Landskap medmera i Balsfjord

Nere i hamnen på Tennes, den plats där min morfar bodde. Det går fint att fiska från piren bakom mig (inte i bild).

Det gamla båthuset är så vackert i sin bleknande målarfärg. Vyn är inåt fjorden, som heter Balsfjord. Just nu är det fjära, d v s ebb, vattnet når nästan båthuset vid flod, du ser var ränderna med tång ligger.

En finfin krok att hänga fiskeredskap på

På det lilla skäret t h i bild sitter det ofta fågel, även havsörn syns ofta där. Jag fick en underbar nära-havsörns-upplevelse en dag. Jag stod vänd mot min morbrors hus, på den lilla vägen upp mot min morfars hus. Drygt hundra meter bort ser jag en örn under en sekund. Jag tvivlar på att jag sett rätt, och spanar mot samma plats för att få se mer. Då kommer den fram igen, och flyger rakt mot mig! Just invid mig, vänder den tvärt till höger från mitt håll sett, och flyger i en ny rät linje tills träden skymmer den. Hann se den tydligt, alla detaljer, de uppfällda benen, fjädrarna, halsen, näbbens undersida… vi hade maximalt 8 meter luft mellan oss. Wow! (inget foto, för jag kunde inte släppa den med blicken)

På väg 859 ligger detta f d hus. Det går att se en inre skiljevägg, och att det sannolikt funnits grästak här. Jag är osäker på om detta varit boningshus, fjös(stall) eller något annat. Jag ser skönhet i förfallet, gör du det?

Nej, detta är inte alls förfallet! Det är torkställningar för torsk, som har fått tak och nätsidor för att inte fåglar ska beskatta fångsten för hårt. Jag gillar torrfisk!

Dethär är kanske min favoritbild, för här ser jag en stor del av platsen jag älskar. Tennes

Känner du igen fjället längst till höger från förra bilden? Här har jag zoomat in med mitt 45-200 objektiv. Det har fallit en hel del ”florsocker” (melis på norska) under natten, och nu blåser redan en hel del av det bort. ”Molnet” på höger sida, är snön som fyker.

Nej, det är inte is på havsvattnet. Det var frost en del nätter, men dagstemperaturen låg på runt 7-8 grader (som en kall sommar..nä, du kivades jag lite eller kanske inte). Jag har använt en längre slutartid, och det är vattnets rörelser som skapar den mjölkiga ytan.

Samma plats, lite utzoomat och med ”normal” slutartid. Stenarnas färger är underbara!

Bilden är tagen nedanför min morbrors hus. De enastående färgerna är morgonrodnaden. När jag vaknade denna morgon, och som vanligt tittade ut genom fönstret, kastade jag på mig kläder, grep kameran och ilade ner till fjorden för att försöka fånga denna skönhet.

Samma tillfälle, en lite annan vinkel, bara. ”pölen” bildades när havsvattnet drog sig tillbaka. Det är ebb. Dimman i fjärran är sagolik.

Ny vinkel igen, samma morgon. ”Morgonstund har guld i mund”! Som barn tyckte jag att detta var den mest spännande plats som fanns. Massor att se och upptäcka! Ännu är min absoluta favoritplats här, i fjära på Tennes. Här kan jag andas och koppla av så att nya vitaminer pulserar i min kropp. Hit drömmer jag mig när jag ska göra avslappningsövning.

Detta gamla neuste (vet inte om det stavas så) är helt underbart vackert! Dörren är riktigt låg, skorstenen är av den lokala skifferstenen. Det är ett timmerhus med grästak, och verkar intakt.

Mamma öppnade dörren. Precis innanför syns en rejäl murad spis av samma skiffersten som skorstenen. I övrigt jordgolv, och ett glaslöst fönster mittemot dörren. Inne är det rörigt, och där ligger diverse båtsaker. Gör sig inte på bild, tro mig.

De tre fjälltopparna kallades av tyska soldater under 2:a världskriget för ”den sovande soldaten”. Han sover med munnen öppen och troligen med utrustningen beredd.

Morgondimma vid holmarna. Nu är vi bara några minuters körning från Storsteinnes som är Balsfjords centralort.

Ytterligare ett par hundra meter närmre Storsteinnes. Jag var tvungen att stanna ytterligare en gång, förutom vid holmarna, för att det var en så sagolikt vacker förmiddag. Jag, min mamma och min moster är på väg att hälsa på min morfar som bor på ett sjukhem. Han trivdes bra där, och hade bara gott att säga om personalen. Det känns bra.

Det kalla blå kvällsljuset på eftermiddagen (från den 21 november-21 januari, går solen inte över horisonten) kastar långa skuggor. Solen når endast det översta på fjälltopparna.

Det kommer ytterligare ett inlägg från mitt nyliga besök i Balsfjors. Varmt välkommen åter!

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

25 thoughts on “Landskap medmera i Balsfjord

  1. Nu ska jag skriva på en gång och inte bara läsa och titta och sedan vänta.

    Vilka helt underbara bilder, det går absolut inte att välja ut en bästa-bild , de är lika bra allihop.
    Jag förstår att du trivs där, det ser mysigt och härligt ut.
    Jag brukar göra som du ofta också bara stå och titta på fågeln eller annat utan att ens tänka på kameran. Förrän efteråt.

    Goa Kramar till dig

    • Tusen tack min kära vän! Glad jag blir!
      Ja, det är underbart fint där. blir glad bara av att resa dit! Det är en förmån att kunna bo hos släktingar där. 🙂 Fint att du kände igen dig. Jag tänkte på kameran, men förkastade idén. Tänkte att jag har ett par sekunder att se den, det vill jag ta vara på!
      Stor kram och allt gott till dej!

