Supergod äppelpaj x2


Det som händer här just nu är att min yngste son ska flytta hemifrån på fredag. Först idag lyckades jag hitta en lägenhet till honom. Han ska börja läsa sjuksköterskeprogrammet. Det har varit mycket saker att göra i samband med det.

Har varit på släktträff i helgen. Har haft oerhört roligt, ibland har jag skrattat så att tårarna runnit. Vi har gjort olika saker tillsammans, bl a promenerat. Bilder kommer när jag hinner, det lär bli tidigaste i helgen.

Nu är det säsong för äpplen, en del sorter i a f. Jag älskar äppelpaj, särskilt med vaniljvisp till. Mmmmm. Den som jag brukar baka, är enligt receptet från Epazote + hasselnötterna.

Äppelkaka.jpg

Här kommer den i repris

Till 2 pajer

6 dl vetemjöl

3 dl socker

2 tsk bakpulver

100 g smör

1 ägg

Allt ovanstående blandas till en smuldeg, det gör du lättast med händerna.

Sedan grovhackar jag ca 75 g hasselnötter, de ska ligga överst (mitt tillägg)

Lägg lite av degströsslet i botten på formarna

Lägg i 4-7 skalade och skurna äpplen per form, gärna syrliga.

Fördela resten av smuldegen ovanpå.

Hyvla över lite smör (och strö lite socker över, kan uteslutas), och strö sedan över hasselnötterna

Grädda 200 grader i 30-40 minuter.

Ja, just det, det var ju inte alls dethär receptet som du skulle få, men, jag kunde inte låta bli, nu när jag tänkte på det. Denhär äppelkakan smakade jag första gången hemma hos min ena morbror. Han är fantastisk på att laga mat! Jag blev faktisk alldeles till mig, både över smaken och konsistensen.

Och, detta är en

Citronäppelpaj, med en vanlig pajdeg (ta ditt favoritrecept).

3 dl vetemjöl

150 g kallt smör

2-3 msk iskallt vatten

Blanda degen, gärna i matberedare, tillsätt vattnet till sist, tills du har en degklump. Kavla ut och lägg i ett pajskal. Nagga med en gaffel, och grädda 10 minuter i 200 grader.

Till fyllningen:

Saften och skalet från 1 citron

75-100 g malen mandel

2 dl strösocker

5-6 finrivna äpplen

Blanda allt till fyllningen, häll i pajskalet och grädda 25-30 minuter i 200 graders ugn. gott med glass, vispad grädde, vaniljvisp eller helt naturell!

Smaklig fika!

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

14 thoughts on “Supergod äppelpaj x2

    • Japp! Jag antar att jag inte riktigt begripit att han snart bor närmre tre timmar bort… Vi har mycket gemensamt, och gör en hel del tillsammans. Det kommer att kännas mycket tomt.
      Vi har bra abbonnemang, och kan prata i stort sett gratis, vilket är en fördel. Vet att vi ska ses snart, dessutom…
      Kramar min vän och allt gott till dej!

    • Jaaaaa! Nu är ju sommaräpplena mogna, i vissa fall redan övermogna… Har vid något tillfälle gjort mos, det är gott det med. Smaksätter det gärna med ingefära och eller kanel.
      Allt gott till dej!

      • Hej Carina !

        Kul att se att du lever och har matlusten kvar. Själv har jag nyligen haft lunginflammation och orkar varken äta eller tänka på mat. Sover mest hela dagarna, men nu ska jag försöka skärpa upp mej.

        Haré bra !

      • Roligt och glädjande att se dej igen! Saknar dina historier.
        Har du varit ute i skogen och plockat svamp och bär??
        Lunginflammation är inget vidare, det är ett stort organ, och det tar på krafterna. Låter inget vidare att du haft det, och att det påverkat dej så illa. Det räcker att du har cancer, kan man tycka Fast jag tror att immunförsvaret sänks när man får behandlingar mot det.
        Om du behöver sova, tror jag att du ska tillåta dig själv att göra det. Det är bättre att få verklig vila, än dåligt samvete eller stress och frustration.
        Jag önskar många gånger att jag kunde sova mer, men vaknar ofta av att det gör ont.
        I nästa vecka hoppas jag att jag och maken får en möjlighet att åka ut med båten och fiska. Vi har inte varit ute mycket denna säsongen, för maken har jobbat mycket, och jag kommer mig inte ut själv.
        Idag har det åskat alldeles tokmycket. Ett riktigt skådespel.
        Med varmaste hälsningar och önskan om allt gott till dej!

  1. Jaha, här bakas det igen! Jag tror jag backar och går ut! Hmmm. Äppelpajer och allt med äpplen saknar jag nog mest av alla goda bakverk.

