. Ska se om jag möjligen kan finna någon information på biblioteket, det finns ett rum där som mest handlar om Ängelholm. Det innehåller även kartor och annat.
      Allt gott till dej och en kram!

  2. Oj, vad fina blommor! Växer rhododendron vilt hos er eller är Skillingeskogen en park? Äggknoppen är fantastisk, (jag samlar på ägg) och du har rätt det är naturens eget Fabergéägg! Fantastiskt!

    Är bild två och tre getrams? Några humlor har jag faktiskt inte fotat i år, men de är förtjusande flygande nallebjörnar. På torpet har har en stor sparris och när den blommar med pyttesmå blommor så är det ett himmelskt humlesurr i den, nästan som musik.

    Nu ger du mig lite jobb, måste ju få namn på bilderna 4-6!

    • Varmt tack! Nä, de växer inte vilt, det finns en Herrgård i närheten. De har ytterligare Rhododendron i en privat park. Där har jag aldrig varit.
      Ja, det är rätt, det är getrams! Tusen tack för den hjälpen (hoppas jag minns).
      Ja, du får såååååååååååå gärna hjälpa mig att med namn på 4-6! Brukar försöka skriva det men nu hade jag inget förslag. Trodde först att den vita var mandelblom, men, det är det tyvärr inte.
      Glad att du kom tillbaka igen!
      Allt gott till dej!!!

  3. Talade med min bror som bor i Onslunda med sina fem hundar ikväll. Han var orolig för att det var så lite insektsurr, han sa att det har varit så kallt. Är det så hos dig?

    • Kallt, ja allt är relativt, det ligger mellan 10-15 grader. Det är inte varmt, nej. Och visst finns det insekter, men inte alls i den mängd som det brukar vara. Ta körsbärsträden på torget, när de blommade förrförra året var de så fulla av humlor och bin att det surrade så mycket att det lät som om hela trädet kulle lyfta. Nu när jag var där, fast det var en riktigt fin dag, vad det ganska få humlor där. Kommer det in humlor eller bin i växthuset eller på altanen, försöker jag rädda dem, för de är fantastiska insekter som gör mycket nytta. T o m de ”räliga” myggorna gör nytta som föda bl a till de älskade tornflygarna. De kom i veckan, och jag är så glad att se dem här igen!
      Allt gott till dej!

    • Ja, det tror jag att det är! Kollade den virtuella floran, och den ser sådan ut!🙂 Vad härligt att du hittade den!!! Ska skriva in de rätta tänkte jag.🙂
      Allt gott till dej!

  4. Ja det ska bli gott när alla bären är mogna, nu längtar jag tills att jorgubbarna ska börja säljas överallt så de bllir lite billigare.

    • Jag såg att de de sålde utanför ICA-butiken, 50 kr ville de ha, inte särskilt prisvärt. Jag hörde en kvinna säga att hon ville vänta, det är att ta ut sommaren i förskott. Ja, jag har själv inte köpt några än, bäst är de när det är solvarmt.🙂 Men det är ett ”saftigt” pris…
      Allt gott till dej och trevlig helg!

  5. Hej kära Carina!
    Ser att du har nu skaffat dig en ny blogg, en jättefin. Vet inte hur det går för mig, är inte så hemma på sådant, så om jag försvinner, så har du min mail så länge. Hoppas inte att jag tappar bort dig helt. Eftersom jag fortfarande inte mår bra så blir det inte mycket gjort.
    Du tar sådana enormt fina bilder, så du borde ju ha kurs i hur man fotograferar.
    Hoppas att det är bra med dig, så bra som det kan vara.
    Önskar dig en skön helg!
    Stor kram!

    • Vad tråkigt att höra att du inte är bra än. Det är förvisso inte jag heller… Och jag får inte hellre mycket gjort…
      Tack för värmande kommentarer om min nya blogg! Och tusen tack för bildberöm! Håller själv på att lära mig mera, men ”det tar sig sa pyromanen”. *skrattar* Kan tänka att jag ärar Guds fantastiska skapelse.🙂
      Nä, vi ska inte tappa bort varandra!
      Hoppas att även du får en skön helg!
      Allt gott till dej med en stor varm kram!

  6. Jaha, då återstår bild 5 och 6. Att fjärilen är en vitvinge är klart, men vilken av dem? Och den lilla rosa blomman är jag nyfiken på.

    Idag har vi också kallt, bara 13 grader, det känns inte bra i kroppen. Skrev jag någonstans att jag hade låtit kameran ligga ute i regnet? Jag är sååå ledsen.

    • Åh nej! Råkade du glömma den… fy. Men, allt hopp är kanske inte ute, öppna och låt den få lufta, kanske en hårfön? Stackare!
      Har nyss varit ute o plockat nässlor (och gjort nässelpaj), tempen just nu är 12 grader. Det har synts lite sol emellanåt idag, och det har inte regnat. Nä kroppen vill gärna ha en idealisk temperatur på 25 grader eller så.🙂 Jag har smärtor av en WADskada och denna veckan har inte varit rolig… Nog om det!
      Jag vet inte ens hur jag ska börja leta efter dendär blomman… Den växer inte överallt, men det finns ganska många där i Skillinge. Själva blomma är lite större än bokarven. Har du set att jag skrivit in namnen?🙂
      Allt gott till dej!

  7. Rödblära? Eller någon annan nejlikväxt.
    Rapsfjärilshona tror jag att fjärilen är, det stämmer med fläckarna och mörkpudringen på vingspetsarna.

    Jag har min gamla skolflora att bläddra i, det är lättare än på nätet och om jag får napp där så kollar jag på nätet.

    • Du är enastående! Hurra! Fast det var inget vackert namn, rödblära. Och du lyckades finna fjärilen också! Fena!!❤
      Vet du, det är enormt skoj att du lyckades!!! Jag får skaffa en flora, och en om insekter också.
      Varmt tack!!
      Kramar och allt gott till dej!

  8. Det var så lite så. Jag har med åren skaffat lite naturböcker. En tjock och härlig flora har jag på torpet. Har också skaffat en bok om fjärilar, en om småkryp, har två böcker om träd… Barnbarnen fick var sin bok senast de var här: Min första bok om blommor respektive Min första bok om småkryp. De blev eld och lågor. Man läser först och sen ska man anteckna när och var man hittade växten/insekten. De har också fått var sin kamera av mig, när de fyllde fyra och fem år. Det är såå kul att ha fotosafari med dem!
    Kram!

    • Jag har tre rena fågelböcker (en från Afrika), och flera böcker om däggdjur (varav en från Afrika), och en om den lokala floran, som jag nyss vunnit. Jag är sugen på några ytterligare.🙂 Men, du kan ju svaren… *ler soligt*
      Vilken rolig idé med böcker o kamera till barnen, så ni kan gå på fotosafari tillsammans. Utmärkt idé!!! Verkligen!
      Allt gott till dej!

  9. Pingback: Skillinge | Framsnacka

Kommentera

