Utter, grävling, lodjur, björn med flera

Först måste jag bara säga att igår skickade min yngste son in ett bokmanus till Bonniers. Det har tagit ganska lång tid innan det var färdigt att sändas, men nu äntligen, är det skickat! Jag önskar honom varmt lycka till! Jag vet att han redan har fortsättning för minst två böcker till och ytterligare idéer till andra böcker.

Jag, maken, äldste sonen och hans tjej och makens systerson har varit en tur till Skånes Djurpark igen. Alla bilder i detta inlägg är tagna där.

Lodjuret fanns ända nere i Skåne när min pappa var ung för 50 år sedan. Det heter lynx lynx på latin.

Utterparet är så synkade! Förra gången hade jag fler bilder på dem, se här.

Lite kul med en sådan närbild! De ser mycket snällare ut än sitt rykte! I juni.

Det är inte alla som lätt klarar av att somna i en våningssäng. Iller

Kungsörnen är mäktig och vacker. Fåglarna i juni

De här två ungarna är hornugglor.

Det här en storkunge, som snart är lika stor som sina föräldrar. Den går inne i utterhägnet, och spanar säkert efter matrester. Storken i juni

Om du minns de förtjusande sångsvansungarna från i juni, kan jag berätta att detta är samma familj, och ungarna är de fyra grå, föräldrarna de vita.

Björnungarna har verkligen vuxit till sig! De ägnade i stort sett hela tiden som jag tittade på dem till att ”anfalla” varandra. Söta är de fortfarande.

Det ser charmigt ut, nästan mänskligt när den sitter sådär. I juni sov de mest.

Ja, du ser rätt, det är en björn långt däruppe! Den klättrade helt utan ansträngning!

En ”vuxen” vad jag kan se. Den ser ut att skratta åt sitt skämt att klättra så högt.

Denhär bilden tog jag på vägen hem på vår bröllopsdag den 30 oktober. Vi firade 22 år.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

15 thoughts on “Utter, grävling, lodjur, björn med flera

    • Det är en fantasyberättelse i nutid. En kille i min sons ålder är huvudperson. Jag tycker att den är spännande.🙂 De kanske inte alls är intresserade på förlaget, men det är gott att han fått iväg den.
      Allt gott till dej!! och en härligt varm bamsekram!

  1. Åh, jag lämnade in ett manus till Bonniers jag med när jag var ung (nu låter som om jag är lastgammal, men detta manus skrev jag när jag var 15-16 och blev klar strax innan jag tog studenten, så det var ju några år sen). Jag önskar honom all lycka till. Det är mycket jobb som måste läggas ner, skulle han ändå inte få ett förlag i ryggen men han vill ge ut boken ändå så tipsa om print-on-demand. Dvs han ger själv ut boken efter behov. Visserligen behövs en del pengar (som annars förlaget skulle ha gått in med) men det kan vara värt det i slutändan. Många författare börjar så med sin debutroman men får senare ett förlag.

    Jättefina bilder, gillar björnbilderna bäst😀

    • Vad var det du skrev om? nu blev jag nyfiken!
      Tack för lyckönskningarna! Javisst är det mycket jobb! Jag har hjälpt till med det jag kan, d v s redigera stavning och ordföljd. Sonen har dyslexi, och samtidigt massor av fantasi.🙂
      Jag har gett ut en novellsamling tillsammans med vänner på print on demand. Det var kuuuuuuul!
      Glad att du gillade mina bilder!
      Kramar och allt gott till dej!

  2. Vilken härlig bildsamling från djurparken och som kronan på verket den vackra portalbilden på vägen! Jag gillar lodjur så den översta bilden blir favorit, tillsammans med grävlingen och den stora klätterbjörnen. Det är fantastiskt hur den kan klättra så vigt med den stora kroppen! Björnungarna är också så myssöta. Den övre björnen verkar fundera på vad du har för dig – bra fångad blick! Närbilden på snälla grävlingen är också en fullträff. Du har en fantastisk blick för djur och kan fånga varje djurs särart så fint med kameran!

