Bloggträff i Helsingör

Det är kul att jag och Epazote efter kontakt sedan början av 2007 nu äntligen träffats! Vi bor ju trots allt i samma landskap!🙂 Vi bestämde mötesplatsen till Helsingör. Det är inte lätt att veta om man trots allt är kompatibla när man möts. Men vi fann varandra direkt, skrattade, pratade och kunde slappna av i varandras sällskap. Och, min vän har väldigt vackra blå ögon kan jag avslöja.

När vi hade vandrat en stund tittade vi på en kristallkrona i taket inne på denna frisersalong, Young hair. När vi stod där nära dörröppningen, blev vi inbjudna på något att dricka, vi tackade ja,  njöt av en kall öl och en härlig kreativ stämning. Epazote skymtas i spegeln.

Frisören Grigori är en sprudlande man. Han ser ut som en konstnär när han arbetar! Kunden fick sitt långa hår avklippt, och hon blev verkligen snygg!

Ibland kan språket bli lite roligt. Rolig på danska är lugn… Frukost på danska är lunch. Snor är väldigt kletigt…ska hunden verkligen föras i det? Gissa vad det står! (jag vet)

Engelsk cheddar med porter (en sorts öl), get-Gouda och en massa andra goda sorter. En liiiiten del av sortimentet i Helsingörs mest välsorterade ostbutik

Min vän Epazote tittar på delikatesser i samma butik

Vad ska jag skriva här? Grenklyka?

Favoritstället Rådmand Davids hus

Deras utsökta specialitet Grand marnier-pannkakor. De är fullständigt himmelska!

Deras kaffe är jättegott! Och koppen är så fin och god att dricka ur! Kunglig dansk.

Liten vy från fikabordet på innergården


Skulle ta en bild på alla duvor, och upptäckte först när jag kom hem vad de till vänster gör – fixar fler duvor…

Det kommer två inlägg till från Helsingör inom kort.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

12 thoughts on “Bloggträff i Helsingör

    • Det stämmer, hunden ska hållas kopplad som vi säger. Snöre är snor. lite kul🙂. Have är trädgård.
      Jag tittade in, fann ingenstans att kommentera, men bokmärkte.
      Fire and ice. Kul! =0)
      Nu ska jag hoppa in i duschen! Sedan Värnamo.
      Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaamar och allt gott till dej!!

  1. Jag saknar Helsingör.
    Vi åkte över en gång i veckan (minst) när jag var liten (kommer ju från Helsingborg) och jag lärde mig danska väldigt tidigt, har kunnat det så länge jag kan minnas =) Både förstå, läsa och prata.
    Köpenhamn är ju supernära nu och det är roligt, men Helsingör är lite speciellt, att gå runt där, titta in i alla spännande affärer. Jag glömmer aldrig köttaffären som gav barnen godiskola. Den försvann tyvärr för x antal år sedan =(

    Pommesen med stooora saltkornen och läsken på Axeltorv. Öl/spritaffären som låg lite bakom allt annat där det var så himla mysigt.
    Jag tycker inte om alkohol men i Danmark är det ju så annorlunda att jag tycker det är ok =) Och så fick ju vi barn klubbor där =D Det är ju ett plus i kanten!
    Min faster tog med mig till Helsingör när mamma åkte in till sjukhuset för att det var dags att få lillebror =D

    Fina minnen därifrån!!

    • Det fanns fler specialbutiker förr, ja. Det är en av de saker som gör och gjort Helsingör så speciellt.
      Kul att du kan danska. Jag förstår det åtminstone väl, t o m när de räknar.🙂
      Glad att du berättade om dina minnen!
      Kraaaaaaaaaaaaamar till dej och din söte lille Rick!
      Allt gott till dej!

  2. Pingback: I Helsingör med Epazote del II | Framsnacka

  3. Så roligt att det stämde mellan er även live! Ni verkar ha haft en härlig och kul dag tillsammans i fina miljöer. Jag blir lite avis, har fastnat där jag är just nu, men det beror på att jag mått så dåligt att jag inte ens har orkat planera en resa. Det blir sen, snart.
    Kram

    • Ja! Man kan ju inte veta det i förväg. Vi pratade massor och hade gemensamma intressen. Det var verkligen kul!
      Kommer du hitåt och är sugen på en tur över, skulle det vara roligt!
      Tråkigt att du inte mått bra. Jag har haft många riktigt dåliga dagar senaste veckan.
      Kraaaaamar och allt gott till dej!!

  4. Pingback: Bloggträff i Helsingör del III – med en fin gåva! | Framsnacka

  5. Jag har inga bestämda planer än, men kommer jag till Skåne så skulle det förstås vara roligt att ses. Jag har rest ganska mycket i mitt liv, men under min fyraåriga sjukskrivning har jag inte varit någonstans, även om en annan miljö skulle göra gott. Efter min förra ettåriga sjukskrivning drog vi till Indien och jag mådde bättre och bättre för varje vecka. Vi får se.
    Kram!

    • Jag mår gott av värme, och att komma iväg en stund. Men, när man inte mår bra är det oerhört tungt att resa. Jag är ofta glad om jag får besök istället för tvärt om. 🙂 Jag ses gärna!
      Kramar och allt gott till dej!

Kommentera

