Idag

Jag blev bestört igår, att minst 10 ungdomar var döda, och minst 7 döda av en bomb inne i Oslo.

Strax efter jag vaknat idag fick jag reda på att situationen var ändå värre. Just nu är dödssiffran uppe i 87 ungdomar, de 7 inne i Oslo har inte blivit fler än, vilket är en liten ljuspunkt. 87 stycken, det är 4 skolklasser! Vilken mardröm för dem, att ha varit jagade i flera timmar. Det känns som en manifestation av själva ondskan.

Jag är gjord i Norge, har mitt hjärta där (även om hjärtat tillhör maken). Det som hänt känns så fruktansvärt. Jag är så ledsen, sorgsen och upprörd samtidigt.

Det är svårt att tänka på annat.

Jag Framsnackar dem som använder alla sina resurser till att hjälpa till i denna sak.

Allt gott till dej!

14 thoughts on “Idag

  1. Ja, detta är oerhört, så fruktansvärt tragiskt. Jag har min son i Oslo och han mejlade mig direkt efter bomben att han var välbehållen. Det kunde ha räckt så, en bomb som ryckte bort många människor mitt i Oslo och ställde till med stor förödelse. Men det gjorde inte det, det blev oerhört mycket värre. Ungdomar som springer för sitt liv, kastar sig i vattnet och simmar i skräck för att undkomma. Det går inte ens att föreställa sig fasan hos dessa ungdomar som utsattes för detta. Och deras anhöriga, nej, mitt hjärta gråter för dem. Det finns inte ord nog att uttrycka hemskheten.
    Varma kramar till dig, Carina.

    • Vad bra att du fick veta att han är oskadd. Sådant betyder mycket i ett sådant läge! Verkligen. Jag gick ut på FB, kollade mina släktingar, och andades ut.
      Jag är fortfarande så ledsen och upprörd. Och som jag skrev till Jea ”Just nu hoppas jag innerligt att han inte får som han vill – att få förklara sin ideologi offentligt. Han bör inte få göra det av ett gott skäl – han vill. Är rädd att det kommer att sprida ondskan mer.”
      Kram och allt gott till dej!

      • Du kanske har rätt i det. Men är han inte så sjuk att ingen människa kan annat än ta avstånd ifrån det han säger och det han gjort?

        Jag tror att det är väldigt väldigt många som känner som du, är ledsna och upprörda, jag är helt skakad.
        Godnattkram

      • Är helt enkelt rädd att hans ord ska inspirera någon annan som redan är ”likasinnad”.
        Vill avstå från att höra det han så oerhört gärna vill förmedla, det är mitt sätt att uttrycka en protest.
        Skakad är ett bra ord!
        Allt gott till dej med en nattikram!

    • Ja. Det känns oerhört, fruktansvärt ofattbart hemskt.
      Just nu hoppas jag innerligt att han inte får som han vill – att få förklara sin ideologi offentligt. Han bör inte få göra det av ett gott skäl – han vill. Är rädd att det kommer att sprida ondskan mer.
      Kram till er båda och allt gott!

  2. Fullständigt ofattbart!!

    Många funderingar går genom huvudet och jag skriver om dem i mitt senaste inlägg.

    Hemikramar till dig och allt det bästa!! ♥

  3. Ja allt detta är ofattbart. Han genomförde allt i lugn och ro och kunde hålla på att jaga ungdomarna i mer än 1 timme, inte klokt. Ett skott i pannan hade varit för lindrigt. Hördes det pratades om 21 åra fängelse, visst kommer han sen ut efter halva tiden eller??? Denna människa ska aldrig ut bland folk mer.

    • Bara tanken på att han inte ska sitta inlåst resten av hans liv är totalt främmande. Fast, vi har ännu inte facit. Allmänheten behöver verkligen skydd mot honom och det måste fler i rätt position ha insett.
      Allt gott till dej!

  4. Det e helt ofattbart…..Mitt hjärta gråter i shock, avsky och sorg..
    Ungdomar på tröskeln till et långt och rikt liv har på ett skoningslöst och fasansfullt sätt fått livslågan utsläckt. Ofattbart vidrigt och grymt… Det finns inte ord för att beskriva den avsky och vanmakt jag känner…

    ******************************************
    Hvil i fred. Dere vil aldri bli glemt.

    ******************************************

    • Käraste vän, precis så är det!
      Jag tyckte att det var fint med den tysta minuten idag. Jag reste mig upp, och fast jag var ensam, var jag i hjärtat med de drabbade, de överlevande och alla som sörjer.
      Kramar och allt gott till dej!

Kommentera

