Lila svamp o kryp i sagoskogen

Med lite sagofantasi kan man se att det är smält silver som strömmar fram

Det fanns hur många grodor som helst på marken. Det här är en av de minsta i min hand, och jag har små händer. Jag pussade den inte…

På ganska många ställen såg jag den här sortens skalbagge. H C Andersen hade med en annan skalbagge, en ollonborre i sagan om Tummelisa.

Kopparorm säger vi, med tanke på den sagometalliska färgen är det logiskt. Numer vet väl alla att den är en ödla och inget annat. Glad att maken såg den!

Gubben i stubben”. Blåbär finns det i stort sett inga, bara ett och annat bär, men inte på varje buske. (Putte i blåbärskogen)

Käre maken tog bild på sin fru, trädkramaren🙂 Stammen har vacker sagoform

Jag blir sagolikt glad över att finna kantareller, äntligen! Vi hade redan gått på flera ställen, och där var det redan plockat. Nu är jag lite trött, därav oskärpan…

Jag trodde att det bara var i sagorna som det fanns lila svampar.

Här vuxna svampar av samma sagolila sort. Dålig skärpa, jag är trött när jag tar bilden, behövdes blixt dessutom. Det finns en lila svampsort till förutom violspindlingen, den heter ametistskivling. Förr trodde man att den var bra som matsvamp, sedan kom man på att den tar upp arsenik ur jorden.

När jag var barn, tyckte jag att det var högtidsstunder när min dagmamma läste högt ur tusen och en natt, samt när det var radioteater på morgonen. Den radioteater som var allra mest spännande var ”Tordyveln flyger i skymningen”.

Favoritsaga –  jag älskade Elsa Beskows böcker, för de hade så fina bilder som man kunde titta på länge. Och ännu mer, och fortfarande älskar jag John Bauers illustrationer! I övrigt var det så spännande med Tusen och en natt med Alladin, Ali Baba, Sinbad sjöfararen och andra spännande och exotiska saker. Och de ibland läskiga sagorna i ”Bland tomtar och troll”.

Trevlig helg och Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

32 thoughts on “Lila svamp o kryp i sagoskogen

  1. Hej! Víolspindling? Jag har aldrig hört det namnet och aldrig heller sett en lila svamp. Du är visst hemma i det där med svamp. Jag har plockat svamp en gång för 30 år sedan men var osäker på om det var kantareller så jag kastade dom. men röd flugsvamp, den känner jag igen och möjligen championer. De där små grodorna får man sick sacka emellan när man går i skogen,särskilt när dte regnat. En fin trädkramare hittade du också. Ha en bra dag/Anita

    • Tja, jag kan några sorter, men kände inte till violspindling, hittade den i min svampbok. För några år sedan plockade jag och en väninna en massa som såg så goda ut, de var supergiftiga visade det sig…
      Tycker om att plocka svamp, tycker om att vara i skogen. Det bli oftast sopp och kantareller, ibland lite äggsvamp och stolt taggskivling. Fann en björksopp och en karljohan oxå!🙂
      Tack för att du tyckte att trädkramaren var fin…
      Kramar och allt gott till dej

  2. Vilket sagolikt inlägg! Till och med en vacker huldra, kamofluerad till en trädkramare! Kopparorm/ödlor var det bra länge sen jag såg, eller ödlor överhuvudtaget! Det finns en lila svamp, lite sällsynt som heter violgubbe, som ska vara en deilkatess, den växer hos oss men jag har inte testat den. Kantarellmackor blev det häromkvällen, de första och de avnjöts under vördnad. Måste göra en tur snart och även plocka blåbär. Vackra bilder har du tagit, som alltid och jag kan inte se att de lila svamparna är oskarpa. Mycket mycket vackra är de och jag väljer dem som favoriter denna gång, tillsammans med kopparödlan!

