Koltrast o solnedgång

Det var en osannolikt vacker och färgglad solnedgång häromkvällen

Tycker väldigt mycket om koltrastar. Vi har alltid ett par i vår trädgård. De sjunger vackert emellanåt, och ibland hör jag dem irriterat flyga upp. Denhär har ett helt skrovmål i munnen

Jag råkar veta varför hon är så angelägen att samla så mycket mat

Hon ruvar inne i busken som står just utanför vår ytterdörr. Hon behöver extra krafter och värme till det såklart

Ögonkontakt med en koltrast. Jag vill inte störa henne, men det råder ingen tvekan om att hon är väl medveten om att jag står och tittar på henne

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

19 thoughts on “Koltrast o solnedgång

  1. Ett enda ord. Underbart.

    Men klart jag skriver lite till. De är så mysiga jag hade ju flera här i vintras. Och de släpper en inte med blicken, det k a n ju bli farligt. Jag fotade en i går, inte ofta jag ser dem på sommaren här.
    Här har småfåglar och duvor fått ungar som de matar.

    Men dina bilder slår ju allt.

    Vet du, jag prenumererar på din blogg och trodde jag får meddelande när du skrivit nytt men jag får hela blogen i mailet, när jag går hit och tittar. Men jag ser ju inte din gulliga header så klart jag går hit och läser igen.

    Hoppas du har sommar och sol som det blivit här nu.

    Kramar från mig till dig

    • Du e bara för go! Så är det! Blir så glad av dina kommentarer. Varmt tack för det! Du är en äkta framsnackare!
      Jag tror att jag skulle sakna dem om de inte var här, jag ser dem så många gånger, att det känns som om vi känner varandra. Det har varit många härliga ögonblick, utan kamera i handen, när hon sitter antingen på fönsterbläcket eller staketet innan hon flyger in i boet. Hon tittar på mej länge, och sitter bara en meter ifrån. Jag tycker om ”nära koltrastupplevelser”.
      Det var ju förnämligt att du får hela grejjen till mailet! Det har inte jag fått, har säkert tryckt på fel knapp igen..
      Ja, headern är supergullig. Jag älskar den bilden!
      Stor kram och allt gott till dej!

  2. Jag håller med Rowie! Tänk att ha ett koltrastrede vid sin dörr och kunna följa föräldrarnas arbete med bo och barn! Ögat i sista bilden är verkligen avvaktande.

    Mår lite dåligt just nu. Nej, där ljög jag. Mår mycket dåligt just nu. Utsättandet av en medicin som jag har, gick visst inte utan problem.

    • Ja, jag vill titta varje dag, och samtidigt är jag rädd att störa för mycket. Nu har jag inte kikat på ett par dagar. En svår balansgång. Hon verkar avvaktande, men inte rädd. Jag hoppas kunna återkomma med fler bilder!
      Vad tråkigt att du mår dåligt vid utsättandet. jag antar att du trappar ner, eller? Jag åt tokmånga (5-6 om dagen) citodon i flera år, sedan slutade jag tvärt, bara för att se om jag var ”beroende”, men jag fick inga symptom alls, mer än att jag blev mindre hård i magen. Det var linndrigt.
      Jag hoppas innerligt att du mår bättre snart!
      Kram och allt gott till dej!

  3. Ja, jag har trappat ner och haft lite häftiga svettningar och hjärtfladder, men när jag slutade helt häromdan, kom det som en chock, kan knappt stå på benen p.g.a. svindeln och illamåendet. Huh!

  4. Hej
    Det är jag som ska tacka dig för kommentarer, det är du som är go som skriver så snällt.

    Idag hade jag stora bilder, men de syns inte lika bra på den sidan som på andra. Men du vet väl att du kan klicka upp bilderna så de syns bättre.
    Det gör du säkert, men det är många som inte tänker på det. Då tycker jag de syns bättre än stora bilder direkt. Men nu ser jag ju lite dåligt allmänt så det kan ju vara det.

