Vid dammen

Vår kleiner munsterländer älskar att springa, och hon har just badat. Ser du att hon ler?

Mamma och pappas tax

Bättre bild än såhär fick jag inte, men jag är ganska säker på att det är en kärrspindel som tar sig fram på dammens yta

Bilden, liksom de andra i detta inlägg, är tagen den 16 september. En trollslända

Det känns som att det är lite sent på året för att para sig, men det kanske det inte är? Eller så är de opportunister. ”Får jag sätta rumpan på din nacke ett par minuter

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

10 thoughts on “Vid dammen

  1. Så fina bilder igen! Men, jag undrar: du skriver under andra bilden ”mamma och pappas tax.” Jag ser bara pappas tax, inte mamma. Men söt är taxen! Spindelbilden är ju jätteläcker, ser ut som en stjärna! Och sländorna är så skirt vackra, paret ser ut som akrobater på cirkus. Ja, jag ser att din hund är jätteglad!
    Kram, Carina!

    • Vad roligt att du tittade in så snabbt!
      Ah, syntes det så tydligt.. typiskt. Jag hade väl inte taxametern på kameran..
      Det såg helt overkligt ut när den tog sig fram över vattnet, och jag stod länge och undrade vad det var. Den påminde lite om en skräddare, men alldeles för stor.
      Jag får inte alls lika fina bilder som Pelle (http://www.smalefowles.blogspot.com/), men är glad varje gång jag ser dem och över huvud taget fångar dem på bild!🙂
      Ja, jag tror att de kanske tror att det är audition till Talang…🙂
      Glad för bildberömmet!!!
      Kraaaaamar och allt gott till dej!

      • Jag har nog tittat in till Pelle någon gång, känner igen sidan. Ja, han tar fina bilder, men det gör du också, du har bara lite bredare register. Med meningen om ”mamma och pappas tax” så menade jag att jag alltid hakar upp mig på den konstruktionen, läser fel. Jag vill ha ett -s på båda orden, det är min käpphäst!
        Såg filmen Zozo på tv nyss, den är så fin, sorglig men ändå så positiv.
        Godnatt nu.

      • Ah, begriper. jag funderade egentligen inte, bara skrev… som vanligt.🙂
        Jag missade början p g a att jag ville se Robins (som jag ju ändå kan se på svt-play om jag vill)
        Har egentligen länge velat se den, och så ja, blev det inte så.
        Sov gott min vän, allt gott till dej och en godnattkram!

  2. Ur led är tiden… Imsy har bilder på blommor som blommar i oktober och du sländor som sköter vårsysslor på hösten… *skakar på huvudet*

    Ur led är tiden…

    Men lika imponerad som jag blir av dina bilder blir jag av dina kunskaper i botanik!!

    Hemikramar och bara det bästa till dig!! ♥

    • Jag läste i tidningen idag att det finns blommor som brukar blomma i maj, som blommar nu. Jag har sett många blommande violer t ex. Men, man bedömde det inte som troligt att fåglarna ska lägga ägg, för de följer ljuset, och dagarna är inte särskilt långa. Vi får väl hoppas det.
      Äh, jag kan väl inte direkt massor, men jag har ett intresse för naturen, och då är sådana saker lite lättare att komma ihåg. Det har varit likadant när jag rest (Afrika), jag har sugit åt min namn på ödlor, insekter, träd, fåglar och djur som en torr svamp… För att det är intressant. Annars får jag kämpa med att minnas namn… Brukar säga att Gud har humor: Jag fick ½ hjärncell till att minnas namn och slå in paket, men en helt till att byta vindrutetorkare och lampor på bilar… Det min vän är humor!
      Bamsekramar och allt gott till dej!!!!

  3. Du bjuder åter på delikat vältagna foton! Tackar, tar emot och njuuuuuuuter!

    Flicksländorna har sina flygperioder då även parningen sker. Somliga är igång tidigt på våren, andra på sommaren och några på hösten eller rent av vintern. Är det bara varmt nog för föräldrarna att få till det och ingen is som hindrar honan att lägga äggen i vattnet, så räcker det för arten. Föräldrarna har sen gjort sitt.
    Dina flicksländor känner jag inte till men jag letade och fann den här bloggen:
    http://lennartgustavsson.se/?page_id=481
    och han hade hittat en likadan. Han kanske vet vad det är också.

    Jag vill tacka för den konstruktiva kritik jag fick. Jag behöver få det för att kunna skriva bättre.

    • *ler soligt*
      Blir väldigt glad över ditt översvallande beröm! Tack!!
      Jag trodde att det var någon sorts flickslända, ja. Men, eftersom jag är så osäker skrev jag inget. Det var ju tur att det finns mening med att para sig även såhär sent på året. Då antar jag att äggen vilar till nästa år i vattnet, för de kan väl inte utvecklas och överleva vintern?
      Jag har inte kikat in till Lennart än, har en vän som har en fantastisk blogg (har inte kollat där heller) på http://www.smalefowles.blogspot.com/
      Jag har varit med och skrivit en bok. Jag har gått studiekurs för att lära mig lite praktiska saker, det var delvis väldigt givande. Men, att läsa Stephen Kings bok gav mig mer än kursen. Det finns många fler som skrivit i samma ämne som honom, som är tråkiga, pekpinnesaktiga och inget vidare, enligt vad jag tycker. Stephen lyckas t o m inspirera. Är glad att du kände att du kunde ta till dej av kritiken.
      Allt gott till dej!!!

Kommentera