    Elsa Beskows bilderbokssagor är underbara, helt underbara. Hattstugan och Solägget minns jag särskilt.
    Kramar

    • Tack min vän, det var fint sagt!🙂
      Violgubbe har jag aldrig hört om, googlade den.🙂
      Här blir det kantareller ikväll enligt planen…🙂
      Det kändes helt rätt att spinna vidare på sagotemat, när jag väl satt rubriken🙂 Huldra passade in på sagotemat.🙂
      Jag är blåbärstok. Allt med blåbär är gott. Allt!
      Tack för bildberömmet!🙂
      Tant grön.. o de andra och Tomtebobarnen har en särskild plats i mitt minne.🙂
      Kram och allt gott till dej!!

      • Violgubben har en rolig form, tycker jag, som en klubba. Ska försöka göra en liten svampspaningstur idag. Blåbär är jag väldigt bra på att plocka, men nuförtiden, när jag inte får äta sött, så glömmer jag att ta fram dem ur frysen. Mor min var i skogen flera gånger per dag när blåbärssäsongen kom, hon ville inte lämna pappa, som var beroende av henne, långa stunder, så hon plockade lite i taget. Varje kväll åt de blåbärsmjölk till kvällsmat. Blåbärshavrepaj skulle jag förstås kunna göra och bara ta lite socker, hmmm.

        De där minigrodorna är så söta. Småttingarna pockade var sin och hade som husdjur förra sommaren. Den ena dog och det blev grodbegravning med fina kläder och sång hos föräldrarna sen.

        Visst är det roligt att hitta ansikten i stubbar och stenar! Skalbaggar är fascinerande, tycker jag och roliga att fota. Hittade en brunröd i jorden igår när jag grävde, tyckte att jag inte hade tid att hämta kameran och ångrar det nu. Den var så vacker!

        Jag har en stor sten som har varit omgärdad av Jakobs stege (uppländsk vallört) och kirskål. Visst är Jakobs stege vacker när den blommar, den har en intensivt blå färg på sina blommor, men när den har blommat klart får den nästan alltid mjöldagg och ser enbart grå och trist ut. Jag har grävt bort den och ska göra nya planteringar där, de här var inte mina. De konstiga är att jag har grävt upp så mycket annat än rötter: flera kilo glasskärvor, benrester, rostig metall, tegelbitar…. intressant. Arbetet går långsamt men så småningom blir det något. Granntanten har varit och erbjudit mig en blå kantväxt, jag har köpt en blodnäva bl.a. och tänker flytta dit en höstanemon så att den syns bättre, den står nu gömd bakom lekstugan. Roligt men mycket mödosamt och jag blir svart som ett skogstroll när jag rotar i jorden. Skulle behöva ett jordsåll för att sila bort rötter och annat oönskat

        Den översta bilden är helt klart en silverbäck! Jag skulle vilja låta gräva en bäck i en sluttning vi har här på landet, grannen har ju grävmaskiner så det kunde gå ganska fort, men det är ju allt annat jobb förstås… en dröm för framtiden…

      • Jag tyckte att den var fin, ovanlig ur mitt perspektiv.
        Blåbärspaj med havre, även om det är lite socker i, är säkert ljuvlig! Varför inte socker? Fungerar ”annat” socker bra/bättre?

        Barn är underbara, grodbegravning. Jag hade sådant jag med, kunde vara för ett överkört djur…🙂

        Jag visste inte hur en jakobs stege såg ut, tur att google finns! Superfina är de!
        just nu försöker jag bekämpa bladlöss. Har aldrig haft så många. Mjöldagg fick jag alltid på en och samma ros. Numer bor en del av den hos mamma, resten är kastad.
        Man undrar vad som hänt, varför du hittar så många saker. Kanske är det en skräphög just där från länge sedan? Jag tycker om jord, att gräva i den, bryr mig inte om att jag blir smutsig.🙂
        Jag drömmer om en liten stenlagd bäck, och en liten minidamm, med en liten brygga och ett trekantigt segel ovanför. Vill ha det i den hörnan i trädgården där ”inget händer”.
        Glad jag blev över ditt långa fylliga svar!
        Stor varm kram och allt gott till dej!!

