Svampigt

Det är få svampar som är lika vackra som den röda flugsvampen! Denhär ser ut att vara kristyrdekorerad

Det är säkert en sopp, men vilken? Tycker om att den ser gammal ut.

De lyser verkligen upp i skogen, de dödligt giftiga vita flugsvamparna. Saken är den att om man blir förgiftad, märks det i regel inte förrän efter några dagar, och då är det i regel försent att göra något…

Dethär är troligen slöjskivling, en svavelgul och den är inte ätlig, den är bitter. Jag tycker om att den sticker upp som små öar i den täta mossan

Lingonen är snart övermogna, i a f i södra halland.

En sista bild innan hägern försvinner bakom trädtopparna. De stora fåglarna flyger på ett härligt sätt. Det ser ut som om det går i slow-motion.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

14 thoughts on “Svampigt

  1. Oh, har du varit ute i svampskogen! Härliga bilder, men du har rätt, det är inte mycket som kan tävla med den översta, du har fångat flugsvampen i så vackert ljus! Lingon är ett passerat kapitel, ingen hos oss äter dem, så de får fortsätta dekorera skogen. Jättefin bild! Jag så en massa nejlikbroskskivlingar i ett bostadsområde i helgen och blev förvånad över att de fick stå kvar, men det är klart, det finns ju så farliga skivlingar, så folk kanske är osäkra. Hägern ser stolt ut!

    Jag var ute en stund och krattade ihop äpplen som fallit och det är lite sorgligt att så mycket frukt blir förstörd, men det hänger massor på trädet också. Det känns att det är höst, det finns ett stråk av höstlig kyla i luften som jag inte har känt hittills!
    Kram

  2. Jag plockade blomkålssvamp häromdagen. det var första gången. Lite knepig att få ren, fick skära sönder den för att lyckas. Stekte den i smör tillsammans med ett par kantareller, en stor champinjon och hällde sist över en skvätt grädde, som redde sig själv. Avancerad salt o peppar på, alltsammans serverat på nybakat bröd. Yammy! ( det var BARA till mig, jag är gräsänka)
    Jag håller med, flugsvampen i det ljuset är bara – vackert!
    Sönerna gillar lingonsylt. Svärmor och svärfar plockar, jag kokar och har när jag bjuder på mat. Själv äter jag det kanske en gång om året till köttbullar och potatismos, men då vill jag ha bostongurka också. (gör sällan eller aldrig köttbullar, här blir det viltfärsbiffar istället)
    Jag har varit för osäker på nejlikbroskskivling för att plocka, men har nu skaffat en minisvampbok som jag kan ta med ut i svampkorgen.
    Här behöver vi äpplen! De används till vildsvinen och älgarna.🙂 Så fort vi lägger ut, är de uppätna…
    Här är det just nu sol, men det blåser fortfarande.
    Höstluften kan vara uppfriskande och nästan krispig, fast i regel inte förrän en bit in i oktober.
    Stor kram och allt gott till dej!!!

    • Nejlikbroskskivlingen växer ofta i häxringar på gräsmattor, men man får vara försiktig så där inte råkar växa någon annan, men giftig skivling också. Annars är den lätt att känna igen, med upphöjningen på hatten. Låter häftigt med blomkålssvampen! Och så härligt med nybakat bröd och svamp! Det är så att man kan svälja tungan!

      Jag gillar lingonsylt. Men eftersom ingen annan åt det så blev det inte av att jag gjorde någon sylt. Även vi fick förr lingon av svärföräldrarna som plockade en vecka i september i Funäsdalen i Jämtland. Svärfar äter rårörda lingon med fil och knäckebröd varje dag!
      Godnattkram

      • Jag tycker att det låter lite ”risky business” att plocka nejlikbriskskivlingen, och jag har nog inte sett några heller…
        Min far har ett uttryck när något är gott ”Jag höll på att äta nävarna av mig” – i betydelsen att det liksom bara inte går att sluta äta för att det är så gott🙂 En variant på ditt uttryck🙂

        Jag är ganska botad från lingonsylt. Hemma åts det till allt…
        När jag blev gravid, slutade jag med allt som var sött. T o m socker i kaffet som jag haft dittills. Sedan har jag liksom inte börjat igen…
        Just nu är favoriten naturell yoghurt med min egen blåbärssylt till.🙂
        Kramelikramar och Allt gott till dej!

