Älgar i svampskogen

Kalven stannade för att nyfiket kolla vilka vi var.

Pinntjur som den kallas, håller sig nära ko och kalv

Älgko vet vi att det är, för hon har inga horn, hennes kalv är i närheten och hon har en låååååång mule.

Dehär närmast citrongula svamparna växte på en  före detta stubbe

Trattkantarellerna är speciella. Först ser man inte en enda, och i nästa ögonblick trampar man på dem. De har alltid ett hål eller en fördjupning  i hatten, stjälken är alltid ihålig, gul eller orange. Jag gjorde soppa häromdagen enligt detta enkla recept på hd.se. Goood!

Ett omaka par, jag gillar skuggan på den ljuslila svampen. Den bruna tror jag är en trattkantarell som är lite väl mogen.

Närbild på vad ser ut som blommande mossa på en björkstam

Jag tror att det är här bakom som trollen brukar gömma sig

Jag avslutar dagen med en bild på en ”pudeltall” som just blivit trimmad. Vi hade en skön dag i skogen igår i det vackra vädret. Hade med kaffe, vänner och de bjöd på äppelpaj. Lyxigt gott i en solig glänta!

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

16 thoughts on “Älgar i svampskogen

  1. Oh så härliga bilder som jag upptäcker just när jag ska gå och lägga mig! Älgarna är jag avundsjuk på! Jag får lov att kommentera detta i morgon, nu går ögona i kors.
    Godnattkram

  2. Nu är jag vaken och har avnjutit frukosten på min soliga altan med vinlövsgardinerna som verkligen flammar i solen. Så skönt!

    Dina älgbilder från svampskogen är magiska. Helt underbara, att du bara lyckats fånga dem på bild innan de älgade iväg är beundransvärt bara det! Vad betyder pinntjur?

    Dina svampbilder är också fina. Jag tycker att det är svårt med ljuset i skogen, det är ofta snäppet för mörkt, men det är klart, en solig dag är det lättare. Sen saknar jag också den minililla kameran som jag bara kunde lägga på marken och fota med, den passade bra för just svampar! Jag var ute på en långpromenad på fredagen, gick ut direkt när vi hade kommit till torpet, det var riktigt sommarväder och helt ljuvligt skönt. Självklart förtog jag mig… men jag kom hem med en påse kantareller från trakter jag inte plockat svamp i tidigare. På lördagen var vi sen ute ”på riktigt” i svampskogen och skörden blev bra. Vi hade också med oss matsäck och det är väl inget som slår känslan man har när man sitter mitt i skogen på en sten eller stubbe, häller upp kaffet, tar en tugga av smörgåsen och låter blicken ta in omgivningen. Aaaahhh, vad skönt…. ooooh, så vackert! Självklart stannade jag en stund extra på hemvägen och fotade, medan maken hojade hem.

    Är inte det som växer på björkstammen någon sorts lav? Väldigt dekorativ var den i alla fall! Och trollgömman, vilken härlig bild. Till sist pudeltallen, du har så roliga uttryck och härlig humor. Självklart är det en pudeltall som trimmats av dina fotoobjekt! Tack för att vi fick gå med dig i skogen!
    Kram

    • 🙂 Vad mysigt att äta frukost ute. Det är verkligen skönt varmt på altanen!
      Det gäller att vara beredd med kameran när man ser ett vilt djur. Jag sitter ju inte i ett gömsle, utan i en bil. Inte på kalven, men på de andra, ställde jag mig på tröskeln för att bli lite längre. De verkar medvetna om att de har sällskap, men de har bestämt sig för att vi inte är jätteläskiga.🙂 Jag tycker mest om älgkon i motljus. En pinntjur är en ung tjur som ännu inte vuxit till sig, utan bara har ”pinnar” till horn. Populärt även kallar för ”cykelstyre”.🙂
      Ja, det är förvånansvärt svårt att ta svampbilder, och med blixt blir det bara ”helt fel”. Är det en molnig dag är det ruskigt svårt, då behövs egentligen stativ. (jag har ett som inte väger något)
      På min kamera behöver jag inte lägga mig ner, jag vrider displayskärmen! Då kan jag både ta högt och väldigt nära marken. Och självporträtt, eller tillsammans med andra! (kuuuuuuuuuuuul)
      På tal om att förta sig… jag har dag 2…
      Sant, det är ljuvligt gott att fika ute i naturen! Oslagbart!
      Jo, jag tror att det är en lav, har bara aldrig tidigare sett den blomma sådär.
      Trollgömman är kul, och fin, och nästan sannolik🙂
      Pudeltall, ja, det var det jag kom att tänka på… Min hjärna har ibland en massa nya konstiga uttryck på lager…🙂
      Väldigt glad för att du ville följa med mig till skogen!
      Bamsekram och allt gott till dej!

  3. Det är älgbrunst på gång nu och tjurarna har bra koll på läget. Korna är inte mottagliga mer än en dag per period och blev det inget då kommer hon igen några veckor senare. Tjurarna far som skottspolar mellan kornas revir för att se, höra och lukta av hur det är ställt. De har knappt tid att äta och vila men slåss gör de om tillfälle ges!

    Jag gillar dina foton skarpt!

    • Ja, det är dags för älgbrusten. Annars går oftast ko och kalv för sig och tjuren ensam. Fast det är tveksamt om pinntjuren får till det, det brukar vara någon större som vinner kons gunst.
      Jag är så glad över att få se dem, de är verkligen skogens konungar! Och tre samtidigt är inte ofta, i a f inte så pass nära.
      Mycket glad över bildberömmet!!!!🙂
      Allt gott till dej!