  3. Åhh….svamp!!!! Har dom dykt upp nu, då måste jag ut till vårat ställe o kolla i veckan. Igår tog jag sista påsen med skogskantareller, och kantarellerna hemmifrån tog slut för några veckor sedan så nu är det verkligen dags🙂 ”Hemma” i härjedalen kan man plocka sopsäckar med svamp i rätt tid (innan norskarna hunnit rensa haha)…men det får jag hoppas mamma sköter i år.
    Det var härliga bilder att se🙂 Nu blev jag glader igen🙂
    Kram

    • Vad gott att jag gjorde dig glad!
      Det är sommarkantareller nu, en del av dem växer inte riktigt på samma plats som de på hösten, fast det märker du …🙂
      De och KarlJohan är helt oslagbart goda!
      Kramar och allt gott till dej!!

  4. Fina bilder! Bra bild på ormen! Och svar på ett av dina förra kommentarer, jag ska få skor hemskickade närmare hösten. Skorna vi fick välja mellan på eventet var sprillans nya! Finns inte ute att köpa ännu, så dem har dessa eventen runt om i Sverige för att se vilka som är populärast! Längtar tills jag får hem dem! Skönheter allesammans! Finns lite fler bilder uppe! Ta hand om dig! Kram!🙂

    • Grodor och fjärilar tar jag i, de andra låter jag gärna bli… fast jag har hållit i en orm på Tropikariet i helsingborg, bara för att se hur det var…
      Allt gott till dej!

  5. Åhh, vilken fin liten groda !!! Fina bilder igen också. Fast ormen hoppar jag över.

    BS Jag är mer direkt och har svårt att linda in saker, får träna på detta ! Min besvikelse både syns och hörs.

    Tack tack !

    Kramas

    • Jag är också direkt i min läggning, det kommer liksom bara… inte alltid det smartaste har jag märkt, och det är kul att prova nya vägar.🙂
      Fast min make har lärt sig lyssna, faktiskt. Det är värt mycket, trots att det tog några år…
      Grodan var supersöt, fast det hoppade innan jag fick DEN bilden.
      Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam och alt gott till dej!

  6. Vi har kantareller t om på tomten, har inte varit ute och plockat några än.

    BS Känner som du, det är svårt att greppa, man känner sig olustig och illa till mods. Har en särskild koppling till Norge, min morfar var därifrån.

    Ha det gott vännen !

    Kramar

    • Önskar att jag hade en tomt med kantareller!
      Min mamma e född norska, min far bor där än, många av mina släktingar, som t ex alla mina systerdottrar och min brorsdotter är norska. Jag känner mig svorsk.
      Min morfar bor ännu i Norge, 95 år gammal. Min makes farmor var norska.
      Kraaaaaaaaamar och allt gott till dej!

  7. Jag får samma känslor av John Bauer och Hans Arnold =0)

    Att gå i skogen och hitta Kantareller gör mig verkligt lycklig…

    Hemikramar och allt det bästa till dig!!

  8. BS Jaa, det var underbart roligt att vara med barnen på deras upptäcktsfärd, man blir lättare i själen av barn, härligt !!! Spelar ingen roll alls hur ont det blev efteråt, skulle göra om det direkt. Håller på planera nya äventyr….., går visserligen lite trögt, men jag ska luska fram nåt skoj åt dom som vi kan vara med på såklart.

    Vi har bra kantarellmarker runt där vi bor, har visserligen inga plockat ännu, men det ska bli.

    Mina mor- och farföräldrar är döda sedan länge, mina föräldrar med. Där jag kommer ifrån pratar man halvnorsk liksom, mamma gjorde det med sina syskon. Norge har en särskild plats i mitt hjärta, så är det bara.

    Jasså , inte du heller ? Tror jag får gå en kurs att vara mer smidig när jag framför saker jag vill få gjorda.

    Idag sms,ade jag till Sarah igen, gillar inte att det är så tyst.

    Massa kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaamar

    • Barn är underbara, enkla och okonstlade. Och som du säger, vara med på deras upptäcksfärd, det är förtrollande ibland.🙂
      Det är mycket kul att plocka kantareller, man vet hur goda de är, och kan bara inte låta bli att blir glad när man hittar!
      Jag hoppas innerligt att Sarah känner att hon kan och vill blogga igen, gärna snart! Saknar henne.
      Stor kraaaaaaaaaaaaam och allt gott till dej!!

