Hästar, svalor och en katt!

Visst ser han ut som en Shire?! Det tror jag att han är. I mina ögon en mycket vacker häst.

Lite härlig närkontakt

Denhär killen är inte liten! Sällskaplig och go är han, och myser gärna med en nyfiken förbipasserande som mig. Jag tror att han är en ardenner. Efter mitt besök utanför hagen där dessa hästar går, kände jag mig väldigt lycklig och glad.(en tredje häst skymtar t h i bild) Det blev en flashback från när jag var i tio-tolvårsåldern och ofta var i stallet på ridskolan. Varför slutade jag rida? Jag tycker om hästar!

Eftersom den har lite jord i näbben, undrar jag om den bygger fortfarande. Ser du rundad del till höger om denne, det är huvudet på ytterligare en svala i boet.

Hussvalan är en vanlig svala. De fångar insekter i flykten och är fantastiska piloter! Vill du läsa mer om dem på Wikipedia, klicka här!

Katten Missan har ingenting med fåglarna att göra, hon bor på en annan gård.

En sädesärla

En sädesärla, liten som den är, fick den också plats här

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

10 thoughts on “Hästar, svalor och en katt!

  1. Jættefina hæstar:-) Ser ut som riktiga arbetsfordon:) Vart hittade du dom?? Vad kul med svalboet:).. Det påminner mycket om et bo jag hittade ute i Boarp hos en viss hr. Z🙂 Ute i det gamla mjølkrummet finns dær ett uppe under taket..vet inte om dær e några pippin i år…ska fråga. Det va så roligt att se nær dom fløg inn o ut…det gick blixtsnabbt! Dom e några riktiga luftakrobater:-D

    Jættekraaaamar!🙂🙂

    • Hästarna fann jag i södra Halland, ganska nära nära Veinge. De är helt underbara, särskilt ardennern. Fast shiren är vackrast.
      Ja svalorna är fantastiska luftakrobater. Det var så kul att de stack ut huvudet som de gjorde.
      Stooor kram, trevlig helg och ALLT gott till dej!❤

    • Jag med! Jag drömmer om att ha en ardenner,en shire, en nordsvensk och kanske en islänning och en fjording också… får väl se om någon av drömmarna någonsin blir verklighet.🙂
      Jag bor ju inte ens på landet (än).
      Kramar och allt gott till dej!!

  2. Oj, vilka lurviga hovar den översta hästen hade! Fina djur. Vi hade två hästar till grannar på landet, men nu är de försvunna. Hoppas att du kan förverkliga din dröm! Svalor som svirrar högt i skyn är väl ett härligt sommartecken! Och att de kan spå väder stämmer bra, det är ju inget konstigt med det. Mysiga bilder!
    Kram

    • Alla shire har sådana ljuvligt lurviga hovar. Är nog lite ”hästbiten”. Hoppas att en dag… Jag och maken har pratat i 20 år om att flytta ut på landet, men vi behöver finna rätt plats för oss.
      Kramar och allt gott till dej!

  3. Katten är så himla söt!!!
    Och hästarna är riktigt fina. Ståtliga djur =D

    Sv: Rick har sån personlighet att det är inte klokt. Även om han bara sitter snällt brevid mig när jag pratar med nån ute, så gör han det på ett sånt sätt som skriker ut ”här är jag, ni kan inte missa mig!”

    En kvinna som bor i byggnaden brevid brukar få lov att ge honom en godisbit när vi ses. Hon är väldans gammal och går jättedåligt även med rollator. Så idag satt jag och Rick utanför min port när hon kom gåendes. Rick blev helt ifrån sig av glädje när han fick syn på henne. Han hoppade, skuttade och gjorde ett väldigt underligt ljud. Kvinnan stannade och tittade på honom och frågade mig om han kände igen henne. Jag sa ja, att han kommer ihåg alla han har träffat och han blir så glad när han träffar folk han tycker om.
    Kvinnan ställde rollatorn brevid mig och satte sig på den. Sen letade hon efter sitt hundgodis men det var slut. Hon fick så dåligt samvete över att det var slut och sa förlåt till Rick flera gånger, hon mådde verklinge kasst över det!!
    Sen frågade hon igen om jag var helt säker på om Rick kände igen henne och jag sa ja igen och kvinnan fick tårar i ögonen och sa att det gjorde henne så glad att han gjorde det!
    Hon har haft en jack russell förr och när hon fick reda på att Rick har det i sig blev hon helt ifrån sig och så fick han en extra godisbit (förra gången vi sågs).
    Rick gillar grannarna här =D

    • Ja, Missan är väldigt fin. Hon är jättegammal, men fin. Hästarna är betagande!
      Blir alldeles rörd när du berättar om Rick. Vilken underbar berättelse! Jag tror att han ger glädje till den gamla kvinnan.
      Glad att du berättar!
      Kramar, trevlig helg och allt gott till er båda!

Kommentera

