Här växte jag upp

Igår besökte jag mina föräldrars gård, hälsade på mina fastrar som var på besök de med. Vi gick en tur på kvällen, och det var så vackert.

Jag hade turen att växa upp på landet, här går jag på mina föräldrars mark. De bort ca två km från Halland och från småland i Skåne. Deras hus skymtar en bit bort till höger i bild.

Denhär eken är fotograferad från andra hållet , och skymtar till vänster i den övre bilden. Den kraftiga boken som syns till höger bär på att speciellt minne. När jag var ca 10 år, kom jag väldigt nära ett rådjur vid det trädet. Rådjuret var på andra sidan trädet, och jag kröp ”ljudlöst” fram, utan att rådjuret fick vind av mig, eller fick syn p mig. Till slut stod jag ca tre meter från det, jag vågade knappt andas. När jag tröttnade och skulle gå, fick det se mig, och sprang skrämt iväg.

Mamma o pappas väldigt kelna katt

Sädesärla. Jag tycker att den är bedårande!

Prästkrage, kärringtand och violer blommar på ängen

Prästkragarna lite närmre, de är så vackra undertill

Teveronika. De är skira och fina, lyser upp i små tuvor av blått

Lupiner i kvällsljuset

Yngste sonen var liten, smakade han på ärtorna i skidorna som blir när lupinerna är överblommade. Han sa att det var gott fast beskt…

Humlan har pollenbyxor på sig, och ont om tid att fastna på bild i ljuset som är på väg att försvinna.

Hoppas du får och har haft en skön Nationaldag!

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

Dagens Framsnackning: Blir allt fel ibland? Saker som vi inte ens tänker på blir faktiskt rätt -Vi kan andas, solen gick upp i morse, även om den inte syns och huset vi bor i har tak och har inte träffats av en meteor.
Nästa gång något känns negativt – fundera på vad som trots allt är positivt! Ofta finns det något, det är värt att leta
Missförstå mig inte, en del saker stinker! men om du väljer att fokusera på det dåliga, missar du det goda. Vi kan inte styra allt, men vi kan själva styra hur vi väljer att reagera ♥

20 thoughts on “Här växte jag upp

  1. Hej! Du är otroligt duktig med dina foto. Jag har kollat lite neråt också. Inte bara på denna sista. Snigeln längre ner på din sida är fint fotograferad men det är en äcklig liten sak. Blommor kan jag inte i heller. Jo,lupiner, prästkragar och violer. Men vilket är en Kärringtand. Är det dom gule blommorna på bilden som kallas så. jag har aldrig hört namnet tidigare? Jag önskar dig en bra dag. Kram/Anita

    • jag blir alldeles gladvarm av berömmet! Tusen, tusen tack!
      När jag fotograferar, blir allt små underverk i mina ögon, även äckliga sniglar.🙂 Knäpp?- kanske…
      Kärringtand är den gula. Lite kul namn, att kärrigar har ju inte alls så gula gaddar… *skrattar*
      När jag var barn, var min kära faster S-B fantastisk, hon tog promenader med mig, och lärde mig namnen på ganska många blommor. Hon var lärarinna när hon arbetade och hon lärde mig massor!🙂 Så, det är hon som lärt mig kärringtand, smörblomma, kråkbär och annat.
      Varm kram och allt gott till dej!!

    • Vad jag glad jag blir över bildberömmet! Ja, det är rofyllt, på ett väldigt bra sätt! Lupiner blir jag glad av!
      Kramar och allt gott till dej!

  2. Jaja, jag kommer! Du får lov att rota i boklådor och hitta dig en eller annan flora, så här kan vi inte hålla på! Min första tanke är lin av nåt slag.Google nästa.

    Lupinerna är hänförande… jag får stor längtan till torpet innan allt är överblommat. Skulle ha varit där i långhelgen om inte om hade varit. Och nu denna yrsel som slår mig till marken. Bläh.

    Jag har inte vuxit upp på landet, men landet var alla somrar hos mormor och farmor. Egen badstrand efter en liten promenad i skogen där jag just nu i huvudet kan följa stigen genom skogen. Där låg den lilla ormen och där får man inte trampa fel… och källan med det klara vattnet.. tårarna rinner plötsligt, så fina minnen. Första badet varje sommar var spänningen stor: hur högt stod vattnet? Ända upp i skogskanten eller fick vi en härlig sandstrand att stoja runt på? Där står ju mormors svarta bykgryta och en trasmatta ligger på tork på en sten. Ljuva gångna tider.