  2. Jag säger som Rovie ovan: det går inte att välja ut en bland dessa sagolika bilder! Så härligt att du visar allt vackert från dina norska trakter. Jag har aldrig tidigare sett en skorsten i skiffer, inte som jag kan minnas i alla fall. Vilken upplevelse med örnen! Som om den ville säga dig något…
    Återkommer till bilderna senare.
    Varma kramar

    • 🙂 Vad oerhört glad jag blir!
      Jag älskar platsen, den betyder oerhört mycket för mig!
      Nä, skorstenar i skiffer är inte direkt vardagsmat… men finns i riklig mängd just där.
      Ja, det kanske den ville. Att den flög rakt mot mig, jag bara stod som förstenad och njöööt. Efteråt var jag så glad, och verkligen upplyft av upplevelsen! Den var underskön! Jag har aldrig sett en vild rovfågel göra så, och jag har definitivt aldrig sett en havsörn så nära. Men jag berättar gärna en sak som jag kanske sagt tidigare… När jag var ute på isen på Gullesfjorden och pimplade, kunde jag se var örnarna hade kommit ner och tagit småfisk och rens på isen. Det var som om vingpennorna ytterst på vingarna, hade ritat enorma ”fingeravtryck” i snön. Så graciöst och majestätiskt.
      Varm kram och allt gott till dej!

      • Kommer in på nytt för att titta på de vackra bilderna. Nu tittar jag extra på stenarna, morgonrodnaden, fjälltoppen som speglar sig, som en triangel, timmerstugan med grästak och den sista bilden med det vackra kalla ljuset på de kalla fjälltopparna. Så underbart. Att bära såna bilder inom sig är en skatt. Jag har en meditationsbild från Funäsdalen, när jag kommer på skidor till en glänta där den lågt stående solen får allt att glittra. Där stannar jag och pustar och bara är och dit återvänder jag i tankarna.

        Så vackert med örnarnas vingspetsavtryck på isen!
        Trevlig helg!
        Kram

      • Jag blir så glad för att du kommer igen! Du är varmt, varmt välkommen!
        Jag tänkte att du nog skulle gilla bilden på örnens fingeravtryck, även om den bara bor i mitt huvud…🙂
        Ja, det är en skatt, verkligen! Vid ett tillfälle var jag på magnetröntgen (nacken), oooobehagligt, verkligen! Jag har cellskräck, och var tvungen att ligga alldeles stilla i det trånga röret. FY! Då tänkte jag på det vackra Tennes och Balsfjord! De bilderna höll jag kvar, för att klara stressen.
        Jag är oerhört glad för dina fina kommentarer!
        Allt gott till dej, kära vän! Ha en trevlig helg!
        Kraaaaaaaaaaamar!!

    • 🙂 Vad kul! När jag var barn, älskade jag att tugga på torrfisk och skölja ner det med cocacola. Vilken kombination…. Om man hamrar på torrfisken och delar den i mindre bitar är den lättare att äta. I Lofoten såg jag varken nät eller tak över torkarna. Undrar hur mkt fåglarna äter? Eller så är det med i beräkningen.
      Allt gott till dej med en kram!

  3. Det är bara att stämma upp och tacka för dina vackra foton.

    Ja, vi elsker dette landet,
    som det stiger frem,
    furet, værbitt over vannet,
    med de tusen hjem.
    Elsker, elsker det og tenker
    På vår far og mor
    Og den saganatt som senker
    drømmer på vår jord.
    Og den saganatt som senker
    drømmer på vår jord.

    Vad annat kan man göra efter att ha bjutit av allt det sköna du visat!

    • Haha!
      Ja vi elsker dette land! Givetvis! Jag brukar säga att jag går runt med det i mitt hjärta. Här har jag tillbringat många barndoms somrar.🙂
      Jag förstår att många av de norska diktarna har skrivit och hyllat naturen!
      Glad för att du gjorde mig så glad med din kommentar!
      Strålande humör, helt enkelt.
      Allt gott till dej!

  4. Norge är fantastiskt vackert !!!! Otroliga bilder du tagit.

    BS Tack, nu har jag medicinen, fick den äntligen igår. Kanske hinner det mesta bli klart i köket innan jul ändå, men blir det inte så är det inget som jag tänker låta förstöra julglädjen.

    Håller fullständigt med i ” bättre att glädjas …….”

    Bamsekramas tillbaka och ha det så gott !!!!!

    • Vart tack, du gjorde en grå morgon mycket ljusare!
      (nu ska jag strax dyka i badkaret är det tänkt)

      BS: Vad bra att du fick den!
      Rätt inställning till köket!🙂
      Varmaste kramen och allt gott till dej!

  5. Måste bara berätta att : jag har fått sjukersättning, fjoohoo !!!! Äntligen blir man lämnad i fred av FK, har bara en sak kvar och det är att någon därifrån ska ringa och fråga mig om handikappersättningen, men sen så, trallalla. Är så Glad och lättad !!! Nu ska jag ägna mig åt att bli så bra jag kan.

    Kram kram

    • 🙂 Ja, vi stannade ju först och tog bilden på det gamla rucklet, sedan på holmarna och sist ytterligare en gång för att ta kort på husen och dimman. Jag var helt tagen och kunde knappt köra… 🙂
      Allt gott till dej! Största kramen!

  6. BS Är otroligt glad för detta, en tyngd har släppt från mina axlar. Tror fler kan hoppas på att få sjukersättning nu pga den hårda kritik FK fått i förvaltningsrätten, en dörr har öppnats för oss sjuklingar.

    Hjärtligt TACK ♥ !!

    Varm STOOOOR kram och trevlig helg !!!

  7. Pingback: Detaljer från Balsfjord, Nordnorge | Framsnacka

Kommentera

