Detaljer från Balsfjord, Nordnorge

Det är ju typiskt mig att snöa in på detaljer. Här kommer en hel rad detaljer, efter alla landskapsbilder i förra inlägget. Bilden ovan är troligen en sorts trumpetsnäcka

Det var ovanligt varmt i nordnorge. Det är direkt ovanligt att det inte är snö och minusgrader i november. Men klimatet här är inte som i norrland, det är ”varmare” tack vare golfströmmen. Jag var förvånad att se en fluga oavsett.

Tennes är berömt för sina hällristningar. Det här är nog en ren. Klicka här så kan du läsa lite på Wikipedia på engelska om du är intresserad.

Lite fint med några höstlöv mitt ibland hällristningarna. det är ganska många på ett och samma ställe. Dethär, som idag ligger på 18 meters höjd , låg nere vid strandkanten då. Känns märkligt att tänka på.

Är det en delfin eller en val? Den beräknas vara 7000 år gammal.

Här en översiktsbild av området där hällristningarna finns. Området som är framme ur mossan är ca tre gånger så stort som det fotograferade området. Och det finns ännu mer som ännu är dolt under mossa och annat.

Den runda berget i bakgrunden heter Tennesheuen (Tenneshögen). Minns att när jag var liten, var det ett stort äventyr att jag och min 1½ år äldre kusin skulle bestiga den själva. Vi hade med oss korv som vi skulle grilla uppe på toppen. Det var svårt att vänta ända tills man kom dit upp, så det blev korv som var kolbränd på utsidan och iskall på insidan🙂 Väldigt gott ändå, vill jag minnas.

Här står det lite på norska om hällristningarna. Klicka på bilden så blir den större.

Vi fann mogna och goda lingon! Det kändes vääääldigt sent på året. Moster I’s hand

Nere i fjära finns stenar i alla regnbågens färger (nästan i alla fall), och vackra snäckskal finner man ganska ofta. Jag samlade bådadelar i timmar och dagar när jag var barn. Fast då var snäckorna ibland dubbelt så stora, och ffa många gånger fler! Vi fann ofta skal efter kammussla också, det har jag inte funnit här på många år.

En sjöborre på rygg, uppäten av en sjöfågel.

Vackert frostdekorerat! Tång och blad blir naturligt ännu vackrare med frostkanter.

Denna bild är tagen inne i Tennes kyrka (kirke på norska). Dethär är en ishavsskuta. Den är gjord av en lokal förmåga, en man som jag i ögonblicket glömt namnet på (Meier kanske), men hans dagbok finns publicerad i ”årboka”. Klicka här för lite mer om ishavsskutor.

Just utanför ingången till min morfars hus växte denna enda vallmo. Den slokar lite, men lyser verkligen upp! Ytterligare en fluga… Det grå fältet t v i bild är en underbar skiffersten som ligger just nedanför trappan till morfars hus.

Åkern utanför huset är full av för länge sedan överblommade rallarrosor. De är så skira och vackra.

Jag gillar fåglar, därför fick ännu en talgoxe vara med. Här såg jag även svarthätta (se bild nedan), domherrar, blåmes och en ekorre (se bild längre ner).

Denhär lille gynnaren hade nog flugit in i verandafönstret, stackaren. Jag stannade hos honom tills han kunde flyga, ville inte att en rovfågel skulle ta honom. Svarthätta.

Den här ekorren spanade en god stund på fågelbordet, innan han hoppade ner på det. Han hade faktiskt ganska mycket sjå med att ta ett och ett solrosfrö, hålla det mellan sina små tassar när han åt det, och försöka norpa ett till. Inte samma sort som den röda vi har. Bilden är tagen genom ett fönster i vardagsrummet i min morfars hus.

Dethär är haspen till Sjåen (uthuset). Det speciella med denna bild är att pinnen du ser inte är en pinne, det är ett ben från en säl. Inte nog med det, det är penisbenet från en säl.


Dethär är en grillkåta. Jag tycker att den ser vääääääääääääldigt välkomnande ut!🙂

Såhär ser den ut invändigt. Vi  grillade inte, men satt här en stund på renfällarna och pratade med mannen som byggt den. Han är granne till min morfar.

Denhär ”naturliga skulpturen” har han funnit på fjället.

Tack för att du följe med mig till mitt älskade Tennes i Balsfjord, ca tio min från Tromsö. Missade du förra inlägget med massor av sköna landskapsbilden, klicka här. Hoppas att du får en riktigt trevlig helg!

