Vingåker del 2 av 2

 

Idag fyller min käre, käre make år! Hurra för honom!❤

Min kusin C, hennes make o son samt mamma och jag tog en härlig promenad vid Duveholmssjön utanför Katrineholm. Här en vattenkoll🙂

Jag tycker att insekter är kul, men denna fluga, om det är det, ser inte alls vänlig ut. Men efter vad jag vet, är det en harmlös blomfluga.

Eftersom jag sa ”nu hade det varit kul att få se och fotografera en trollslända”, blev kusinens son J oerhört intresserad när jag fann en🙂 (klicka på bilden så blir den större) Det kan vara en tegelröd trollslända

”Titta jag hittade en trollslända till!” sa J. Han håller harkranken så fint i handen.

J fann spindeln också. Han petade lite på den, så att den slutade gömma sig under brädan och jag fick möjlighet till en bild på denna korsspindel.

Det gick träbroar kors och tvärs i detta strövområde

En tegelsopp som bara väntar på att bli plockad. Det finns liknande släktingar, som inte hellre är giftiga. Den blir mörk när den steks, men smakar helt okej

Naturligt vackert

Jag blir aldrig trött på näckrosor!

Det fanns broar över kärr också. Och något som inte syns på bild, massor av mygg!

Dethär timmerhuset är gammalt, finns vid Hjälmaregården

Närbild på den fantastiska strukturen

Stämningsfullt att titta på solnedgången

Det går lika bra att fiska som att ro ut på Hjälmarens vatten. Sveriges fjärde största sjö

Kvällssolen skimrar i badviken

Nästa vik med badbrygga och allt

Vattnet inbjuder till ett dopp medan de sista solstrålarna smeker ytan

Denhär håriga larven såg jag inte förrän solen gått ner. Jag tror att den ska bli en ädelspinnare, en gräsulv. Det är en fjäril som mest liknar en mal, eller en nattfjäril

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

16 thoughts on “Vingåker del 2 av 2

  1. Oh, vad härliga bilder! Svårt att välja favoriter, men jag tror jag stannar för bilderna med J, särskilt trollsländebilden, kul grepp med honom som beundrare! Handen med harkranken är jättefin och till sist den första kvällsljusbadviksbilden, där är glittret magiskt! Badade ni?
    Godnattkram

    • Vad roligt att du tycker det! J och jag hade ett härligt samarbete, det var skoj med alla bilderna. Många är tagna i högt tempo… så är det ju med barn🙂
      Badviken var en impuls..🙂
      Nej, vi badade inte, det var kallt i luften, och vi åkte dit för att fotografera solnedgången, hade m a o varken det ena eller andra med oss.
      Kramar och allt gott till dej!!

    • Han är inte mycket för att fira, men jag kunde inte låta bli att nämna…
      Jag gjorde plankstek med kronhjortskalvytterfilé. Maken var salig🙂
      Stor kram och allt gott till dej!

  2. Gratta mannen på födelsedagen. Härliga bilder. När jag ser korsspindeln minns jag den korsspindlar jag hade utanför min gamla lägenhet. Den satt en bit utanför ytterdörren i ett knast hål. Jag gillar inte spindlar men den fick sitta. Vi diskuterade vad det var för sort och döpte den till Lukas. Min dotter hade en hel drös med babyspindlar utanför sitt fönster som också visade sig vara korsspindlar. De tog med en i en burk och satte hos Lukas så plötsligt en dag när jag gick ut satt det två spindlar där, en i vars ett knasthål. Vi döpte den till ett tjejnamn men minns inte riktigt om det var Ann-Marie, Ann-Sofie men det var något liknande. De satt där hela sommaren i vars ett hål och samlade smådjur i vars ett spindelnät. När vintern kom var de borta och de kom inte tillbaka igen.

    • Det var en trevlig historia! Jag har inget emot spindlar, de äter flugor och andra flygfän som jag blir irriterad på.🙂 Vi har ofta vanlig husspindel hos oss. De kan bli upp till 10 cm i diameter. Man HÖR när de trippar över parkettgolvet, och ibland kan skuggning göra att de ser onödigt stora ut. Förr fångade barnen en, satte den i ett guldfiskakvarium och matade den med flugor hela sommaren.🙂
      Hälsar och grattar maken!
      Allt gott till dej!

  3. Ett försenat GRATTIS till din make. Harkranken kände jag igen och trollsländan. När jag går vid ån så är där också trollsländor. Men jag lyckas aldrig med att fotografera dom. Vad fint där är vid Hjälmaren. Blir så vackra bilder med solnedgången också. Ha en bra Helg.Kram

    • Tackar å hans vägnar.
      Ja, det är jättefint vid Hjälmaren! Tog en bild därför ett par år sedan i februari, som jag har tävlat med.

      Solnedgångar upphör aldrig att fascinera!
      Kram och allt gott till dej!

    • Tack tjejjen! Jotack, helgen har varit ganska bra, intensiv emellanåt. Idag har det varit helt njutbart skönt väder. Brittsommar🙂 Hoppas innerligt på fler sådana dagar!!!
      Allt gott till dej!

Kommentera