    Roligt med din sons roman! Hoppas att han får den utgiven! Min äldsta dotter har nyss kommit ut med sin andra bok, dock inte en roman och även makens bok är i bokhandeln nu. Min son skrev också fantasy när han var yngre, men det stannade kvar i datorn!
    Ha det gott!
    Kram

    • Tack! Portalbilden var kul. När jag såg den, så ropade jag ”stanna”, de andra undrade väl vad jag pysslade med, men jag såg… något! Har inte kört den vägen tidigare, så det fanns ju lite nytt att upptäcka🙂
      Jag har aldrig sett lodjuren på det sättet tidigare. Det var oerhört spännande och roligt. Jag gladde mig oerhört mycket. Jag gilalr verkligen ögonkontakten, den återkom inte, därför fick det bli den bilden, trots störningen i nedre delen av bilden.
      Precis vad jag också tänkte! Märkligt att de kan klättra så! Det gick snabbt och såg enkelt ut. Inte alls mödosamt med tanke på vad de väger.
      Jag tycker verkligen, verkligen om djur. Det har jag alltid gjort. Jag tycker att de är fantastiska, vackra och fascinerande.
      Bonniers ville tyvärr inte ha hans bok. Vi får väl se om någon annan vill ge ut. Vad roligt att din familj gett ut böcker. Jag hade blivit stolt!🙂 Det roliga med sonen är att han har sådan fantasi!
      Kramleikramar och allt gott till dej! ( kommer snart och hälsar på)

      • Jovisst är jag stolt! Särskilt nu över dotterns böcker. Det finns baksidor också med att ha en partner som skriver, det såg jag i dotterns familj i somras. Mamma skriver, får inte störas, barnen och pappan får hitta på något ensamma. Eller maken som satt i källaren och skrev och skrev medan livet pågick ovanför honom. Det var mycket han missade. Det är förstås lättare nu när det bara är vi två. Författare som kan leva på sina böcker kan ju skriva på dagtid, som ett jobb, men när det blir utöver jobbet, på all fritid, frestar det på familjen.

        Hoppas att sonen inte ger upp!
        Kram

      • Det hoppas jag med att han inte gör.
        Roligt att du är stolt!🙂
        Jag kan verkligen tänka mig hur det kan bli. Ja. Stephen King är väldigt disciplinerad och skriver på bestämda tider varje dag, sedan är han ledig. Verkar vara en bra strategi.
        Kraaamar och allt gott till dej!

  3. Vilken duktig son du har ! Blir så imponerad av alla som får sig till att skriva böcker och inte som jag bara drömmer om det. Hoppas det går vägen för honom nu.

    Härliga bilder, lodjuret och uttrarna är mina favoriter, får mig att tänka på ”hemma”.

    Ha det gott !

    Kramar

    • Han har redan får ett nekande svar, tyvärr. Men, han ger inte upp! Bra, tycker jag.
      Vad härligt att du får hemmaassociationer! Det är en fin komplimang!🙂
      KRamar och allt gott till dej!

  4. Mitt barnbarn pratade mycket om en björn i trädet när de varit på Skånes djurpark. Det hade kommet en grävmaskin sa han och då blev björnen rädd och klättrade högst upp i trädet.
    Vi var där i somras en dag det inte var alldeles för varm men har även varit där på hösten och då är djuren mer aktiva och synliga.

    • Jag förstår det, för det är något alldeles extra att få se. Jag som varit där säkert 20 gånger, har inte sett det tidigare.🙂
      Ja, många djur var aktiva. Det är roligt och nytt varje gång.
      Allt gott till dej!

  5. Lycka till grabben! Bonniers är lite tuffa att ha att göra med. Det är inte alltid de känner igen ett gott bokmanus när de ser det! Astrid Lindgren missade det på så vis! Jo, de har missat mig också!

    Helt underbar serie foton och bröllopsvägen är ju strålande!

    I somras mötte jag tre illrar på vägen. I samma stund jag fått fram kameran gled de in i gräset. På bilden ser man nu bara svansen av den sista illern.

    • Tack för lyckönskningarna, de framfördes!🙂 De tackade nej, tyvärr, har inte sett någon formulering varför, men om man vet, finns det ju möjligheter att ”bättra sig”. Dumt att de missat både dej, sonen och Astrid Lindgren, ni är i gott sällskap av henne!
      Varmt och innerligt tack för bildberömmet!
      Illrar är snabba och oftast skygga ( med en viss nyfikenhet). När jag var barn, såg jag en vessla en gång. Den ilade så snabbt över vägen, att jag inte hann se vad det var för djur. Jag såg att den sprang in och gömde sig bland stenarna i en mur, och när jag hade stått där en stund, tittade den nyfiket ut. Den bilden finns bara i mitt huvud, men den var bedårande!🙂
      Allt gott till dej!!

  6. Pingback: Visent, myskoxe, älg, vildsvin, uroxe, kronhjort i Skånes djurpark | Framsnacka

Kommentera