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

30 thoughts on “Detaljer från Balsfjord, Nordnorge

    • Jag är så ledsen. Vet att det inte hjälper, men kan inte hindra tårarna. Försöker tänka (o har extrem huvudvärk idag)
      Ja, jag skulle gärna se er två mysa i grillkåtan! Med en frisk man!
      Jag minns att jag såg ett program, där en person fann en läkare som ville ge medicinen, som inte fanns i det landet (USA), men i Mexico. Sonen reste dit, köpte medicin, smugglande in den, pappan fick behandling och allt blev bra!
      Kan det vara en lösning! Jag förstår att tiden e knapp! Du ska inte behöva vara ensam i detta.
      Stora kramar och allt gott till dej!

    • Japp! Bara att sitta där inne, titta ut genom fönstren och njuta av att det inte alls är kallt tack vare renskinnen var härligt. Att vi sedan hade en glad och trevlig värd gjorde inte saken mindre bra! 🙂
      Kram och allt gott till dej!

    • Vid något enstaka tillfälle, när jag gjort likadant, trycker jag ctrl Z, ibland återställer det kommandot den inskrivna texten.
      Ledsen att det hände dej.
      Kram och allt gott till dej!

  1. Nytt försök. Snäckbilden överst blir jag avundsjuk på – så vacker! Den andra vackra snäckbilden får mig att tänka på ett tips som Älwfewor gav på sin blogg: att använda dem som ljusskärmar till värmeljus, de reflekterar ljuset så vackert. Hällristningar har jag beskådat och beundrat i Tanumshede och det är förunderligt mäktigt och märkligt hur en streckteckning kan förflytta en långt bakåt i tiden – och binda ihop dåtid och nutid. Grillkojans oregelbundna väggbrädor väcker beundran, tänk att de har fått behålla de utbuktningar som träd har! Jag bara älskar sånt där silverlent trä som har legat i naturen och åldrats så vackert, apropå skulpturen. Tack för den här omgången härliga naturbilder!
    Söndagskram

    • Tack! Jag fann den ute på piren, jag lät den ligga kvar tills jag hade en bild, då fick min moster ta med den. Nu ligger den på morfars veranda.
      Ja, det skulle bli oerhört vackert, det ska jag testa! Fast jag är tveksam till att det är samma blåmusslor som vi har, dessa är mycket större, med mycket tjockare skal.
      Ja, precis så. Jag har en fantastisk litografi av Lena Toresdotter, som illusterar just det. Den är en pojke som ritar med kritor på marken, och hans linjer går uppåt skuggorna i bilden, där hällristningarna finns. Älskar den bilden! (ser på den nu)
      Ja! Just det! att brädorna inte är skurna fyrkantiga, utan har fått behålla sin vackra, naturliga form. Tydligen är kåtan köpt nyckelfärdig, så det ”bara” är att montera. Fast morfars granne hade lagt till en del.
      Ja, jag med! Det vind och vattenfilade silverlena trät är jättevackert!
      Jag är glad över att kunna dela med mig av mitt norgebesök.
      Stor kram och allt gott till dej!

  2. Tänk att kunna använda ett ben från en säl till en pinne i hänglåset..Grillkåtan var väldigt trevlig men alla foton var bra och intressanta. Hoppas du haft en bra 1:a advent. kram

    • jag antar att formen var lämplig och att ben är starkt.
      Ja grillkåtan är superfin, skulle gärna ha en sådan själv!🙂
      Tack, hoppas att även du hade en fin !:a advent!
      Allt gott till dej med en kram!

    • Hej!
      Tack! Ja, den är verkligen supermysig. De hade fyra grillplatser totalt på en tomt på kanske 1500 kvm, så jag antar att de gillar att grilla!🙂 Kanske bra att jag inte bor bredvid, för då hade jag kanske fått lusta att vandra över när jag började känna dofterna!
      Allt gott till dej!!

  3. Hej !
    Jag är medlem i en arkeologisk förening, så jag tycker att det var Intressanta hällristningar du visar. De ser likadana ut som här i Västernorrland. Men är landhöjningen så liten i Norge ? Du skriver att de låg 18 m lägre när de höggs in för 4500 år sedan = 4 mm/år. Här skulle den höjden ha passerats redan efter 2 000 år då landhöjningen är runt en cm/år här på Höga Kusten.
    Nu kom jag att tänka på att du lever lite farligt där nere i”södern”, för där sjunker ju landet numera. 😉.

    • Vad kul att de är likadana eller liknande. Jag läste att den var 18 meter, så jag antar att det var rätt, och det var för 7000 år sedan. Så, landhöjningen där är liten m a o.
      Japp, sjunker gör vi, lite som Titanic, fast utan musiken…🙂
      Jag såg fantastiska grottmålningar i Zimbabwe som var upp till 20.000 år gamla. Det var enastående!
      Allt gott till dej!!!

