Koltrasten och tomater

Här ser du den ruvande koltrasten i förrförra inlägget. Här ute på en liten flygtur.

Hon verkar mår bra och ruvar ännu vad jag kan se.

I växthuset: Den är redan över tio cm i diameter, och nu får den gärna mogna när den vill, Brandywine. Jag längtar efter att smaka!

Dadeltomater. Det jag gjort annorlunda i år i jämförelse med tidigare år är två saker. Dels har jag klippt bort en hel del blad på plantorna. Dels har jag planterat tomaterna så att de har mycket mer rotutrymme på djupet. Och, resultatet är att jag har mycket fler tomater, och mycket kraftigare plantor. Bra!

Även physalisen verkar må bättre i år än någonsin, och har utvecklats väldigt snabbt. Snart kanske det finns små oranga söta bär.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

22 thoughts on “Koltrasten och tomater

  1. Hej
    Nu ska jag se om jag kan kommentera från mitt mail. Om det går så tar jag bort det här (RSS)och prenumerar på dig på annat sätt.
    Det är ju inte meningen att jag ska ha dina mail i min e-post.
    Missförstå mig inte nu, klart jag vill ha dem. Men det ska nog inte gå till på det här sättet. Det är så jag menar. Jag har andra RSS men där får jag inte ens mail.

    Jag ska gå och titta om en stund om det här kommit in.

    Kram

  2. Nu blir jag riktigt avundsjuk, när du visar tomater och koltraster i samma inlägg. Tomater är sånt som jag alltid ska så, men gör aldrig det i tid och sen är det för sent. Dadeltomaterna ser otroligt häftiga ut, jag tror inte att jag har sett sådana förut! Och physalisen… en dröm. Den första koltrastbilden är fin, men den andra måste vara bland det vackraste jag har set i fågelbildsväg, med det klara ögat, den gula näbben och ljusspelet i grönskan! Sätt upp den på din sovrumsvägg! Den andas frid.

    • Hej!
      Nämen, oj! Där blev jag alldeles mållös. Jag tycker väldigt mycket om koltrastar, och är glad över chansen att fånga henne så.❤ Tack!❤
      Du finns en lösning om man glömt så – köpa plantor! Jag såg mina från slutet av januari till slutet av februari. i år har jag 14 sorters tomater, jag tycker mycket, mycket om tomater! Dadeltomater köpte jag på torget i Helsingborg, sedan dess har jag tagit fröer och sått varje år. Och det är så kul att se allt som växer. Physalisen köpte jag frö till för några år sedan, sedan har jag själv tagit fröer. De behöver värme och sol för att bli något. De är så goda, godare än de i affären!
      Kramar och allt gott till dej!

      • Ja, det brukar bli plantor, då är ibland tomaterna på gång redan. 14 sorter, milda makter, det måste bli en del tomater det! Du är duktig med odlandet!
        Kram

      • Jag börjar lära mig. Men, jag började odla grönsaker redan som sexåring. Kanske lite gröna fingrar, det är ett intresse, och då går allt enklare tror jag.
        Perfekt att odla i krukor, inget ogräs, bara det goda.🙂
        Kram och allt gott till dej!

  3. Hej igen. Det kom med.
    Men denna gång hade jag ”bara” de två första bilderna. Nu ska jag se vad jag kan göra åt detta. Alla bilder fina givetvis, förlåt höll på att glömma det.

    Ha det bäst

    Kram

    • Du var nog inne snabbt, för jag lade först in 2, publicerade lite tidigt…. la in fler bilder och uppdaterade.
      Varmt och glatt tack för bildberömmet!
      Kraaaaaaaaamar och allt gott till dej!

  4. Här var det knepigt. Min förra text stod kvar så jag skickade iväge den igen så, men fick besked att jag nog redan skickat den.
    Okej jag raderar och provar nytt.

    Tack för din kommentar, du är så snäll.
    Nu kom det inget mail med de sista bilderna. Jag la RSS en gång till och nu ligger den där den ska.

    Ser att man kan bocka i att få mail vid nya inlägg men det har jag inte gjort.