  4. Den där första älgen passar i min frys. kan du ordna ????
    Härliga höstbilder. Snart börjar älgjakten här med.

    BS Jaa, det hoppas jag med. Hon och barnen kommer till helgen då kan vi prata om hon behöver och vill.

    Den heter port á Cath, dosan jag har inopererad. Det funkar jättebra att ta dropp varje dag, har ju inte legat på sjukhus på evigheter känns det som, är så tacksam för det. Styr ju helt själv över när jag tar droppet så visst kan jag vara impulsiv också, tycker jag är mera styrd av grabbens skolgång.
    Du har tur som klarar dig såpass bra på de medicinerna, jag har prövat så mycket utan att nåt hjälpt nåt speciellt. Det jag har nu är bäst hittills. Inte ens i min vildaste fantasi trodde jag att antidepressiva och Brufen skulle hjälpa mot smärta, hade aldrig hört talas om det. Senast jag talade med Smärtcentrum berättade en sjuksköterska där att vissa smärtpatienter får Metadon kombinerat med annat mot smärta också, hade aldrig hört talas om det heller, så man lär sig nytt hela tiden. Har provat så mycket du skulle baxna om jag skrev det, det jag haft längst är Tradolan Retard och långtidsverkande Alvedon (625 mg) samt vanliga Tradolan 50 mg vb tillsammans med den Alvedonen. En del dagar är rätt bra, har fler hyfsade dagar nu än förut och smärttopparna upplever jag inte som fullt lika ilskna, klart värken är där och mal alltid men ibland klarar man det bättre. Just nu känner jag mig totalt utsliten efter helgen, men jag var med och hade trevligt så det var värt den smällen.Orkar inte släpa mig i källaren och elda, så det får bli dusch imorron fm istället.
    Just nu sover jag uselt, kan knappt sova när det är såhär ont, tar jag sömntablett svettas jag och kastar mig i sängen och känner mig inte ett dugg utvilad. Håller nu på väntar att värktabl. ska verka så jag kan gå och lägga mig, det går sådär.

    Ha det gott vännen och jättekramar tillbaka

    • Ja, älgkött är gott!🙂 Förutom gås och anka är det mitt favoritkött.
      BS: Det kommer säkert att gå bra med praten.🙂
      Begriper att det är bättre att slippa ligga på sjukhus. Glad att du kan vara impulsiv.
      Eftersom jag har ont ändå, och det gör mig så trött, är det vila flera gånger under dagen, och kanske sova också. får jag inte det, blir det bakslag.
      Det enda som tar det mesta är citodon, men den är stark, och jag upplever det som att den påverkar mig en aning.
      Tramadol som jag testat är också en antidepressiv medicin.
      Jag borde ha långtidsverkande alvedon.
      Idag är jag liksom darrig i hela kroppen efter att ha haft två bakslagsdager efter den sköna söndagen i skogen. Tänker ta det piano, läsa lite och bara vara,
      Stor kram och allt gott till dej!

  5. Ja, nog är det ovanligt av en vanlig skogsvandrare att få bilder på tre älgar! Jag håller med, motljusälgkobilden är såååå vacker! Hon ser ju inte direkt rädd ut, utan snarast nyfiken.
    Kram

    • Det är ett privilegium att få se dem så pass nära. Faktum är att varannan gång vi är där, ser vi älg, eller färska spår. Det är fantastiskt. 🙂 Sant, hon är mer nyfiken än rädd. Tycker att det är fint att ljuset får henne att liksom framträda mer.
      Kramar och allt gott till dej!

    • Jag förstår känslan. Jag glömmer allt och vågar knappt andas, för det är stort att få se dem!
      När jag var liten (fem-sex år), skulle jag gå med en tallrik mjölk till en katt som jag sett hundra meter från vårt hus. Den bodde i en timmerlava. Väl där, kommer en älgtjur traskande. Den går på en backe ca 4 meter ovanför mig, och jag blir rädd. Så rädd att jag kissade på mig. Mina föräldrar trodde aldrig på mig, eftersom detta skedde mitt på ljusa dagen… Vi bodde på landet i ett skogsområde. Jag minns händelsen väl fortfarande.
      Jag har berättat det tidigare, men… För drygt tio år sedan, var jag på cykel på väg till jobbet inne i Ängelholm. Bakom en hängbjörk såg jag fyra ben ”en häst” tänkte jag. Men, den hade ingen ryttare och jag ser att det är en älg. jag bromsar, den bromsar när den ser mig och vänder tvärt. Där kommer en bil, den vänder igen och det kommer en bil därifrån också! Nu måste den någonstans, och på fjärde sidan finns ett över två meter högt staket. Den hoppar över, eller rättare sagt, glider elegant över. Det var också en upplevelse!
      Allt gott till dej med en kram!

  6. så vackra bilder! jag blir förstummad över hur du lyckas fånga allt så fint.

    tack för berömmande ord hos mig. jag har inte så bra resultat som jag önskar trots min envishet. Självklart ska vi ha en chokladfondue. jag pulvrar t o m den 11, så, därefter kan vi ta det. Förmodligen tar jag en runda till med pulver efter det.😉

    • Blir alldeles varmglad av berömmet! Härligt! Tack!
      Ser fram emot vår träff och fondue även om det dröjer lite.🙂
      Tänker att m du bara är dig själv, charmar du vem som helst!
      Allt gott till dej! och en stoooor kram!

Kommentera

