Skånes djurpark 2

Åkte till Skånes djurpark med maken, äldste sonen och hans flickvän. Skånes djurpark ligger i skogen utanför Höör, det är en djurpark med svenska djur. Varning för många bilder!

Detta är det andra inlägget på samma tema, med bilder tagna samma dag, vill du läsa det förra, klicka här: https://framsnacka.wordpress.com/2011/06/13/skanes-djurpark/. Det kommer ett inlägg till om Skånes djurpark.

Alla bilder i detta inlägg är tagna i Skånes djurpark

Visenten, som är en släkting till bisonoxen, finns inte längre frilevande i Sverige. I Polen lever de i minst en nationalpark. De var nästan utrotade 1927, och det fanns 54 djur kvar i hela världen. Idag finns över 3000.

Den är alldeles bedårande, den lilla renkalven.

Myskoxen lever vilt i Härjedalen, och i Norge. De är inplanterade från Grönland, min morfar var med och gjorde det (han är 95 nu). De är uråldriga djur, som levde redan under mammutens tid.

Älgkalvar! Roligt att de fått tvillingar, älgkor kan få upp till trillingar! Det är första gången som vi haft turen att få komma dem så nära att vi kunnat klappa dem om vi velat.

Visst är älgkalven söt!

Älgtjuren hade inget emot att klappas. Han är säkert van. Det ludna på hornen är basthud, den är levande och blodet flödar även i den, hornen växer under den. Älgen tappar sina horn varje höst, och sedan växer de ut igen, de blir större och större ungefär tills de är 12 år, sedan minskar de igen.

Detta är en annorlunda och kul bild på vildsvin. Vill du se ett framifrån finns det här: https://framsnacka.wordpress.com/2011/05/31/dra-at-skogen/

Det är egentligen detta som är att bli mulad…. väl… Uroxe

Kultingar av Linderödsgris

De är oerhört livliga, och leker nästan hela tiden

Det här är en kulting som leker hund, tror jag i a f

Linderödsgrismamman med kultingarna. Kanske du får en bättre uppfattning om hur små de är av denna bilden. Jag gissar att hon väger över hundra kilo, kanske 150.

En groda. Bilden är tagen genom glas.

Kronhjortarna höll sig på avstånd idag, det beror säkert på att de har små kalvar. Jag läste på ett anslag att en kalv hade fötts dagen innan vi kom. Honan heter hind.

Detta är inte samma djur som på övre bilden. Kronhjorten är skånes landskapsdjur. När de brunstar på hösten, brölar tjuren på ett mäktigt sätt. Det är ett imponerande ljud tycker jag.

Tog med denna lilla stuga för att den är byggd av båleplank. Det är så vackert!

I Skåne var det vanligare med vasstak förr. Vasstak är oerhört hållbart, och inte alls brandfarligt, som man kanske kan tro. Ett vackert, miljövänligt hantverk.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

16 thoughts on “Skånes djurpark 2

  1. Skånes djurpark brukar jag vara ett par gånger varje sommar. Där är så fint att gå och många djur att titta på. Du har fått med en hel del av dom men inte storkarna. dom är väl kvar där? Ha en bra dag/ Kram/Anita

    • Eftersom jag tar så tokmånga bilder, kände jag att jag fick dela upp inläggen, nästa runda kommer storkarna! Ja, de är kvar, det finns ett storkprojekt som pågår för fullt! Roligt att du också brukar vara där! Jag vill gärna berätta, och kanske fler hittar denna pärla!
      Kram och allt gott till dej!

  2. Jag bara häpnar och njuter av bilderna. Prickiga smågrisar, storögda älg- och renkalvar, älgtjur med mjuka vackra horn, bison- och myskoxe – roligt detalj att din morfar var med och importerade dem till Härjedalen – kronhjortar, en groda, visenten… Här blev den klara favoriten renkalven som inte behöver bekymra sig om ögonmake med sina hänförande ögon! Hittade några (!) lulesamiska ord för renkalv:

    miesse: kalv mellan 0-11 månader
    njäbllo: kalv under första veckan eller medan den ännu är mycket svag
    njäbttso: renkalv under första levnadsdagarna
    ruopsok: nyfödd kalv
    tjalgak: 2-6 veckor kalv
    muojvák: 6-7 veckors kalv som börjar byta päls
    bilssamiesse: kalv med nytt hår
    bårggemiesse: kalv med fullt utväxt päls
    giesek: kalv som är född sent på sommaren (i augusti)
    tjermak: kalv som är mellan 10 månader och 1 år från april- aug (el över våren)
    riemsste: ettårig kalv
    njinnjelismiesse: honkalv
    åresmiesse: hankalv

    http://www.samer.se

    Tack för guidningen och allt som du berättar, jag lär mig mycket!
    Kram

    • Din kommentar gör mig verkligen glad! eftersom du är en duktig fotograf, och liksom jag gillar detaljer, uppskattar jag verkligen ditt beröm. Jag tog verkligen en massa bilder, men jag hade tur också, djuren var framme, de var inte särskilt skymda och jag bara fotade…🙂
      Jag har sameblod i mig, det är jag mycket stolt över. Min morfars farfar var hälften norrman hälften same. Tusen tack för alla rennamn, och länken!🙂 Har aldrig varit inne på den sidan, faktiskt. Jag antar att just denna kalv är en tjalgak🙂
      Myskoxarna togs till Norge, därifrån vandrade de till Härjedalen.
      Kramar och allt gott till dej!