  9. Sen jag skrev här sist har både kantarell- och blåbärsplockning avklarats. Kantarellerna blev ju av i helgen, med lyckosam fotoskörd, som du vet. Blåbär plockade jag igår, och skörden blev fem liter och det var inte bra ur hälsosynpunkt. Jag blev så trött och fick så ont så jag i princip kollapsade på kvällen. Idag var jag tvungen att ta hand om bären, rensa och paketera och nu är jag nästan lika trött som igår. Nätet har legat nere och det passade bra, jag hade inte orkat skriva eller läsa ändå. Nu spar jag dina nya inlägg tills jag mår bättre. Jag blir förtvivlad över att orka så lite och bli så dålig när jag försöker något! Nu får jag nog gå till sängs.
    Kram och godnatt!

    • Jag blev också sämre av att plocka blåbär än av att plocka svamp, fast jag blev dålig av det med… Och att ta hand om grejjorna. Känner så väl igen, man vill så gärna, och ja, kollapsen är nära. Så var det efter senaste svampplocken. Fast det brukar jag inte berätta… Jag blir så att jag inte kan prata ens, än mindre röra ett finger. otäckt. Som tur är går det över. Första gången jag upplevde det fick jag panik. Känner igen förtvivlan och frustration. Det är superjobbigt. Tror inte att någon som inte upplevt det har en aning. Ibland liknar jag det vid influensa. du vet när armarna väger 100 kg…jag blir ofta frusen, kan inte hålla värmen, så det är likt så sett också.
      Nu är det snart fyrverkerier, jag älskar det! men känner att jag inte klarar av att gå, tyvärr. Allt gott till dej med en kraaaaaaaaaaaaaaam!

  10. Det verkar helt klart att våra kroppar överreagerar på minsta stimuli. Den där influensakänslan är hemsk, innan jag visste vad jag led av trodde jag att jag höll på att bli tokig, jag kunde ju inte vara sjuk varannan dag! Nu är jag tyvärr mer eller mindre dålig varje dag, det finns inga bra dagar längre, det är som att springa ett maratonlopp hela tiden!
    Kram

    • Kan dessvärre bara säga att jag känner igen mig. Funderade för mig själv, hur mycket kapacitet jag tycker att jag har nu i förhållande till före olyckan. Runt fem % tror jag. Jag har faktiskt haft en ganska bra dag i år, samma fredag som attentaten i Norge. Då var jag nog uppe i 20. En fantastisk känsla!
      Försöker att ”gilla läget”, istället för att bli nedstämd och frustrerad. Skönt med någon som begriper.🙂
      Kram o allt gott till dej!

  11. ”Gilla läget” är ett av mina hatuttryck! Acceptera möjligen, men inte gilla, nej, inte gilla. Jag har så mycket som gör att jag svajar just nu och känner mig extra skör. Idag kom jag plötsligt att tänka på att jag inte vet hur man kan få ner mamma i en kista när hon dör, eftersom hennes ben nu står rakt ut! Tårarna rann och jag försökte googla på om det fanns specialgjorda kistor. Makabert och absurt, men en realitet!

    Huvudvärk drogs jag med i många många år, men peppar peppar… Migränen däremot har spökat lite de senaste åren, men den går att hålla i schack och är inte lika handikappande som förr, alltid något. Ska kolla din länk i morgon.
    Godnattkram

  12. Har nu läst artikeln och känner igen. Ja, centralt störd smärtmodulering vid muskuloskeletal smärta stämmer bra in på mig också och både WAD och fibromyalgi nämns ju i artikeln. Sen är det så mycket mer som följer av den ständiga smärtan, som den starka sjukdomskänslan av typen influensa och den oerhörda tröttheten…. vi kämpar på.
    Kram

  13. Jag har pussat en groda… det funkade inte alls.. bevis i form av filmklipp finns på min blogg🙂
    Nu skall jag läsa vidare på din trevliga blogg!

    • Eh, och det blev ingen prins? Nä, skulle just tro det. Bara en skröna🙂
      Jag letar på din blogg!
      Allt gott till dej och välkommen även till Framsnacka på Facebook!!

Kommentera

