Lergöken Cup 2011

Vi hade enorm tur med vädret! Förra året gassade solen, och v hade ingen skugga. I år växlade molnigheten och vi hade så mycket skugga vi ville ha. Och, när jag så kom hem och just hade lagt mig, hörde jag hur det började regna, rejält! vilken tur att vi slapp det!

I år fiskade jag med min makes systerdotters pojkvän, eller mina barns kusins pojkvän, vilket du vill…🙂 Han är från Australien, och flyttade hit i mars. En väldigt trevlig kille som det kändes väldigt bekvämt att ha som fiskekompis. Vi kämpade väl med fisket i fem timmar och fick 8 rumpor totalt. Flötmetande var helt verkningslöst. Fiskarna vi fick var på bottenmete med mask och/eller mask och majs.

Min fiskekompis sitter snett bakom stolen i keps. Är så glad att han ville fiska med mig!

Vy åt andra hållet. Ån heter Rönne å. Lergöken Cup heter tävlingen.

För några år sedan, fiskade jag bredvid mannen som vann hela tävlingen. Igår fiskade jag bredvid en trevlig kille som tog massor av fisk hela tiden. Han berättade att han kommit tvåa och trea flera gånger. Precis som mig återvänder han år efter år. Jag ”spionerade” på honom och frågade om råd emellanåt. Och det hjälpte! Här har han en brax på, strax före klockan åtta, d v s sluttiden på fisketävlingen.

Braxen var uppe vid ytan här, nyss. De som brukar vinna tävlingen får i regel brax.

Grannen D, hade ingen håv, och ropade efter en. En kille längre bort kom springande med en håv. Jag tror att alla på vår sektion tittade på vad som hände i detta läget.

Jag tror att han hade sett gladare ut om inte braxen smitit iväg i sista sekunden…

En titt ner i påsen som han håller i. Varför visar jag hans istället för vår? Tja, det är mindre pinsamt om vi säger som så…🙂

Tyvärr är det ett helt år kvar till nästa tävling. Jag önskar alla en skön sommar och ”skitfiske”. Vill du läsa vad HD skrev, klicka här.

Ett stort och varmt tack till den ständigt vänlige och engagerade Swen Johansson som är arrangör och ser till att vi får njuta av denna roliga tävling! Jag vill Framsnacka honom!!!

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

27 thoughts on “Lergöken Cup 2011

    • Hej!
      Roligt att du tittade in! Ja, det var väldigt synd på den fina braxen! Tusen tack för sällskapet igår, för hjälp och råd.
      Grattis till en andraplacering!
      Allt gott till dej!

  1. Fiska är roligt, Eller var. Nu fungerar inte det längre. Fin fångst

    Men nu förstår jag inte rikigt. Jag är jättenöjd med objektivet men inte det lilla jag köpte först det var inte vad jag frågat efter eller ville ha.
    Det här älskar jag, ska lära mig lite om alla nuffror bara. Men jag har testat och det blir perfekt för mig. Bilderna blir bra och skärpan perfekt.

    Ha det gott fotokompis

    Kramen till dig

    • Ja, det är roligt! en av mina favoritsysselsättningar, det har det varit i många år!
      Ja,det är en fin fångst, det blev en andraplats med den, grannens fångst, inte min🙂
      Ah, okej. Jag trodde att du inte var nöjd med det du köpte till slut.
      Vad jätteroligt att höra att bilderna blir perfekta!🙂 Väldigt glad för din skull!🙂
      Kraaaaaaaaaaaamar och allt gott till dej!!

  2. Läste lite slarvigt, förlåt. Just de här två Pompojianerna är skyggheten själv. Den minsta på bilden är kelsjuk.

    Men jag kan inget om hundar alls

    Nu ska jag kika hur din blivande kamera ser ut.

    Kram

    • Ja, en del är skygga också. De är ju så söta och man vill bara kela med dem:-) Jag tycker mycket om hundar, har två själv.🙂
      Kraaaaamar och allt gott till dej!

  3. Läser värre och värre objetktiv var det ju. och visst var Freddie bra, men för mig slår ingen Elvis.
    Han har /hade för mig den asoluta bästa rösten. Men smaken är olika.
    Gillade nog mer Queen under senare åren också när de var lite äldre
    Nu ska jag hålla mig härifrån

    Kram

    • Hade en bloggträff med Tiamiquilts igår, vi satt bl a på en frisersalong dit vi blev inbjudna på en öl. Jag såg en stor bild på Elvis och sa att jag gillade honom, då satte ägaren på lite Elvis. Hur kul som helst.
      Tom Jones är fantstisk han med, han kommer till Sofiero den 3 augusti! http://www.sofiero.se/program/
      Kramar och allt gott till dej!

