Skånes djurpark 3, fullt av fåglar

Åkte till Skånes djurpark med maken, äldste sonen och hans flickvän. Skånes djurpark ligger i skogen utanför Höör, det är en djurpark med svenska djur. Varning för många bilder!

Detta är det tredje inlägget på samma tema, med bilder tagna samma dag, vill du läsa det förra, klicka här: https://framsnacka.wordpress.com/2011/06/13/skanes-djurpark/ och här: https://framsnacka.wordpress.com/2011/06/14/skanes-djurpark-2/

Alla bilder i detta inlägg är tagna i Skånes djurpark

Den vuxna storken kan ha ett vingspann på 183-217 cm. Den till vänster är en unge.

Storkprojektet startades 1979 i Aneboda med 15 st storkar från Schweiz. 1989 flyttade projektet till Skåne och nu finns det 7 olika hägn inklusive hägnet i Skånes Djurpark.

2002 fanns ca 150 fåglar i hägn och ca 100 friflygande fåglar. Av dessa häckade 23 av de fria paren och 36 ungar överlevde till flygålder. I hägn fick 9 par fram 17 ungar.

Det är en mäktig känsla att få se en kungsörn, även i ett hägn.

Slagugglan är i alla fall vaken när jag tar en bild, de är ju nattaktiva fåglar.

Skrattmåsar finns det gott om i parken.

Denne mås hoppas att vi ska dela lunchen med den.

Denne skrattmås har ögonen på den läcka fisk som sälarna får.

Kaos med måsar, strax efter att skötaren tömde hinken med de sista fiskarna till sälarna.

Något väldigt oväntat inträffade. Mitt på vägen, utanför utterns hägn mötte vi en sångsvansfamilj!

Jag antar att detta är förlagan till ”den fula ankungen” av HC Andersen. Jag tycker att den är söt.

Denhär familjen tyckte att det blev en alltför nära kontakt med sångsvanarna, och använde hela bordet som lagom avstånd till dem. (Familjen vet att jag tog kort)

För min del är jag glad inför denna ”alltför” nära kontakt med sångsvanarna, men även jag höll mig på respektfullt avstånd.

I mina ögon är gässlingar inte alls lika söta som svanungar. Grågås

Kris och panik, detta skulle BARA handla om fåglar och så upptäckte jag att jag glömt denna bild:

Den här bilden har en rolig historia. När vi kommer fram till illerns hägn, säger jag ”det är inte säkert att vi får se dem, de kan ligga inne och sova nu”. Istället ser vi en vuxen som ligger och sover i halvskugga. Strax hoppar en halvvuxen unge fram till den sovande. Ungen är på lekhumör, och gör allt för att väcka den vuxne, utan att lyckas. Till slut biter ungen den vuxne, får grepp, och börjar släpa denne med sig. Den vuxne har ögonen halvslutna nu. Man ser hur den tänker ”kan du inte låta mig sova istället”. Till slut, när den vuxne visar tänderna för ungen, ger den sig. Det hela såg otroligt lustigt ut!

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

13 thoughts on “Skånes djurpark 3, fullt av fåglar

  1. Helt makalöst vilka fågelbilder du har lyckats ta! De flygande måsarna är super, svanarna på promenad, ”den fula ankungen” och bilden med halsarna bl.a. Vilken tur ni hade att få se det lilla gnabbet med illerungen också.
    Den äldre trädanden satt här igår och hoppades att du skulle hinna mata in fågelbilderna, hon var så nyfiken på dem! Vi får titta på dem nästa vecka.
    Kram

    Vi var förresten i Skagen för ett antal år sedan och såg falkar och örnar, det var mäktigt.
    Ha det gott!
    Kram

    • Jag började gårdagen med att sova till kvart över åtta, lite dumt när jag hade bestämt med en väninna kl 9… vi åt frukost i växthuset, och åkte sedan till Kullen. Där tillbringade vi hela dagen. Solade, vandrade, fotade och åt smaskiga våfflor.🙂 En kalasdag. Hann inte publicera förrän jag kom hem, och hade ätit… Hann inte på morgonen, trots att det i stort sett var färdigskrivet.
      Det var en härlig och väldigt speciell upplevelse att få se svanfamiljen. Roligt att barnen verkade uppskatta mina bilder! Ännu roligare att du gör det, jag blir verkligen glad!
      Har aldrig varit i Skagen, har länge velat åka dit.
      Har haft turen att vara o Lofoten, på en enda dag såg jag 20 örnar! Det gjorde mig alldeles salig. det kändes stort, men de flög ofta för högt för att hamna på bild.
      Kramar och allt gott till dej!

    • Inte behöver du känna dig stressad att lägga in bilder, det var bara lite roligt med barnbarnet som satt och hoppades på fler fina bilder! Hon berättade att de hade varit på Skansen i långhelgen och tittat på djur. Vilken toppendag du verkar ha haft på Kullen!

      Svanungen är utan tvekan mitt val denna gång om jag ska välja en bild. Den är helt enkelt ljuvlig!

      Lofoten har jag kvar och du s k a åka till Skagen!
      Kram

      • Måste ju se Skagens berömda ljus! Har alltid varit väldigt imponerad av impressionisternas tavlor, och den norske Kröyer är en favorit av skagenmålarna.
        Jag kände nog ett litet behov av att få förklara. Men, bloggandet måste ske i egen takt, annars blir det inte roligt. Och roligt ska det vara! Det roligaste är nog ändå de fantastiska kontakter man får. Det är oerhört speciellt.
        Gillar att du väljer en favorit. Ibland har jag svårt att se sådant själv, oftast för att jag har en känsloanknytning till bilden.
        Lofoten är enastående. Som bohuslän korsat med det allra vackraste i nordnorge, delux🙂🙂
        Kram och allt gott till dej!

    • Just det, det går att kommentera via FB och Twitter nu. Du som brukar skriva mycket, på twitter ska det ”hållas kort” eller?🙂
      Stor kram till dej kära vän!
      Allt gott till dej!

  2. Oj Ja det var många bilder. Jag gillar särskilt fotona på storkarna. Jag har bara sett dessa fåglar en gång i frihet i Sverige och det var för ett par år sen vid fästet till Öresundsbron. Strax söder om detta finns ett litet reservat.

    • Ja, jag skriver tidigt i inlägget en varning för många bilder. Jag tycker om att berätta en historia med bilderna. Liksom ta med läsaren på mina upplevelser.
      Är oerhört glad över att få se storkarna, och kunna visa bilderna. Har inte sett de storkarna, tyvärr. Kanske får möjlighet att göra det en dag, så jag tackar varmt för tipset!
      Allt gott till dej!

  3. Vad trevligt att se dina bilder från Skånes djurpark. Där är ju storkarna som jag var av med. Jag har en del foto därifrån som jag tog i fjor. Ha en bra dag.Kram/Anita

    • 🙂 Jag är glad att jag hade storkarna, de ville vara med, men jag tyckte att det blev för många bilder, (eller jag ville ha med några till).🙂
      Jag har tagit många bilder även tidigare i Djurparken, men det blir liksom på ett nytt sätt ändå varje gång!
      Kramar och allt gott till dej!!

    • Ja, det gör man verkligen! Det var så mysigt. Till slut bara satte jag mig ner och bara tittade på dem. det kändes som ett mycket speciellt tillfälle!
      Kram och allt gott till dej!!

  4. Pingback: Utter, grävling, lodjur björn | Framsnacka

Kommentera

