I Helsingör med Epazote del II

Små charmiga butiker, gränder, gamla hus och annat sevärt är typiskt för Helsingör

Här ligger så vitt jag förstår ett bryggerimuseum, var det för tillfället öppet eller inte? Vet ej.

En av Helsingörs intressanta dörrar

Dethär gamla träet kan möjligen ha suttit på en båt en gång, i alla fall tänker jag att det kan vara så, för det är så angripet av väder och vind

Klosterträdgården är öppen 8-16 och här måste hundar hållas kopplade ( i snor= i snöre) enligt skylt i förra inlägget om Helsingör. Jag tycker att det lilla lusthuset ser inbjudande ut.

Tripp-trapp-trull-hus på Kirkestraede. 1699  står det på närmaste huset.

Min vän Epazote som var med, tog bild av mig när jag tog bild på denna innergården.

Synd på klottret, annars gillar jag bilden

Jag får för mig att cykelägarna inte cyklar så ofta

Undrar varför de byggde ett så smalt hus. Hade de inte råd, eller skulle det användas till något speciellt ändamål?

Tre olika gröna färger mot två olika rosa, i regel bara i Helsingör.

Fantastiska sniderier som finns bevarade från 1600-talet.

En enorm ljuskrona och tak i ankomsthallen vid järnvägen/färjorna

Det kommer ett inlägg till från Helsingör inom kort. Med blommor…🙂

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

11 thoughts on “I Helsingör med Epazote del II

  1. Visste inte det var så fint i Helsingborg.

    BS Det var hur härligt som helst att hon kom och röjde här. Bra hjälp och god mat, vad kan man mer begära ????

    Bloggträff, berätta !

    Ha det gott !

    Kramar

    • Helsingör! på andra sidan sundet.🙂
      Ja, jag och Epazote träffades, (du kan läsa detta på https://framsnacka.wordpress.com/2011/07/15/bloggtraff-i-helsingor/ )
      ”Det är kul att jag och Epazote efter kontakt sedan början av 2007 nu äntligen träffats! Vi bor ju trots allt i samma landskap!🙂 Vi bestämde mötesplatsen till Helsingör. Det är inte lätt att veta om man trots allt är kompatibla när man möts. Men vi fann varandra direkt, skrattade, pratade och kunde slappna av i varandras sällskap. Och, min vän har väldigt vackra blå ögon kan jag avslöja.
      När vi hade vandrat en stund tittade vi på en kristallkrona i taket inne på denna frisersalong, Young hair. När vi stod där nära dörröppningen, blev vi inbjudna på något att dricka, vi tackade ja, njöt av en kall öl och en härlig kreativ stämning. Epazote skymtas i spegeln.
      Min vän Epazote tittar på delikatesser i samma butik”
      Vi hade en heldag tillsammans, kom från olika håll och sammanstrålade🙂
      Kramar och allt gott till dej!!

  2. nästa gång ska vi ta bilder på klotter, allt arabiskt klotter som fanns i Helsingör, jag kan inte minnas att jag såg något annat klotter….

  3. Oh, oh, oh så fina bilder och miljöer! Du som är kameravan är duktig på att se sånt också. Tror minsann att jag får lov att åka söderut snart! Men kila in till mig så får du se på nåt annat fint!
    Kram

  4. Pingback: Bloggträff i Helsingör del III – med en fin gåva! | Framsnacka

Kommentera

