Blidingsholmsbron, Röstånga och Svarta Bergen

Maken hade ärende iväg till Tingsryd, hade svarat på en annons på Blocket. Jag följde med på en liten ”Roadtrip”.
Det som inte får hända hände, jag glömde kameran. alltså är bilderna tagna med mobilen.

En av smålands vackraste broar, jo jag tackar jag! (utan kamera grrrrr)

Den sista mobilbilden härifrån. Vi lät vår hund bada här.

Man blir hungrig av att sitta flera timmar i bilen, och sedan handla saker och titta på en bro… Vi vek av vägen där vi såg en ”sevärdhetsskylt” och en restaurangskylt. Rakt in i skogen. Där låg ett stenbrott! Trodde att vi skulle vara ensamma i skogen, men icke!🙂

Svarta Bergen 4 km väster om Lönsboda, förr världens största diabasdagbrott, idag ett unikt friluftsmuseum med bl a servering och pågående brytning. Det blanksvarta är lent.

Dethär är en av de grövsta kedjor jag någonsin sett. Förresten, vi åt friterad spätta.

Det fanns många skyltar och en interaktiv led att gå. Detta hade använts i brytningen, minns inte hur… Den svarta diabasen blir ofta till gravstenar.

Hade bestämt med två av mina svägerskor att vi skulle på Röstånga marknad. Där har jag aldrig varit. Ett par av mina favvoskor, klarade dåligt av att överleva marknaden. Det var dyngigt som bara den. Köpte ett par jodhpurs, men jag tror att det var försent. Favvoskorna har stått i vatten sedan i vatten och tvättmedel, tvättats i maskinen, men de doftar dynga. Ja, inte koskit utan jag vet inte, syrligt, illa och blä. Tur att de var billiga i inköp… Men jag trivdes i dem. I övrigt var marknaden trevlig och sisådär stor.

Jag kom en kvart innan svägerskorna, ställde mig vid ett stånd och köpte kaffe och en munk doppad i hackade nötter och choklad (gott). Medan jag stod kvar kom en man och handlade. Vi utbytte några ord (typiskt mej att prata med vem-som-helst). En stund efter att han gått frågade killen i ståndet om det var min plånbok. Jag kastade en blick på den, och begrep att det var mannens som jag pratat m. Beskrev honom, och en kille i tioårsåldern sprang iväg för att leta upp honom. När jag druckit kaffet och gått några meter, ser jag mannen jag talat med. Frågar honom om han tappat sin plånbok. Han känner efter, och jag ser att paniken börjar komma. Jag sammanför honom och tioåringen som lämnat in plånboken på marknadskontoret. Och allt slutar lyckligt. Alla är glada. Som tack får jag en reselott. Tyvärr vann jag inget på den, men det var kul att de uppskattade det ändå.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

6 thoughts on “Blidingsholmsbron, Röstånga och Svarta Bergen

  1. Blidingsholmsbron känner jag inte igen. Där har jag nog inte varit . Vackra foto därifrån. På Röstånga marknad har jag varit en del år men inte detta året. Inte konstigt att det var dyngigt på marknaden så mycket som det har regnat. Hela Sjöbo marknad regnade nästan bort,åtminstone hela Torsdagen. Fredagen var det lite bättre men man hade behövt gummistövlar. Fast det använder jag aldrig. ha det bra. kram/Anita

    • Har själv aldrig tidigare sett bron. Tack, det var roligt- tror att fotona blivit vackrare om vanliga kameran använts.
      Nej, jag borde tänkt på det och tagit smartare skodon, nu blir de jag hade tyvärr aldrig användbara igen… de ser rena ut, men stinker fortfarande.
      Jag har aldrig varit på Sjöbo marknad.
      Jag tycker om gummistövlar, fast de jag har är jättehöga och gröna, typ skogsstövlar ( de anas i mitt förra inlägg när jag kramar trädet). Då är jodhpurs smidigt
      Allt gott till dej med en kram!!

  2. Jag tycker din mobil tar bra kort men jag förstår vad du menar man blir inte så glad när man upptäcker att kameran inte är med. Jag kan sitta och reta mig på alla dåliga bilder som folk sätter in på facebook som folk taget med sina urdåliga mobilkamera. Jag förstår inte varför man sätter in suddiga och kassa kort. Kan inte tro de beställer dem i papper varför då sätta in dom på allt annat, är ju inget att se.
    Jag har varit på Röstånga marknad en gång men då kom vi knappt ifrån parkeringen då det började att ösregna och blev väldigt slirigt.

    • Tack, jo det kunde varit sämre. Min gamla mobil tog faktiskt bättre bilder. men, jag var ju inte ute efter en bra kamera när jag köpte ny.🙂
      Jag vet vad du menar, det är i stort sett omöjligt att se vad de föreställer.
      Det var ”slirigt” att gå i stort sett överallt. Glad att jag fann ett ställe där de sålde jodhpurs, för en trettilapp bara, dessutom! Det obehagligaste var att bli våt-dyngig om tårna… Åker jag dit fler gånger, blir det jodhpurs direkt, eller gummistövlar… Mötte en jättesöt tonårstjej, som hade supertuffa gummistövlar till i övrigt snygga kläder, så inte alls illa ut!
      Allt gott till dej!!

  3. Du är uppenbarligen lika skicklig med bara en mobiltelefon =0)

    Massor av Hemikramar och bara det bästa till dig! (en hälsning till dig i mitt senaste inlägg) ♥

    • Det var vänligt sagt. Men jag retar mig på att färgerna är så fel. Den är bara på 2 mpxl så det finns inga utrymmen för beskärning, och det var svårt att se, tyckte jag.
      Det var en fin tur, trots att det är nära, har jag aldrig varit på något av ställena.
      Kramar och allt gott till dej!!

Kommentera

