Blommor och annat på Kullaberg 3

Jag som är skåning och ”passligt hialös” skriver här det tredje inlägget om en endagsutflykt till Kullaberg. Vill du läsa mina tidigare två inlägg finns Ransvik, Kullaberg 1 här. Här kan du läsa om Vandring på Kullaberg 2.

En enda bild fick jag av ekorren, sedan var han borta

Kaprifol är en växt som doftar väldigt starkt och gott, särskilt på kvällarna. På Kullaberg växer de vilt på många ställen

Kaprifolen är lika vacker innan den slagit ut

Jag såg både stora, och som här små blåklockor på flera ställen. Blåklocka är en favorit!

Jaha, nu blev det visst lite tokigt här. Blomman heter blåmunk, men de som sitter på är knappast munkar…

Nu blev jag hungrig! Ja, ibland är livet kul, hör här: Jag och väninna M hade inte alls pratat om vad vi skulle ha med oss att äta. Men, hon tog med te, jag tog med kaffe, hon tog med ruccola, rågkusar och pepparrotsvisp, och jag tog med viltfärsbiffar och kaka. Vi tog båda med tomater. Behöver jag säga att vi kompletterade varandra?

Efter vandringsturen blev vi båda (!) sugna på våfflor. Jag hade för mig att de serverade sådana ute vid Kullens fyr, så vi gick dit. När vi blev tillfrågade om vi ville ha jordgubbssylt eller hjorttronsylt till våfflan svarade vi i mun på varandra ”hjorttronsylt såklart”!

Triften är så söt.

Kanske i en lite annorlunda vinkel, men fingerborgsblomma är det likafullt

Egentligen är detta på väg mot Kullen, men jag ville visa de vackra vallmona

Denhär bedårande söta lilla blomman växer på nära nog ingenting, ofta på stenmurar som här. Just denna hittade jag i Mölle.

I nästa inlägg kommer jag att visa några bilder från Mölle. det kommer att bli dörrar, fönster, stigar och grindar bl a. Välkommen åter!

Allt gott till dej!

Idag vill jag Framsnacka att äta jordgubbar! De är goda och fulla av järn. Doppa dem i choklad, gör en smoothie eller ta en tallrik med mjölk eller kanske glass till. ♥

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

19 thoughts on “Blommor och annat på Kullaberg 3

  1. Såååå underbara bilder! Jag är avundsjuk på er för vallmon som växer överallt där nere. Påminner mig om en bild av mellandottern med finaste sommarklänningen – med vallmo – i en vallmoåker i Skåne. Kaprifolen är nog för mig den i knopp, har en här vid lekstugeknuten. Såna där ickemunkar finns lite varstans nu, man upptäcker dem lätt med kameran i hand! Och fingerborgsblomman är bara så vacker, men ack så giftig, annars skulle jag nog odla den! Ja, det är dags för blåklockor och alla dess varianter. Här finns mycket av den stora, den kan bli imponerande.

    Vad hungrig jag blir av matbilderna! Hjortronsylt….man kan bli salig för mindre, men den ska vara lättsockrad så att man verkligen känner hjortronsmaken!
    Kram

    Tittar än en gång på vallmobilden och suckar av längtan.

    • Glad att du gillar mina bilder!!! Väldigt glad!
      Ja, vallmon är fantastisk! Jag funderar på att resa en bit söderut, så jag kan fotografera ett vallmofält. Nära Kåseberga brukar de växa.🙂
      Ända sedan jag var liten, har jag blivit betagen i de stora vackra blåklockor som finna i norra Sverige.
      Ja, har inte hellre fingerborgsblomma, av samma anledning.
      Hjortronsylt är underbart gott! har turen att få ett glas då och då av hyresvärden till en väninna i nordnorge. Han är så snäll!!! Här finns sällan några hjortron, och om det finns, är de få. Min ena morbror reser iväg i lagom tid till nordnorge just för att plocka hjortron- Ja, den kräver socker, hjortronen, men inte för mycket.
      Roligt för mig att se bilder norrifrån, har tillbringar underbara sommarveckor i norra delarna. Det blir ett bra byte, att jag visar skånebilder.🙂
      Kramar och allt gott till dej!!

      • Jag bor ju inte i norr längre, utan i Mellansverige! Hjortron är ett favoritbär, men jag minns inte när jag åt det sist. Pappa var duktig på att hitta hjortronmyrar, han älgade iväg så ingen annan hann med. En gång fick jag flera kilo hjortron av en tjej från Norrrland, som jag gjort en tjänst. Så glad jag blev! Ja, Kåseberga, där var de ju, vallmofälten!
        Kram!

      • Det ser inte ut som om vi hinner Kåseberga i veckan, kanske till helgen. min väninna och jag har saker för oss olika dagar, så kan det bli.
        Jag har aldrig hör älgar iväg, men det var ett härligt, bildligt uttryck!!
        Vilken fantastisk gåva, hjortronen!
        Kramar och allt gott till dej!!

  2. Kul att du tittade förbi🙂 blir så glad när jag hittar igen er från AB trots att jag varit borta så länge.
    Du har underbara bilder….o vallmon får mig att tänka på Gotland där den växer på hela fält…så vackert!🙂
    Och våfflor SKA ätas med hjortronsylt hahaha…norrlänningen i mig antagligen
    Kramas

    • Blir glad av att se dej med!🙂 Och glad över att du berömmer mina bilder!🙂
      För mig är det lyx att det finns hjortronsylt, och jag föredrar den, verkligen!🙂
      Kramar och allt gott till dej!