    Nu sjunger semestern på sista versen. Jag har nog tagit mitt sista sommardopp i dag. Kallt var det, trots att det varit så väldigt varmt de senaste dagarna. Känns vemodigt, men jag är nöjd med sommaren, har fått vara ute på torpet tillräckligt länge, simmat i ån, grävt i jorden, fotat fjärilar och skalbaggar, plockat kantareller, rått om livsnjutarna, varit ute mest hela tiden, njutit av grönskan och tystnaden. Sen att det har varit en av de svåraste somrarna hälsomässigt, det är som det är, men nu tror jag att det har vänt. I stan blir det bröllopsfest för dottern som gifte sig i våras, hon som fick sommarflickan… det blir nog bra med det och med allt annat.
    Hoppas att du har det bra, ser att släkträffen var lyckad!
    Kram!

    • *ler soligt* Kan bara säga att mina bilder är helt sockerfria, påverkar inte blodsockernivån. De innehåller inga kalorier heller (som tur är)
      Jag är otroligt svag för bakverk. Toksvag! Jag brukar säga att jag kan gå in i en godisaffär utan att köpa en enda bit, men klarar inte av att gå in på ett konditori utan att ha något med mig. Och, jag har älskat att baka ända sedan jag var riktigt liten.🙂
      Käre maken har semester även denna veckan, liksom förra. Här är lite tyst, nu när även yngste sonen flyttat ( i fredags). Han bor 2,5 timmar härifrån.
      Jag har inte doppat hela mig en enda gång…😦 Jag brukar vänta tills det är närmre 25 grader i vattnet, för jag klarar inte att bli kall. Jag har svårt att acceptera att det nästan är september. Det jag önskar att jag hunnit göra mer i sommar, är att fiska. Det jag ser fram emot, är att en mycket god väninna flyttat närmre.🙂
      Ja, släktträffen var väldigt lyckad och rolig. Härligt!
      Idag och igår har det regnat jättemycket och åskat nästan lika mycket. Önskar mig till medelhavet… nu. Har gott av värmen, och av att bara vara, vandra, bada, njuta.🙂
      Stooooooooooor kram och allt gott till dej!!

  2. Så är det ju förstås; bilderna på bakverkan kan man njuta av utan straff. Jag har en äppelpaj som jag har bakat plåtvis som liknar din, med rivna äpplen, men med en ägg-/sockersmet i tillägg och mycket kanel förstås. Jag brukar smaka av med citron om äpplena inte är syrliga nog. Jag måste fuska lite nån dag och äta äppelpaj!

    Idag packade vi ihop och for till stan och jag kände mig sorgsen, så vemodigt att vi snart har september. Sommaren har gått så fort, jag njöt så mycket av torpvistelsen för att vi inte kunde vara där mer än en liten vecka, när pappa dog förra sommaren och begravningen skulle fixas och mamma skulle tas om hand. Jag skulle också vilja åka på en solsemester, det gör så gott för kroppen! Måste kolla om det är möjligt.

    Förstår att det känns konstigt när yngste sonen har flyttat. Min bor i Oslo sen några år, han åkte dit på en jobbintervju och började jobba nästa dag. Får väl åka och hälsa på honom nån dag. I morgon ska jag leta efter en klocka åt honom, som han inte kan få tag på i Oslo.

    Oj, vad klockan går. Jag är alldeles förfärligt slut efter att ha packat ihop idag och dessutom plockat några kassar äpplen. Dags för sängen snart.
    Godnattkram!

    • Jag skojjade ju lite med bakverken, och vet att du gör detsamma🙂
      Äppelpaj med kanel har varit en favorit sedan jag var liten. Min dagmamma brukade baka en enkel med skorpmjöl och äpplen som var mycket god ihop med vaniljsås.
      Citron och äpplen ”gifter sig” bra🙂
      Begriper att det känns sorgset. Du har fått så många fantastiska bilder i sommar. Vad hemskt tråkigt att du förlorat din pappa.
      Jag vet inte om en solsemester är möjlig jag heller. Hoppas bara. Nu på sensommaren är det lugnare överallt, och varmt i vattnet, det passar mig!
      Det är otroligt många svenskar som jobbar i Oslo, bara på Gardermoen hör man svenska överallt. Många svenskar jobbar i Danmark också-de har gott rykte som arbetare.
      Jag ska ramla i säng nu, fast, jag ligger redan (på soffan).
      Kramelikramar och allt gott till dej!!

  3. Du kanske skulle vilja publicera ditt äppelpaj recept på Äppelpaj.se?

    Du kan göra som många andra har gjort och skicka in receptet via vår ”Skicka in recept” eller så kan vi hjälpa till med det.

    Mvh
    Äppelpaj.se

Kommentera

