Visent, myskoxe, älg, vildsvin, uroxe, kronhjort i Skånes djurpark

När vi besökte Skånes djurpark i juni, fick jag inte någon bra bild på visentkalvarna. Men titta vad söt den här är! Jag smälter!

Det syns tydligt att de är släkt med buffeln.

Denhär pälsbollen är en myskoxkalv. Tycker inte att den är så jättelik sina föräldrar.

Jag tror att detta är en släkting, kanske en mamma… Min morfar var med och tog de allra första myskoxarna till Norge från Grönland. Från Norge har de vandrat hit till Sverige.

En dovhjort vilar i skuggan. Ja, det var så varmt den 30 september att vi gick i t-shirt och djuren sökte skugga. Det finns ganska mycket dovhjort häromkring i nordvästra skåne.

Älgkalven har verkligen vuxit till sig. Men det är tryggast hos kon ännu. Se här hur de såg ut i juni.

Han är ståtlig, skogens konung.

En annan älgkalv i närbild.

De skygga rådjuren håller sig i regel mer eller mindre osynliga. Denne ganska unge råbock ligger inne i det skydd som de kan söka sig till

Kände för att ta en riktig närbild på den största galten i vildsvinshägnet. Deras betar blir vässade varje gång de stänger munnen. 2/3 av betarna syns inte, de sitter ner i käkbenet.

Kultingar är söta! Den här letar ekollon, precis som de större runtomkring.

Uroxkalv. Den såg jag inte i juni, kanske föddes den senare.

Han är ståtlig! Det är lite kul att grågässen trivs så bra ihop med uroxen.

Han brölar. Det låter mäktigt! Jag har filmat det, men inte lagt ut det på youtube. Om du vill se och höra, fann jag ett tyskt klipp på 1½ minut.

Jag och äldste sonens flickvän stod ganska nära staketet, och han gjorde ett kort utfall mot oss. Det är nästan lustigt att hans hormoner i brunsten lurar honom att tro att vi är konkurrenter om hindarna… men jag hoppade till när han kom så nära. Kronhjorten är skånes landskapsdjur.

Förra inlägget om besöket i Skånes djurpark på vår 22:a bröllopsdag den 30/9 2011 kan du se här. Nu blir det inga fler inlägg från den dagen.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

Dagens Framsnackning är ett gäng killar i Beppobox som får. De försöker muntra upp Stockholm. Se deras egen video här! Jag kände mig inspirerad. Roligt att se människors miner och leenden!

22 thoughts on “Visent, myskoxe, älg, vildsvin, uroxe, kronhjort i Skånes djurpark

  1. Nu har jag tittat ordentligt. Makalöst fina djurbilder. Jag fastnar särskilt för kalvar och kultingar, men alla är fina. Hmmm. Vildsvinsgalten är väl inte så vacker precis… Uroxkalven har så vacker färg och skimrande päls, visentkalven är bedårande söt där den tittar på dig, myskoxkalven ser nästan ut som en björn, älgkalven är vacker som en tavla. Bilden på älgkon med kalven är så härligt ömsint, utstrålar trygghet! Och så den brölande kronhjorten, fantastiskt! Dina bilder visar oss ögonblick från djurlivet, så att vi känner att vi är där. Tack!

    I ditt förra inlägg har du skrivit den 30 oktober som bröllopsdag och jag undrade om du hade tagit portalbilden förra året, men nu ser jag här att det var i september, haha!
    Kramar

    • Oj, snurriga jag… jag borde ha bättre koll på bröllopsdagen. Är glad över min käre make oavsett!

      Jag blir varmglad över berömmet! Tycker oerhört mycket om djur, och tycker att det är roligt att fotografera dem!
      Det är kul, för just så var det, det var ömsint, men den lite större kalven som söker tryggheten hos kon.🙂
      Uroxens fantastiskt vackra päls är precis så skimrande.
      Visentkalven är supergullig, den har en blick som gör att jag smälter!
      Jag tänkte på att myskoxkalven ser ut som något mellan en stor raggig hund och en björn.
      Den brölande kronhjorten är nog det häftigaste. Om jag hinner, ska jag redigera och lägga ut min film på Youtube.
      Det skojjiga med Skånes Djurpark är att det alltid är kul att åka dit, det är alltid en upplevelse och man får se nya saker. En gång var vi där när regnet öste ner en god stund, och vi hade hur kul som helst ändå!🙂
      Stor kram och allt gott till dej!!