  4. Vill bara höra hur du har det. Förstår att du är trött och ledsen. Hur gör du med begravningen, orkar du resa dit igen? Har ni någon snö hos er?
    Varma kramar!

    • Hej!
      Glad att du tittar in! Det är en svår tid för mig nu, främst för att jag har mer ont och mindre energi. Igår och idag har jag vilat och sovit i stort sett hela tiden. Yngste sonen har varit hemma närmre en vecka, och kameran har fått vila…
      Begravningen är idag. Av olika skäl har jag avstått från att resa dit igen. Är lite kluven ibland, men har bestämt mig. Jag känner att jag kan hantera sorgen så tillvida att jag liksom har gråtit färdigt, och den där förlamande känslan har släppt. Försöker fokusera på det goda, att jag hann träffa honom innan det var försent.
      Det kom lite snö igår, den försvann lika fort. Haglar gör det lite då och då. Tycker bara om hagel om jag är inne…
      Blav väldigt glad över att du tittade in!
      Stor kram och allt gott till dej!

      • Jag förstår så väl att du inte gjorde den långa resan igen, när du hade sagt farväl till din morfar. Det är väl det viktiga. Tråkigt att höra att du är så trött och värkig, men du har ju också varit igång mer än vanligt innan, eller hur? Sen märker jag att psyket också påverkar, jag fick så ont i axlarna när jag behövde ta i och rya igen om hur man skötte mamma. Alla telefonsamtal gjorde mig alldeles matt.

        Kallt och vackert här idag, det var nästan så att jag fick lust att äta min frukost ute, när jag hade varit på vårdcentralen, men jag besinnade mig. Men nästa gång solen tittar fram, fikar jag nog på trappan! Det gäller att ta vara på ljuset.
        Sängen nu snart. Hoppas att du snart får lite krafter igen!
        Godnattkram

      • Hej! Glad att du kikade in!
        Jag kände på ett sätt att jag hade lust, men det är som du säger, jag fick säga farväl.🙂
        Idag är jag lite bättre, tur det. Fyra eländiga dagar på raken är hemskt. Visst påverkar även psyket. När jag redan har ont, och någon säger något negativt, är det som om jag känner hur jag dräneras på den sista kraften jag har.
        Här är det skånskt väder, blåsigt! Ganska grått, saknar solen. Har ju fortfarande växthuset som går att vara i om solen skiner. Det låter härligt att äta frukost ute🙂
        Kramar och allt gott till dej!!

  5. Heisan. Jeg ble så overrasket da jeg kom innom bloggen din og oppdaget at dette innlegget var fra hjemplassen min Tennes!! Ikke minst at du har tatt noen nydelige bilder av mine foreldres Grillhytte. Det er min far, Gunnar Nilsen, som har laget denne hytten og fått den til slik som den er. Alt fra reinskinnene inne i hytten til de rot-figurene som er på yttersiden. Jeg synes det er kjempefint at også andre ser hvor fin denne hytten er – der har det vært mange koselige sammenkomster.

    Nydelige bilder og et flott innlegg.

    • Hej! Så kul att du tittade inom! Jag träffade din far, vi satt och pratade en stund i grillhytta. Han är verkligen trevlig! Skulle gärna delta i en sammankomst där🙂 Grillhyttan är superfin, har tänkt föreslå för min man att han ska göra en…🙂 Hade kontakt med Line innan jag for, och hade hoppats nå att träffa henne, men tyvärr jobbade hon så mycket. Jag lekte en del med Line når jag var på sommerferie på Tennes.
      Min bestefar bodde nabo med dine föräldrar. Peder Pedersen. Han dog 20/11. Jag var på besök och hann träffa honom🙂
      Vad kul att du/ni har en pug-kennel. Min yngste son önskar en sådan.🙂 Jag har två hundar. Stor klem!
      Alt godt til dae!

  6. Hallå !

    Vilka fina detaljer du tagit kort på. Visst känns det skumt att det inte är någon snö alls ? Har en massa trevliga minnen från Nordnorge, var där under 2 veckor under min och mannens första år tillsammans.

    Hoppas du mår och har det bra !

    Kramar

    • Hej vännen!
      Varmt tack!
      Ja, det är skumt, men det har kommit lite snö nu.
      Vad roligt att du har trevliga minnen därifrån! Jag tillbringade alla barndomssemestrar där. För min del är det en underbar plats.
      Kramar och allt gott till dej!!

    • just på den platsen är det väldigt lugnt det är ju på landet. Det är alldeles otroligt vackert där, på ett sätt som gör att man nästan slutar andas. Jag rekommenderar varmt en resa dit. Besök gärna Tromsö!
      Allt gott till dej!!

Kommentera