    • Vi kan snabbt konstatera att jag inte klarar mig utan dig! Jag tror att den heter något med öga, fast jag är osäker. Lin, denna är bara ca 15 cm hög.
      Yrsel, blä, blä, blä! Önskar bort den, NU!
      Fast du fick tårar i ögonen, är jag glada att du fick fina minnen! Jag är själv sådan, ganska lättrörd, tårarna kommer lätt. Har själv otroligt goda minnen från barndomen hos min mormor och morfar. Brukade drömma att jag cyklade dit, och när jag vaknade och insåg att jag inte var där, blev jag så otroligt sorgsen och besviken.
      Är glad att du dela med dig att så vackra minnen från din barndom! Tusen tack!
      Allt gott till dej!

      • Det finns en som heter prins Gustavs öga, och en ormöga…jag har inte orkat kolla än. Jag lär mig själv på det. Glömde: när min dotter var riktigt liten fick hon syn på en sädesärla och utropade: ”Det där måste vara en sädesärla!” Hennes farfar var mäkta imponerad och frågade hur hon kunde veta det, av oss förstod han att hon inte lärde sig fågelnamn. Ungen svarade: ”Jag har läst att de vippar med stjärten!” Hon var en tidig läsare, läste tjocka böcker vid fem års ålder. Det är så jag gör med blomnamn, har en samling lagrad i hjärnan, såna som man hört tals om eller läst namnet på i en bok. Dyker det upp blommor som jag inte vet namnet på, testar jag mot hjärnarkivet och ofta stämmer det! Vädd och brudbröd till exempel stämde jättebra.

      • Ormögat är väldigt lik. Prins Gustavs öga har jag odlat, för den vackra blåa färgen, fast det är några år sedan.
        Vad roligt att hon var så intresserad och att hon begrep hur det hängde ihop! En smart tjej!
        Tack för att du påminde mig om vädd! Brudbröd har jag sett, men hade ingen aning om vad den hette!
        Kul att du kan så mycket!
        När vi varit i Afrika, hade vi tur på senaste resan, för vårguide kunde många fågelarter, trädsorter och viltarter. Oerhört kul att lära sig mer och nytt! jag skrev ner några sorter, för att jag inte skulle glömma namnen.
        Allt gott till dej!!

  3. Jag åker ganska ofta förbi mitt bandomshem men det är inte alls som det var en gång i tiden. Då låg huset långt från samhället och det kom nästan inga bilar. Nu ligger det massor med nya hus bara ett stenkast från huset som en gång kallades landet.

    • Jag tror att det ser ut så för många, tyvärr. Det som jag saknar mest, är ett träd som jag lekte och klättrade mycket i som barn. Annars är ganska mycket sig likt, för utom då inte har kor numer. Farfar hade höns och en häst, som han sålde när jag var fyra. Ett år hade han får, det hade han aldrig igen. Pappa hade gäss många gånger, de tyckte jag mycket om!
      Jag vill egentligen gärna bo på landet igen, och jag vill ha höns, kanske en häst. Landet är definitivt fortfarande landet där mina föräldrar bor!
      Allt gott till dej!

    • Ja, du har alldeles rätt! Tusen tack för att du löste gåtan! Ormöga som är en perenn, liknar denna teveronika mycket, fast är liksom ”förädlad”.
      Är glad för din lösning, och mycket glad för bildberömmet!
      Allt gott till dej!

  4. Hurra, nu får vi hjälp och han löste det! Jag hade tänkt ropa på dig redan tidigare, du brukar kunna klura ut det mesta.

  5. Idag köpte jag bl.a. två plantor vädd. Tänkte att de skulle få locka till sig fjärilar och humlor, vilket jag sett att de gör på torpet. Pärlemorfjärilarna sitter och gungar på dem som om de bodde där.

    Ja, helt klart stämmer namnet på vad BeBest är!

    • Jag är sugen på att ha en syrenbuddleja = fjärilsbuske, förra året köpte jag flera lavendel för att locka till mig humlor, bin och fjärilar.
      Pärlemofjäril, vilket vackert namn, aldrig hört förr. Fast när jag googlar, känner jag väl igen!
      Önskar dej en trevlig helg och allt gott till dej!

      • Syrenbuddleja – den hade jag glömt! Hade tänkt testa om den går här hos oss. Tack för påminnelsen! Lavendel har jag framför rosenrabatten och köpte en planta till igår för att ha på pergolabordet för att få njuta av lite väldoft.

        Trevlig helg!

Kommentera