  3. Hej
    Tack för dina kommentarer, äntligen kommer jag till dig och blir alldeleds hänförd av alla vackra bilder och hungrig, jar plokat fram lite i köket som ja ska äta strax, jagha nyss vaknat inämligen.

    Inget Framsnack om jordgubbar från mig. Jag är allergisk.

    Ska måste bara säga att jag nog hittat ett objktiv nu på Sandinavian Photo, de har ringt till butiken i Stockholm och de har lagt undan så jg ska dit på torsdag. Fick både SMS och mail.

    Jag återkommer när jag inte är så trött. Jag har sovit i tre omgångar flera timmar idag. Jag läser hos dig men orkar inte alltid skriva , de gäller inte bara dig.

    Krram vännen

    • Kära vän! Jag hade inte förväntat mig att du skulle skriva hos oss, medan du återhämtar dej från en stroke! Är bara innerligt tacksam för de livstecken som du har gett ifrån dej!
      Synd med gubbarna, men så är det. Jag kan inte äta fläskkött eller någon produkt från gris, faste det är intolerans, inte allergi.
      Vad intressant! Ett nytt objektiv! Vad är det för något? Jag är sugen på ett macroobjektiv, om det bara inte hade varit så vansinnigt dyrt! (ca8000).
      Sov på du bara. Kroppen återhämtar sig under sömn, du behöver det!
      Varma kramar och allt gott till dej!!

    • Ja, vi har tur.🙂 Är lika i mycket och olika i annat. Har kul ihop. Viktigt.
      Ja, jag minns att jag hört att det är så, hjärtmedicin. Min dagmamma hade en, som vi inte fick röra för att den var giftig.
      Kramar min vän och allt gott till dej!!

  4. Jättehärliga bilder som vanligt !!!! Måste skaffa en riktig kamera och det snart.

    Hmmm… ska försöka svara på din långa kommentar, som jag uppskattar.

    Njaee, inte är det nån restaurang hos oss precis, men när det är storhelg eller nåt extra annat brukar vi lägga lite extra krut på maten. Gillar ju att laga mat och utmana mig själv lite med. Har svårt att hålla mig helt till recepten, vill alltid ha mera kryddat t ex, så i regel brukar jag lära mig det speciella receptet jag ska utgå ifrån och sedan gör jag som jag vill.

    Nej, det var verkligen inget bra Midsommarväder, här var det ruggigt.

    Usch, så hemskt, att du varit med om en bilolycka och lider av sviterna efter den. Ingen som själv inte haft hemsk värk vet vad det vill säga att ha något med kroppen man inte kan styra över, som stjäl all ens energi och kraft, att vilja göra en massa saker som kroppen nekar en. Min ångest har minskat en aning, men vaknar jag med smärta då kommer ångesten med. Vad gott ändå att du kommit såpass långt med din smärta att du kan ”parera” den och inte låter den mästra dig, att du inte låter dig nedslås, att du fått tillbaka självförtroendet, det ger mig hopp också. Mycket av det jag kan och mitt självförtroende var kopplat till mitt arbete, var en högpresterande sjuksköterska som var väldigt bra på det jag gjorde och när det försvann försvann en stor bit av mitt ”duktiga jag”, blev ingen liksom. Eftersom jag uppenbarligen inte blir bättre har/är det svårt att fokusera på det som är bra.
    När jag är inlagd känner jag hur jag slappnar av, är inte så bra på det
    annars.
    Imorron kommer lilla bebisen och föräldrarna hem, läääääääängtar efter
    dom. Idag ska vi fira yngsta dottern lite och köpa present åt bebisen.

    ♥- ligt TACK rara du för peppning och stöd, det gör gott i ett ledset hjärta !!!!

    Massa KRAMAR

    på det som är bra

    • Roligt att du gillar mina bilder!
      Jag gillar mat jag med, följer sällan recept. Det brukar bli bra ändå…🙂

      Angående värken, så är det verkligen så. ingen kan veta, eller förstå. Alls. Ibland är det tungt. Jag håller med dej på alla punkter, verkligen! Tycker att smärtan är svår, men tröttheten är på ett sätt ännu värre. Den är ju helt övermannande.
      Jag hoppas att du får bukt med ångesten. Någon sa att man inte ska vara rädd för den, att man ska låta den komma, och känns, veta att det ”bara” är en känsla, och att den på så sätt kan minska sin kraft. Jag vet inte om det stämmer.
      Jag älskade mitt jobb, var en anings arbetsnarkoman, och var ganska ambitiös. Från att vara duktig och liksom ha ett bra värde i det jag presterade, till inget. Ojojoj vad smärtsamt det är i själen! Att komma på vilket värde man kan ha trots allt. Det går. Men vägen är lång.
      Jag har försökt släppa fokus på att ”bli bra” för det har bara gett mej besvikelser, och fått mig sämre, faktiskt. Att ”gilla läget” går. Men är inte lätt.
      Ha så kul med bebisen!!!!❤
      Jag skriver från hjärtat, och är en person som bryr mig. Hoppas du kan finna ett ord som kan hjälpa lite.
      Stora kramar och allt gott till dej!!

  5. Det var trevligt med ekorren. Jag har försökt flera gånger att fota en ekorre men den är för snabb. Jag ska först hinna sätta Paxi ner ( hunden) och innan det är gjort har ekorren hunnit försvinna. Det ser jättegott ut med våfflor. Ha det bra.Kram/Anita

    • Jag kan bara önska dej lycka till! Skulle nog själv ha svårt att få en bild och hålla en hund samtidigt.
      Ekorrrar är så söta!🙂
      Allt gott till dej med en kram!

  6. Pingback: Mölle vid foten av Kullaberg 4 | Framsnacka

Kommentera