  3. Svamvackert ! jag måste ha en kamera !!!! Vill också kunna lägga in egna bilder.

    BS Blir ju så här emellanåt, nu verkar det iaf gå längre mellan gångerna, det beror säkert på att jag tar dropp varje dag. Försöker klara av det själv, usch nu börjar jag svettas, det är typiskt när jag ligger back. Kanske blir en tredje liter dropp sedan, får se. Har haft stomi sedan -87 och aldrig sett det som ett handikapp, det är vätskebalansen som är handikappande. Dessutom har jag sk korttarmssyndrom fast jag egentligen inte har så kort tarm, ska man vara märkvärdig så ska man !
    Trist att du har så ont, vad tar du mot smärtorna ??? Efter besöket på Smärtcentrum på Östra sjukhuset i Gbg tar jag numera 1 Brufen och 2 st Saroten på morgonen samma till natten och däremellan 1 Brufen + 2 Tradolan à 50 mg + 1 Alvedon 625 mg vb och brukar behöva den extradosen för det mesta. Saken är den att Saroten och Brufen fungerar bättre på mig än något annat gjort hittills. Konstigt va ??? Därför är jag lite nyfiken på vad andra med smärtor tar.
    På tal om sova, så är det vad jag med gjort i 3 dagar nu, hoppas morrondagen blir bättre och jag får träffa lillprinsen.

    Ha det gott !

    Kramelikram kram

    • Förlåt sent svar!
      Fotograferande kan jag verkligen rekommendera! Köp en hyfsad kamera. Kolla tester eller fråga någon om du är osäker.
      Dropp varje dag! oj, då har du en sådan grej inopererad. Och måste passa det varje dag. Det låter som om det är hyfsat svårt att vara impulsiv. För min del är det väl tvärtom. Jag har få dagar när jag mår hyfsat och de dagarna blir det gärna lite impulsivitet. försöker ta tillvara. Vara ute finns ofta med. Naturen, skogen, havet är favoritplatser.
      Jag tar vanlig alvedon och kombinerar det med naproxen. När det är riktigt illa, tar jag Citodon istället för alvedon. Inga tabletter tar all smärta, de bara lindrar. Har tidigare provar tramadol, de fungerade dåligt, dessutom fick jag mer sömnstörningar och klåda av dem.
      Jag undrar hur Brufen och Saroten fungerar. Har inte ens hört talas om. Inte Tradolan heller. Gick på smärtrehab 2005, och var på ”kortbesök” där 2009, tror jag det var. Skulle gärna testa nya smärtstillande.
      Naproxenen gör att jag i regel får sova 6-10 timmar. I lördags sov jag största delen av dagen, men i går var jag i skogen.
      Hoppas du hade kul hos lillprinsen!
      Allt gott till dej min vän och en jättekram!

  4. Jag är jätte dålig på svamp. Känner bara igen flugsvamp i stort sett men därför plockar jag ingen svamp heller. Skulle nog tycka att det skulle vara roligt att kunna lite och gå ut och plocka men då får jag nog ha en expert med mig annars skulle det nog kunna komma många giftaga svampar i min korg. Sen kommer då nästa problem jag gillar ju inte svamp så då hade jag fått ha någon som skulle vilja äta upp dem också.

    • Om du skulle vilja plocka svamp någon gång, rekommenderar jag dej att ta med någon som brukar kunna, precis som du själv säger. Tycker du sen att det är kul, får du väl gå ut igen🙂
      Du kan ju alltid rensa den och ge bort. Det finns säkert många som skulle bli glada! Jag hade med torkade trattkantareller till en väninna i fredags. Pyntade en burk med fint papper och vackert band och tog med.🙂
      Allt gott till dej!

    • Fjällskivlingen syns inte särskilt ofta här i skåne. Plocka några utanför Ljungbyhed för några år sedan. De var väldigt goda.
      Häromdagen gjorde jag svampsoppa, ska länka till den i ett inlägg inom kort. hämtade receptet i tidningen (och följde det för en gångs skull)🙂
      Kramar och allt gott till dej!!

  5. Fina bilder som vanligt. Vi hade 7 stora vackra flugsvampar runt entrebron för nån vecka sedan. De lyste upp hela tomten, men nu är de borta.

    Jag ser att även du bloggar hos WordPress så jag har en fråga som du kanske kan hjälpa mej med ? Sedan Aftonbladet lade ned sin bloggverksamhet så bytte jag till WordPress, . Problemet är att jag nu måste godkänna alla kommentarer innan de syns, men jag vill ju att de ska synas direkt, som de gjorde hos Aftonbladet. Annars måste jag ju gå in varje dag och kolla och godkänna om jag ev. fått nån kommentar. Jag antar att det finns någon inställning för det, men jag hittar inte hur.
    MVH / litar på dej ;;-)

    • De försvinner fort. Jag tittade på några igår, som jag sett en vecka tidigare, de var ingenting längre, bara övermogna. Men de lyste ändå upp i granskogen.
      För min del har jag märkt att om jag godkänner en kommentar från en person en gång, så är de följande godkända. Ska kolla och se om jag kan ge ett tydligare svar.
      Glad att du litar på mig.
      Kram och allt gott till dej!

Kommentera