  2. Jag bir alltid imponerad av de stora djuren. Älgar och de övriga hjortdjuren samt vildsvin och myskoxe har jag sett i verkligheten men visent och uroxe var nya bekantskaper. Imponerande är de! Man vill inte stå öga mot öga med dem!

    Dina porträtt av djuren ger dem liv!

    • Hej! Vad glad jag blir att du tittar in!
      Jag känner likadant, blir imponerad av de stora djuren!
      Visenter finns vildlevande i Polen, men inte längre i Sverige. Det är ett djur som jag inte gärna skulle vilja gå in till i hagen.. inte uroxen heller.
      Myskoxar har jag även sett i hägn i Norge.
      Jag tycker mycket om djur. Är uppvuxen på en gård, med djur runt mig.🙂 Jag är glad er att jag kan skänka dem liv när jag fotar.🙂
      Allt gott till dej!

  3. Min dotter har flyttat en bit ut från samället och en kväll ni varit där och gick ut till bilen så hörde jag något konstig. Frågade gubben vad det var för ljud och då sa han det var ett djur som brölade. Har aldrig hört det så nära inpå förut.

    • Det låter mäktigt tycker jag. Det är nästan svårt att föreställa sig att de vackra kronhjortarna kan ens låta så.
      Fantastiskt roligt att du fick uppleva det ”live” från ett vilt djur. Det skulle jag gärna göra!
      Allt gott till dej!!!

    • Hej! Ja, han har inte deppat ihop, men vill gärna söka efter fler förlag, som är intresserad av den typen av litteratur. Inte lätt alls.
      Har du kanske förslag?
      Varmt tack för bildberömmet, det värmde!
      Stora kramen och allt gott till dej!!

  4. härligt för mej att se de tydliga nära älgbilderna ..eftersom jag nyss mötte en älg i ved skogen .. det var ändå på så långt håll ..
    är de här i en djurpark ..?
    sorgligt samtidigt att jakten just startar

    • Alla bilderna är tagna i Skånes djurpark. Det är en upplevelse att komma dit varje gång.
      Jag har haft förmånen att få se många även vilda älgar i år.
      Glad att du tittade in!
      Allt gott till dej!

    • Jag var också på Dovrefjell när jag var liten.🙂 Minns den vindlande vägen ditupp, de gamla husen och trollen. Kul!

      Hoppas att du snart tycker att baka är kul.🙂 Det finns en del knep, och Leila är en fin inspirationskälla, även om hon oftast kör extravagant och överkurs (många ingredienser och komplicerade recept). Man måste följa recept när man bakar, annars kan det bli hur som helst. Enda undantaget är att ändra fyllningar, och att ta mindre mjöl än det står till bullar och bröd.🙂
      Kramar och allt gott till dej!

    • Jag har börjat bli lite sämre i kroppen, och är så vansinnigt trött hela tiden. Trist men sant.
      Glad att du bryr dig och undrar.
      Stor kram och allt gott till dej!

  5. Tack för dina underbara bilder du visar. Helt otroliga och fina. Jag skulle vilja plocka ur dem från datorn och ha dem här hemma hos mig. Men jag ju ingen plats och de luktar nog inte gott tillsammans alla heller.
    Visent har ju en speciell plats i mitt hjärta.

    Jag har inte glömt dig, jag läser och tittar ju direkt i mailen som jag får och sedan glömmer jag , som du sett, oftast bort att gå hit och kommentera. Men jag lovar jag har varit på väg flera gånger.
    Men vad hjälper det.
    Fåglarna som som gick omkring, det var nog det första ja la märke till på just den bilden.
    Jag har varit och tittat på de andra inläggen också Lika fina de.

    Tak för kommentaren, blev glad när jag såg att du varit där.

    Hoppas du får en fin söndag

    Kramen från mig

    • Varsågod min kära vän! De är ju bl a till dej!
      Önskar även dej en riktigt fin söndag, jag ska på 50-årskalas lite senare!
      Största kramen och allt gott till dej!!

Kommentera