    Jag tryckte på RSS för att prenumerera på din blogg, då skulle jag få mail när du skrivit något nytt. Jag har alrig fått hela mail förr.

    Ha nu en fin Nationaldag, nu ska jag börja närma mig sängen lite försiktigt.

    God Natt vännen

    Kram

    • Ja, jag brukar klicka på bilderna så de blir större.🙂
      Och jag tycker om att du har fler bilder på din blogg numer.
      Hoppas även du får en finfin nationaldag, kära vän!
      Allt gott till dej med en kraaaaaaaaaaaaaaaaam!

  5. Vi har en koltrast som gillar att vara här. Tur han är vaksam så ingen katt får tag på honom.

    BS Vi har inget eget kött eller fisk i frysen därför blir det dyrt med sånt med.
    Köper också mycket ekologiskt. Tycker Willys är bra att handla på, det var länge sedan vi handlade på Maxi nu.

    Kram och allt gott till dig med🙂

    • Det finna många koltrastar i villaområdet där jag bor. en sitter och sjunger ”för kung och fosterland” på grannens antenn, varje kväll! Jag blir så glad av att höra honom.
      Allt gott till dej!

  6. Härlig bild på koltrasten med mat i munnen, de andra är ju också bra förstås. Jo då jag gillar min kamera men missar ibland att mina bilder är för stora för att sättas på bloggen och fattar inte varför det inte funkar men när jag sen förminskar fotot jo då funkar det ju.
    Jag gillar verkligen att ha en kamera som man tar med när man inte orkar bära så mycket men ändå tar bra bilder och filmer och ännu bättre när man kan ta med systemkameran och få ännu bättre bilder. Men som sagt jag är bekväm och har inte lärt mig inställningarna utan kör på det lätta och tar ofta automatiken. Finns förstås de som inte är så glada när jag tar 100-200 foto på en kväll, gnäll gnäll gnäll hahahaha. Men sen när det gått 10-20 år jo då tycker de minsann att det är roligt att titta på alla bilderna.

    • Därför är barn tacksamma att fota, de gnäller inte. De tycker tvärtom att det är kul. Det är kul att fota när man träffas och har roligt. Och enormt kul att ha i efterhand!
      Glad över att bildberömmet!
      Allt gott till dej!!

  7. Hej igen

    Jag glömde att svara på det du skrev om skatan och koltrastungen. Fruktansvärt att se sådant.

    Men om det kan vara till någon tröst, vilket jag inte tror, så ger sig inte skator på friska småfåglar. Men är fort ”på plats” om något inte står rätt till.

    Så troligen var inte koltrastungen frisk eller var deb handikappad på något sätt.
    Jag har läst om det tidigare. Kan var på NE eller på SOFs sida.

    Här skiner solen, hoppas den gör det hos dig också..
    Kram vännen

  8. BS Badar inte om det är under 25 grader i vattnet, får så ont i min värkande kropp efteråt annars.

    Gott med hängmatta, vi har tyvärr inget sånt här.

    Kram

  9. Hängmatta!? Det har jag helt glömt bort att man skulle kunna ha. Jag som är så hängig! Har haft en ganska bra stund här framför datorn, eller var det bakom, men nu börjar jag känna att det är slänga sig platt ner som gäller igen.

    • Rekommenderas varmt!!! underbart att vila i, kan t o m somna i den. Bullar ibland upp med kuddar för att ha det extra bra. Ligger mellan ett bigarråträd och ett plommonträd. Den är inköpt på IKEA, en suverän modell. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60200384
      Glad att du hade en god stund. Är matt idag, trots mycket sömn. Tar det piano. Har inte hunnit vara här på ett par dagar, tyvärr.
      Kram och allt gott till dej!

  10. Pingback: Koltrasten och tomater | Framsnacka

Kommentera