      • I eftermiddag kommer barnbarnen och då tänker jag visa dina djurbilder för dem! Roligt med sameblodet, två av mina klasskamrater var samer, en mörk och en ljus. Den ena tog med mig på renskiljning en gång och det var en upplevelse att bära med sig!

        Ja, så var det ju med myskoxarna, nu minns jag! Svärfar har en andelsstuga i Funäsdalen och vi har varit dit några ggr på sportlovet, men tyvärr inte lyckats få syn på några myskoxar.

        Det roliga med namnen är väl just att man har behov av att med ett ord kunna benämna olika kalvar, precis som inuiter och snö!

      • *ler soligt* Vad kul att du vill visa bilderna för dem!🙂 Glad jag blir!
        Har sett renskiljning på TV, vilken upplevelse att få vara med om det!
        Ja, jag tänkte på det, att de säkert hade användning för namnen, det är därför de finns.🙂
        Jag känner väl inte till samernas kultur så väl som jag skulle önska, men vet att depå något sätt är en del ändå.
        Kram och allt gott till dej!

  3. Åh va underbara bilder!!! Man blir helt lycklig av att titta på dom!!
    Jag älskar verkligen djur så himla mycket❤
    Här var griskultingarna favoriterna, men det är nog mest för att dom tar fram minnen från när Rick var med och hälsade på 9st griskultingar på 11 veckor =D Älskar det minnet!!

    Jag ska prata med en kompis som har bil om att vi ska åka dit nu under sommaren, jag bara måste dit igen, har inte varit där sen jag var ca 7 eller 8 år.

    Titta gärna in på¨http://terrierterror.wordpress.com jag lägger upp foton där så ofta jag kan (har en himla massa skivor att plocka bilder från, bl.a. från Zoo =) Just nu är där inte så mycket, men det kommer mer och mer =D

    • Vad härligt min vän! Glad att du blir glad! Ja, jag vet att du tycker mycket om djur🙂
      Jag var helt betagen av många djur, och griskultingarna var oerhört roliga att titta på!
      Definitivt dags att åka dit igen, det är ju inte långt för dig!
      Roligt med en sida till! Vi ses!!
      Kraaaaaaamar till er båda och allt gott till er!

  4. Sv: Rick blir helt överlycklig när han ser riktigt stora tuggben =) Små är roliga, men stora, ojojoj =D
    Ja hans päls är helt fantastisk! Det går inte en dag utan att folk berömmer den. Det händer även rätt ofta att folk undrar vad jag har för trick för att få den så fin. Torrfoder och en sideorder av lite av min mat =) Jag köper aldrig blötfoder/våtfoder till honom för han kräks bara av det, så han får lite av min mat istället. Och så vet jag att det är bra, färska och nyttiga råvaror han får, det är väldigt viktigt för mig =)
    Jag sla försöka få mamma att filma oss när vi tränar lite tricks sen oxå vilket ska bli superskoj att visa upp!!!

    • Vad roligt att han uppskattar stora ben extra mkt! Ella tycker nog mest om de runda, för ”de är lätta att hålla” + ”att de kan rulla iväg, det är så kul! ”
      Våra hundar får också torrfoder, de får det svenska Carrier, som vi köper på Granngården eller lantmännen, det verkar vara ett jättebra foder. De får också lite matrester ibland. Ella har ibland fått torr hud, men inte av detta fodret.
      Roligt att han är så otroligt fin!
      Kramar och allt gott till dej!

  5. underbara bilder. det sägs att Linderödsgrisen är en korsning av vildsvin. det påstor i alla fall min lärare när jag gick på önnestads naturbruksgymnasium.

    ha det gott

    • Jag har hört detsamma, så det kan säkert stämma. De är urgulliga de små. De kan inte vara många veckor.
      Varmt tack för bildberömmet, jag blir mycket glad!
      Allt gott till dej, och en stor kram!

  6. Pingback: Skånes djurpark, fullt av fåglar | Framsnacka

  7. Pingback: Visent, myskoxe, älg, vildsvin, uroxe, kronhjort i Skånes djurpark | Framsnacka

Kommentera

