Dra åt skogen

Jag trivs med att vandra i skogen, gör det så ofta jag får tillfälle! Träffade denne vackre Rhodesian ridgeback där.

I ett hägn i skogen i Bassholma, vilar dessa unga vildsvin. Lägg märke till att den högre borrat ner trynet.

Dethär vildsvinet står och kliar sig, sluter nästan ögonen som den njuter

Ett naturligt konstverk! Jag förmodar att det varit en rot

Snart är de överblommade, maskrosorna

Jag vill Framsnacka humlorna!❤ Humlor är otroligt  duktiga pollinerare, mycket effektivare än bina är. Jag tycker att det är intressanta att titta på dem. En myt är att de ”inte borde kunna flyga”, saken är den att de kan inte glidflyga, det är de inte formade för.
Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

17 thoughts on “Dra åt skogen

  1. Hummande humlor är himla härliga! När de har pollenbyxor på, så syns det verkligen att de jobbar.

    Vilket maskrosfält du hittade, häftigt! Och hunden ser varm och glad ut.

    Vildsvin har jag inte lyckats få syn på än, jag har bara sett en jätte som var flådd. Men de rackarna bökar upp kantarellerna under svampsäsongen!

    Rötter och trästycken som blir så där silvrigt lena är jättevackert! Idag gillar jag bäst hunden, naturkonsten och maskrosfältet. Borde ge mig ut på prommis, men mår inte så bra.

    • Tråkigt att du inte mår bra. Vad fattas dej?
      Jag gillar samma bilder som dej, fast vildsvinet som kliar sig är roligt. Vi har mycket vildsvinn här i närheten. Kanske därför det är så svårt att finna kantareller här???
      JA! Pollenbyxor! Perfekt formulerat! Roligt formulerat oxå, det gillar jag! =0)
      Idag har jag grejjat lite med krukor och plockat lite i växthuset, inte gjort något särskilt. Ljuvligt väder!! Tog bilder vid havet igår som jag inte hunnit lägga in än…
      Allt gott till dej!

      • Hälsan fattas mig, haha! Jag var tvungen att anstränga mig med att städa lite i går, fast det tog emot. Hade dottern med make på middag och sonen. Det straffar sig alltid dagen eller dagarna efter, jag känner mig helsjuk och värkig. Idag har jag tagit det väldigt lugnt, krafterna behövs på en studentuppvaktning i Stockholm.
        Havet låter härligt!

      • Kanske bättre att skratta än gråta över det, ja. Här städar numer en väninna. Känns bra! jag kan inte, eller, jo, småsaker som att plocka undan och damma lite. Jag har det på samma sätt, att om jag gör något ”dumt” straffar det sig efteråt, från några dagar till en vecka. Och, jag gör som dej, buffrar upp krafterna om jag ska något särskilt.
        Havet kommer idag:-)
        Allt gott till dej!

    • ”Jag är nog tuffare än somliga tror”(Mowglicitat). Nej ärligt, det var inne i ett hägn, och jag hade stooora objektivet (45-200) och höll mig på avstånd, men jag var inte ensam. Och just dessa vildsvin är vana vid människor, du ser ju själv hur obekymrade de är! 🙂 Och, det är lite skumt, så fort jag har kameran, känner jag mig mer skyddad, och blir alltid mer nyfiken än rädd. Konstigt. Annars är vilda vildsvin oberäkneliga.
      Go kram och allt gott till dej!

    • Hej! Den fina Rhodesian är inte min, jag träffade den när vi var ute. Rasen kommer ursprungligen från Zimbabwe, det hette tidigare Rhodesia. (har varit i Zimbabwe).
      Kraaamar och allt gott till dej!

  2. hej. jag älskar maskrosor, de lyser så glatt där de står.
    När jag tittar in till dig nu inser jag att jag glömt plantera om mina chiliplantor. Det är nog tillräckligt varmt på balkongen nu. Nåja, det är en dag imorgon också.
    kram

    • Ja, det sägs ju att de är ogräs, men det är ett solgult, vackert ogräs. Chiliplantorna får liksom mer fräs när man plantar om dem, fast de som jag inte plantat om blommar de med. Jag sätter ofta ”för många” och nu har jag över. Vill gärna ge bort till de som vill ha, och jag vet en, men inte när vi ses… Mitt misstag i år är att när jag plantade om mina chilisar, glömde jag föra över namntejpen, så nu vet jag inte vilken som är vilken förrän frukterna är lite större…
      Allt gott till dej med en kram!

  3. Snart har väl vi med vildsvin runt knuten, de sprider ut sig nå hemskt. Brukar inte vara rädd för att gå i skogen, man är väl norrlänning, men då skulle jag vara det.
    Jättefina kort som vanligt !!!

    Du som odlar, vad vet du om ”djungelgurkor” ??? Min äldsta dotter pratade om det idag, tyckte jag skulle odla.

    Ha det gott !

    Kram

    • Har inte ens hört talas om djungelgurkor. Vet du mer snart, får du berätta! Den sorten jag har i år är kort slanggurka, väldigt smidig portionsförpackning.
      Ja, vildsvinsstammen ökar dramatiskt. på vissa ställen i närheten är det inte ovanligt att se flockar på 20 djur och mer. Jag säger som du, är inte rädd att gå i skogen. inte alls. När jag var ung och skulle hem sent, hände det att jag gick genom skogen hem, istället för längs vägen, det kändes tryggare ( hade en halvmil).
      Vart tack för bildberömmet! Jag blir så glad!!
      Kramar och allt gott till dej!!

    • De är ganska stora, när man avlade fram dem, fanns det grand danoir inblandat bl a.
      Roligt att se dej här!
      Allt gott till dej med en varm kram!

  4. Pingback: Skånes djurpark 2 | Framsnacka

  5. Hej!

    Så skoj att du lagt ut en bild på min Simba (Rhodesian Ridgeback)!!! Du skulle se honom nu som fullvuxen – verkligen snygg men framförallt en duktig jakthund.

    Vänligen
    Björn

Kommentera