  4. Det tycker jag var billigt. Nu har vi ju inte samma, men det jag tänkt först som var för tungt kostade 9 000, passade ekonomin bättre. Det jag köpte var betydligt dyrare 33.000

    Nu får jag börja spara igen

    Kram

    • Jo, men det är ett bättre begagnat objektiv jag köpt. Nypriset är tre gånger högre. Jag tyckte att det var okej, med tanke på vad jag anser mig ha råd till. Har köpt det i en fotobutik som ska sända det till mig. Får använda en adaptor för att sätta på det, men just det objektivet ska vara helt kompatibelt i övrigt.
      Vet du, jag är glad för att du satsar på din hobby och köper det du verkligen vill ha! Ser fram emot bilderna!!!
      Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaamar och allt gott till dej!

  5. Hej Carina !

    Jag provade att klicka på min gamla blogg hos Aftonbladet. Den skulle ju vara nedstängd nu, men nyfiken som vanligt så måste jag kolla, men den öppnade sig som vanligt ??
    Men jag såg att du hade skriivit en kommentar i min sista blogg, så nu är jag här och tackar för det.

    Ha en bra högsommar / Wassen

    • Jag kan öppna min med, men jag vet inte om jag kan göra något. Ska radera den snart har jag tänkt.
      Har sparat din mail.
      Hoppas du har det gott i Lill- eller Storån🙂
      Önskar allt gott till dej och ser fram emot att vi hörs av igen!!

  6. Det är en hårfin skillnad mellan att stå och fiska och bara stå och se ut som en idiot! Hahaha…näää, jag bara skojar!!! Jag fick mitt första kastspö av pappa när jag var tre år :)….äääääälskar att fiska, speciellt köra drag. Härliga bilder och nu kom ju fiskaren fram i mig när jag ser dom, får nog bli lite drag när jag åker hem till Funäsdalen nästa gång

    Hoppas du har en skön början på veckan
    Kram

    • jo, men det ligger en sanning i det.🙂 Jag brukar säga att tycker om att vara ”bakom flötet”🙂 och jag gillar att fiska med viss lathet… kanske därför jag inte är såååå framgångsrik.
      Vad kul att jag kunde inspirera!
      Go kram och allt gott till dej!!

  7. Härlig dag ni hade! Jag fiskar inte, ser bara på. Har varit på en hel del pimpeltävlingar förr i världen och det var alltid en folkfest. Mina morbröder vann nästan alltid! Jag förstår varför du valde hans fiskar och inte era, läcker bild!
    Kram

    • Ja, det var en riktigt härlig fiskedag! Är glad över sällskapet också!
      Har aldrig varit på pimpeltävling, men jag tror att det pågått sådan när jag farit förbi uppe i norr.
      Ja, hans fiskar var ffa fler och större…🙂
      Kramar och allt gott till dej!!

  8. Jag vet inte ett enda dugg om att fiska mer än att man använder ett spö med mask på kroken eller något annat. En mask skulle jag aldrig kunna sätta dit och inte heller ta bort en fisk om det hade nappat. Jag förstår att det var trevligt och jag har läst i tidningen HD. Jag har för mig att du heter Carina så var det om dig det stod skrivet. Om att det var åttonde året du var där? Jag behöver väl inte skriva något om dina bilder för du vet ju vad jag tycker om dom. Det ska vara en massa stjärnor på dom.Ha det bra.Kram/Anita

    • *ler soligt* Nej, det var inte om mig de skrev. Jag har varit med fler än åtta gånger.🙂
      Har fiskat sedan jag var liten, följde med min pappa. jag brukar säga att det är ”skönt att vara bakom flötet”.🙂
      Dina stjärnor gör mig glad!!!
      Kraaaaaaaaaaaaaaamar och allt gott till dej!!

  9. Mitt ex skulle fiska hela somrarna och tvingade flickorna att följa med, så nej tack jag fiskar inte. Men jag gillar att äta röding, harr och öring, men skulle inte ge mig ut och dra upp dom själv.

    Kram kram

  10. BS För att ge lite annat ex. på hur den här ”mannen” funkar, han har alltid berättat egenhändigt hopsnickrade minnen för barnen att de gjort det och det tillsammans, vilket de naturligtvis inte har. Yngsta dottern har kört i honom att de inte alls gjort vad det nu var, hon minns allt den ungen, så det har aldrig gått. På den linjen är det gällande allt stort som smått, han fabulerar ihop saker som hänt eller att han ägt eller har gjort, jag vet att det bara är fria fantasier. Är ju trots allt den som levt tillsammans med honom längst som vuxen, så jag vet exakt hur han fungerar.

    När jag tänker på det nu undrar jag hur och varför jag stod ut så länge ????

    Kramelikramas

    • Kloka barn som inte köper allt.
      När du stod ut: Jag är säker på att han har goda sidor. Bl a kan han säkert vara charmig och övertalande. dessutom ”låter ju lögnerna bra”, du ville säkert gärna tro på honom, tro att han skulle sluta ljuga.
      Kramar min vän och allt gott till dej!!

  11. Min make tävlingsfiskade som yngre…

    Själv har jag bara fiskat en gång och det var -84 med Benny Andersson =0)

    jag skrev ett inlägg om det förra året…

    Hemikramar ♥

Kommentera

