Maränger

Här häller jag smält choklad i marängsmeten

De färdiga chokladmarängerna

Maränger.jpg

Chokladmaränger i en stor skål, varsågod! (en äldre bild)

Varför bara blanda i choklad, när det är ännu godare med hallonsylt?

Nästa gång funderar jag på att blanda i en anings röd karamellfärg för att få mer hallonstuk på hallonmarängerna

  • 3 – 4 äggvitor, ca 1 dl (jag dubblade allt)
  • 2 krm vinäger eller 1 krm ättika
  • 2 dl strösocker

Vispa alltsammans i en stor rostfri/glasbunke över värme, till smeten blir ca 60- 65 grader, inte mer. Vispa med elvisp, och ställ bunken antingen i vasken med nykokt vatten i, eller håll bunken över en gryta med sjudande vatten. Nu tar du bort smeten från värmen och fortsätter vispa, tills smeten svalnar, det tar ca fem minuter.  Dags att hälla i en rejäl klick hallonsylt, eller smält choklad. Rör om, men var försiktig, blanda hellre för lite än för mycket, det ska bli marmorerat. Klicka ut marängerna på bakplåtspapper och grädda ca 1 timme i 125 grader, tills de släpper pappret lätt.

Oooooooooooooooootroligt mycket godare än färdigköpta. Min familj gillade hallonmarängerna allra mest.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

13 thoughts on “Maränger

  1. MUMS !!!!!! Vill ha !!!!

    BS Tack rara !!!
    Nu är jag på sjukhuset igen, men snart hemma. Så denna gången klarade jag inte upp det själv.

    Ha det gott !!!

    Kram kram

    • Jag bjuder så gärna! Hade några barn här i förrgår, de var helt lyriska, när jag frågade om de ville ha en till, jublade de! Kanske lite överdrivet, men väldigt kul!
      Synd att du blev tvungen att åka ändå, glad att du snart är hemma igen!! God bättring!
      Bamsekram och allt gott till dej!

  2. Här bakas det i varje buske, jag menar blogg! Allt för att fresta mig. Gott såg det ut, men tack och lov går det ganska bra att avstå. Nu ska jag fara på möte på mammas vårdboende, vi har lyckats trumma ihop alla viktiga personer: Chefen för boendet, samordnaren på avdelningen, läkaren, sjuksköterskan, en undersköterska och arbetsterapeuten. Ska bli skönt att ha haft detta möte, det är alltför mycket som har varit galet kring mamma.
    Kram

    • Vet du, alla mina bilder är helt kalorifria! Det är det fina med att titta. Själv är jag tokförtjust i bakverk. Snacka om att ha en svag punkt… att säga nej är superdupersvårt (läs helt omöjligt) och jag kan inte gå in på ett bageri utan att ha en påse med mig ut… Hemskt men sant.
      Jag önskar dej varmt lycka till på mötet! Hoppas att de lyssnar och gör! Det borde de!
      Kramar och allt gott till dej!

      • Kalorier räknar jag inte, men min diabetes gillar inte socker! Jag har aldrig varit något kakmonster, tårtälskare eller ens gottegris, men nog kändes det svårt när jag inte skulle få äta något alls. Nu har jag vant mig, men ibland suger det i sockertarmen, som häromkvällen när jag hittade en liten burk julmust längst bak i kylskåpet. Jag drack upp den.

        Mötet var bra, vi satt i två timmar och det kändes som om vi fick med allt viktigt. Syster min och jag åt sen lunch på en indisk restarurang och åkte hem till mig och drack kaffe. Hon fick med sig stora tuvor av gräslök, citronmeliss och oregano från mitt förvildade köksland.
        Kram

      • Nä, det begriper jag, diabetes och socker är en kombination man gärna undviker.
        Vad bra att mötet gick bra! Det är en sådan lättnad!
        Min citronmeliss uådaterade jag hos svärmor nyligen, den gamla hade kolavippat.🙂
        Oregano har jag inte , men 2 sorters timjan. Gräslök ‘r så härligt användbart!
        Har faktiskt aldrig varit på indisk restaurang. Konstigt.
        Kram och allt gott till dej!!

  3. ser supersmaskigt ut. Jag har bara smaksatt maräng med krossad polkagris eller krossade hårda violkarameller.😉

    gott gott i gott gott

    jag funderar på att ta tåget till Helsingborg om någon vecka. Har löst sommarkortet så att jag kan resa ”gratis” inom hela skåne hela sommaren.

Kommentera

