Ett misstag som blev något bra!

En sak är säker, det är inget vidare att vara så rädd för att göra misstag att man inte gör något alls.

Mitt misstag idag var att jag skrev ett sms till min svägerska och ett till min svärmor. Svaret från min svägerska var att hon ”lånade mobilen av sin mamma”. Jag tolkade det hela fel, och skickade smset ”till min svärmor” igen, på det nya numret jag fick i samma sms. Det var fel. Jag skickade alltså ett sms till min svägerska som skulle till min svärmor. Först när jag sänt det kopplade jag att det var min svägerskas dotter som lånat sin mammas telefon, inte min svägerska som lånat av min svärmor…

Jag gjorde ett annat misstag häromdagen. Det blev mer lyckat… Vi hade bjudit hem ett par vänner, och startat grillen, den ville det inte bli fräs i, så maten blev försenad. Det ”räddade” jag delvis genom att servera salladen som förrätt. Jag gjorde en grekisk sallad med sallat i. I Grekland äter man ju ofta en sådan som förrätt, eller som lunch mitt på dagen.

(Jag tycker mycket om grillsmak, och eller rökt smak. För att förstärka det, häller jag en cm rökspån (kan du göra själv, eller köpa i en butik för fiskesaker t ex) i en folieform, fuktar det en aning, och täcker med alufolie som jag prickar några hål i. Formen sätter jag sedan på glöderna, medan köttet får ligga lite bredvid. För att detta ska lyckas, måste man ha en grill där man kan stänga in röken. En weber klotgrill t ex. Stryp lufttillförseln så mycket som möjligt i locket utan att släcka glöderna.)

Jag hade två olika köttstycken, en bit av ett rådjurslår och en bit grishals. När allt annat var klart, var grishalsen inte genomstekt, därför började vi att äta rådjursköttet. När det var slut, kunde jag skära av ytterbitarna, men det inre var fortfarande inte klart. Jag vände på köttbiten och glömde den! Vi gick så småningom in och spelade en omgång Gin Rummy. Först nästa morgon kom jag på det. Köttet!!! Biten var bara hälften så stor som dagen innan. Den såg inte bränd ut, utan mer välstekt. Sonen skar en bit och åhhhhhhhhh var hans omdöme, och den doftade verkligen himmelskt! (Jag äter inte fläskkött för jag tål det inte). Maken ville inte ha först, men ”testade” ändå, då ville han ha mer!

Här ser du en bild på det skivade köttet som trots allt blev lyckat trots att det glömdes bort.

Något som INTE var ett misstag, var när jag köpte torkade trattkantareller på Tradera. Jag betalade 12 kr för de, samt 24 kr för portot. Se hur många jag fick för mina pengar!:

Ett senapsglas och en honungsburk som jag fick rista för att få igen locket på!

Våga göra misstag. Om det blir bra, gör om det! Om misstaget inte blev bra, lär av det.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

8 thoughts on “Ett misstag som blev något bra!

    • 🙂 Jag har själv ibland varit feg och inte vågat, just för att jag varit rädd att misslyckas. Kanske har jag lyckats tänka om.
      Allt gott till dej!

Kommentera

