Ängelholm, en titt i Hembygdsparken

Bilden är från mitten av september (har glömt bort att publicera). Detta är i Hembygdsparken, Ängelholm. Bilden är tagen i Nilsson-Ehles Allé där museerna ligger.

Denhär gåsen är inte en grågås. Jag vet inte vilken sort det är men tycker att den liknar en grågås mest. Den är mindre och nättare, kanske t o m elegantare.

Dethär är Nilgås. Det är egentligen inte alls en gås, utan en andfågel. Det finns enstaka vilda exemplar av den i Sverige. De finns avbildade på gammal egyptisk konst. Den längst till höger ser ut som om den åker konståkning.

Mor lilla mor ingen är som du” skrev Astrid Gullstrand 1912. Blomman har någon annan satt dit. Jag tyckte att det var gulligt att MOR fått en blomma.

Blir alldeles glad när jag ser en ekorre, men lyckas aldrig riktigt helt få en kanonbild. De är kvicka, och helt underbart söta!

Dethär är en höna som ser ut som en hårdrockare från 80-talet. Eller hur?

Och tuppen här, har en kam som matchar Kaptain Jack Sparrows hatt i Pirates of the caribbean. *fnissar* Dessutom tror jag att attityden är liknande…

Spindeln häller på att spinna ett nytt nät. Den rörde sig så snabbt, att jag fick använda blixt för att få med den på bild. Ser du tråden från underkroppen?

Ett nästan helt perfekt nät. Det finns skönhet i spindelns exakta rörelser som skapar detta mönster. Det är ju inte ett lika avancerat som det i kvasikristallerna (årets nobelpristagare i kemi), men lättare att se med blotta ögat.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

16 thoughts on “Ängelholm, en titt i Hembygdsparken

  1. Vad jag blir glad av dina bilder! Tänker varje gång att jag borde ha en blogg där jag kan ha bildserier, men… Blir avundsjuk på dina fågelbilder! Den med de orangea stövletterna är elegant, fattas bara! Och så Nilgåsanden med rosa ben! Spindelnätet på nedersta bilden är fantastiskt, höns- och tuppfrisyrerna helt overkligt teatraliska och så mor lilla mor som övervakar det hela med skeptisk min. Härligt!
    Kram och godnatt!

    • Jag är ju sådan att jag tänker samma sak fast tvärt om, att jag ofta tänker att det är så smart med EN bild att fokusera på… Fast jag är ju skåning och därför ”passligt hialös” och klarar dåligt av att bestämma mig för EN bild, särskilt som jag ofta tar många vid samma tillfälle.🙂 Jag började med samma tema på blogg som du har, men klarade inte disciplinen…
      Är glad att du ser och uppskattar mina bilder, att du begriper alla mina associationer.🙂 Ibland ser jag det inte själv förrän efteråt.🙂
      Nu kommer jag inte att synas på ett par dagar.🙂
      Stor kram och allt gott till dej!

      • Jag minns att du började med samma bloggtema. Just nu pendlar jag mellan att lägga av, bomba med bilder eller att starta en till blogg där jag kan ha bildserier.
        Ha det gott!¨
        Kram

      • 🙂
        Jag tycker att du ska behålla den du har därför att den är oerhört fin som den är, ren och elegant, och hellre bomba eller starta en blogg till där du kan lägga dina serier.🙂
        Stor kram och allt gott till dej!

  2. Det var en serie 10-poängare på raken!
    Gåsen borde med sin karakteristiska profil och färgteckning över huvud och hals vara lätt att känna igen men det finns ingen som liknar den i mina fågelböcker, därför tror jag att den är införd till parken från annat håll än norden.
    Fråga lokaltidningen!

    • Ah, smart idé! Lokaltidningen eller om jag ser en djurskötare i parken. Den är ensam, och jag har inte sett den förr. Det finns ofta anslag om olika sorters fåglar, men det står inget om just denna. Finner jag ett namn, så återkommer jag!
      Varmt tack för ditt generösa beröm! Jag blir väldigt glad!
      Trevligt helg och allt gott till dej!

  3. Jag älskar också ekorrar! Ett av mina favoritdjur är det888888888******************************/2222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222

    Förlåt för denna kommentar men medan jag skrev så gick jag upp för att ta en titt i kylskåpet och då satte sig naturligtvis en av mina katter direkt på tangentbordet!

    • Jag blev alldeles väldigt glad för hälsningen från katten! Tack för den!
      Jag blir alltid alldeles betagen av ekorrarna!
      Trevligt helg!
      Allt gott till dej!

  4. Hej Vännen!
    Fattar inte hur du kan ta så många fina bilder och man ska ju hitta dem också.
    Det måste vara roligt att ha en sådan hobby och lyckas så väl.
    Önskar dig en underbar helg! Kram!

    • Hej!
      Det är ”enkelt”… äh, jag skojjar, fast ändå inte. Jag nästan ingenstans utan min kamera. Ibland har jag t o m med den till affären, ”om utifall att”. Jag vill ha den med när jag ser något som jag vill fotografera. Tycker oerhört mycket om att vara i skogen, Maken kör och jag hänger med. Ibland blir det en promenad, ibland inte. Jag tror att det.är så att jag lär mig efter hand, för jag tar ganska många bilder, och jag visar bara en bråkdel.
      Hade en fin helg.🙂
      Allt gott till dej!! Kram!

  5. Jag tycker också att ekorrar är jätte söta men jag har inte lyckats få någon bra bild. Innan man hunnet få upp kameran ja då är ekorren borta.

    • Det är just det som oftast händer. Fast först tittar man på den, och tänker ”Ohhhh så söt”, fumlar upp kameran och startar den och då är den nästan borta.. Tyvärr. Blir alltid glad att få med en ändå.
      Allt gott till dej!

Kommentera