    Ha det gott
    Kram

  5. Förlåt en som nog håller på att bli lite senil.
    Jag glömde ju säga vad det stod vid krukorna. Från vänster: Ballongblomma och de andra två Tagetes. Jag ser knappt själv vad det står. Men jag vet.

    Kramen

    • Ballongblomma har jag aldrig haft. Jag fick googla för att veta vad det är.
      Tagetes avskydde jag förr, nu tycker jag att de är fina, i alla fall de flesta.
      Kram och allt gott till dej!

  6. Vet du vad jag skulle önska? jag som inte vet något om växthus och att få grönsaker att växa?
    Jo, att du skapar en ”Så gör du ” inläggsserie med dina bilder, som kan få en gammal hemimamma att våga pröva… Nått enkelt till att börja med??? ♥

    Snälla??? =0)

    Hemikram ♥

    • Hej! Jag ska ta till mig din idé, och se vad jag kan göra med den. Skulle nog vara kul att göra och då är det genomförbart. Fast, nu är det lite sent i år… Kan du hjälpa mig att minnas till nästa??
      Vet du, när du ber så snällt, är det stört omöjligt att säga nej.
      Kramar och allt gott till dej!

  7. Koltratens sång är vacker, i mina öron lite vemodig sådär.
    Finns det något härligare än att sitta på altanen på kvällen och höra sången…
    Ha en fin helg du..

    • Jag tycker att måsarnas och trutarnas skri är vemodigt.
      Koltrasten sjunger i stort sett varje kväll från grannens antenn. Det värmer hjärtat.
      Trevlig helg och allt gott till dej!!

  8. Hej igen

    Såg en kommentar av dig, minns ej var, det var inte hos mig. Det var om hackspettar och att de inte fick hjärnskakning. De får de inte, de har imbyggda ”stötdämpare”.
    Visste du att tungan är fyra gånger längre än näbben och lindas runt hjärnan inne i huvudet 4 varv.

    Det vet du kanske. Om inte så tyckte jag det var kul att berätta det för dig.
    Det är inget påhittat, det står i fågelböcker och på någon fågelsajt också.

    Ha en fin Pingst

    Kram

    • Det var hos Imsy som jag kommenterade hackspetten! Ja, jag vet att tungan är superlång, och att den lindas inne i skallen. Helt fascinerande! Sådant kan jag ”gå igång på”. och jag vet att den inte får hjärnskakning, men det är liksom ändå svårt att fatta. Jag som lider av huvudvärk, tycker att det verkar knepigt, men lyxigt.
      Idag har jag varit i skånes djurpark. Oj vilken fin dag jag haft! Sett massor av djur och fåglar. Varit där med äldste sonen, hans flickvän och käre maken.
      Kramar och allt gott till dej!

    • Hej! Glad att du tittade in!
      Tusen tack för din kommentar, den värmde verkligen!! Hade en ”nära ankungeupplevelse” förra sommaren, den var enastående!
      Allt gott till dej och trevlig helg!

  9. Blir lika tagen varje gång av dina fina bilder !!!!! Ska banne mig köpa en bättre kamera jag med.

    Va ?? är det Pingst i helgen ????

    Ha en jättehärlig Pingst !!!!!!

    BS Vilken bottensäljare ! Den snubben förlorade säkert kunder på att ignorera kvinnorna och sedan den andre bilförsäljaren som ignorerade din man. Skulle heller inte handlat bil av dylikt, man kan just undra hur dom tänkte då ????

    Tack vännen !!! Detsamma !

    Kram

    • Öhh, har jag pratat om Pingst? Det har jag glömt i så fall… Fast bra var det! Glad Pingst på dej med!
      Jag är tokförtjust i min kamera. Ffa är den lätt, jättelätt, så jag kan använda den utan att få ont. De har sänkt priset till hälften från när jag köpte min för ett år sedan.

      Ja, vi köpte bil, fast inte hos någon av dem… ”Hög skyll-dig-själv-faktor” kallar jag det.
      Stoooooooooooooooooooooor kram och allt gott till dej!

Kommentera

