Skånes djurpark

Åkte till Skånes djurpark med maken, äldste sonen och hans flickvän. Skånes djurpark ligger i skogen utanför Höör, det är en djurpark med svenska djur. Varning för många bilder!

Alla bilder i detta inlägg är tagna i Skånes djurpark

Den fräser inte, men vill definitivt inte dela med sig av sin abborre. Uttrarna matas halv fyra varje dag, om du vill åka dit och titta.

De rör sig smidigt och elegant i vattnet. En utter ser man sällan i naturen, de är skygga.

Både hannen, närmast, och honan är vuxna, men leklystna och som här, synkroniserade. Uttrarna är fotograferade genom stängslet, därav skuggorna.

Ja, jag vet det blev många bilder, men uttern är ett favoritdjur. Vid ett tillfälle när vi var här, var uttern så leksen, att det kändes som om han hade en egen cirkusföreställning bara för oss. Ibland har vi knappt fått en skymt av dem.

Det här är en rolig bild! Grävlinghonan bär sin unge, flyttar honom från ena grytet till det andra.Grävlingar är nattaktiva, och vi hade tur som fick se dem ute!

Gråsälen på bilden vet att maten är nära. För att göra skötaren uppmärksam på hur hungrig han är, plaskar han med framlabbarna allt han kan.

Här är det en knubbsäl som får småfisk. Under matningen, som sker kl elva och kl tre, är det ett skådespel att se sälarna. Skötaren berättar lite om dem under tiden hon matar, hur de kommit till djurparken, deras egenskaper och sådant.

Knubbsäl. Det ser ut som om den myser🙂

Gråsälen har massor av personlighet.

Lodjur är ett annat djur som få får se i naturen. De har stora revir, och är skygga. Inte helt lätta att få med på bild i sitt stora hägn.

Fjällräven gör en helskön grimas när han kliar sig.

Tittut! Björnungarna lekte när jag vilade, och när jag ville ta en bild, vilade de. Vi kom i otakt.

Är det detta som kallas björnkram?

Hon vet, det syns tydligt. Björnfamiljen i övrigt vilar idylliskt.

Järven finna bara i fjälltrakterna från nordvästra Dalarna och norrut. Den är fridlyst.

Denna unge är nog så söt, men en järv kan fälla en ren. Järven väger 9-17 kg, renen 40-150 kg. Järvar är främst asätare.

Vildkatten är inte längre frilevande i Sverige, däremot finns de ännu i Skottland och mellaneuropa. De är inte vanliga bondkatter, utan kraftigare byggda med kortare svans.

Eftersom parken är stor, och jag inte alls fick med alla djur som jag vill visa, kommer det ytterligare två inlägg om just Skånes djurpark.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

12 thoughts on “Skånes djurpark

  1. Sååå mysiga och vackra bilder av djuren! Jag ser fram emot resten! Här fastnade jag för de synkade uttrarna, den kliande fjällräven, men framför allt björnarna. Lillungen är söt som… björnkramen är ömsint så att man får hjärtsnörp och blicken på bjönmamman är mycket talande. Jag visste inte att det fanns en djurpark i Skåne.

    Vi hade en grävlingfamilj under ladan på svärföräldrarnas torp för länge sedan. En sen kväll lyckades vi få se hela familjen, i skenet från fönstret. De stod och mumsade krusbär, ungarna på bakbenen! Jag som hade grälat på mina ungar för att de spottade ut skalen, det låg alltid rester nedanför buskarna… Det skulle man ha haft en bild av, men den sitter bara i hjärnkontoret!

    • Vad fantastiskt roligt och spännande det måste ha varit att se grävlingfamiljen! Och att det var de som spottade ut skalen! Vem kunde tro det? Roligt att du har den i kontoret i a f🙂
      Ja, vi hade enorm tur med alla djuren! Oj vad vi fick se många, och mycket av dem vi såg! Det var fantastiskt! Vi har varit där så många gånger, och denna var den allra bästa.
      Jag tycker tokmycket om djurparken, det gör mina vuxna barn också, fortfarande. Vi tänker åka dit en gång till, och ta med syskonbarnen.
      Allt gott till dej med en kram!

      • Det kanske var grävlingungarna som var lite slarviga bara. Ja, det var så fantastiskt att se dem så vi bara stod där alldeles hänförda. Vi var på väg upp till lillstugan från storstugan där vi hade tittat på tv och för att hitta i mörkret så hade vi lämnat lyset på i stugan och i ljuscirkeln, som på en scen, stod de.
        Kramar

    • Varmt tack kära vän! skånes djurpark känns som en djurvänlig park. Minns när jag var liten(5-6år) och var på Köpenhamns zoo, jag grät över hur tigrarna hade det på den tiden.
      Jag tycker mycket om djur!
      Allt gott till dej!❤
      (björn-)Kraaaam!

  2. När barnen var små var vi ofta på Skånes djurpark. Nu är det några år sen men har pratat om att åka dit vi har ju inte alls långt dit. Brukar bli så när man har för nära.

    • Vi har en timme att köra ungefär, jag tror att det är drygt sju mil dit. Vi var där på en bröllopsdag, då sov vi över i en stugby. Det var så mysigt! I år köpte vi säsongskort, och tänker komma tillbaka.🙂
      Allt gott till dej!

  3. Pingback: Skånes djurpark 2 | Framsnacka

  4. Pingback: Utter, grävling, lodjur björn | Framsnacka

Kommentera

