Julstämning

Att gårdsbutiken söder om Förslöv hade så stämningsfull belysning, bidrog till att jag stannade i regnet och handlade glögg. Jag Framsnackar gärna Kullamusts fina julglögg gjord på ren pressad äpplemust, druvor, svarta vinbär och kryddor, se här.

Dagens julstämning hos mig, har handlat om att lyssna på Frank Sinatra som sjunger julsånger medan  jag slagit in julklappar. Är nästan klar, håller på med den sista. Och en del band och etiketter saknas. I år var det något som det inte brukar vara – kul.🙂

Igår stekte jag köttbullar. Det är smart att ta dela upp det som ska göras. Jag klarar inte stress. Och för mycket sista-minuten-jobb tömmer energin. Har gjort en lista över det som behövs, och prickar av den efter hand. Kvar är sillinläggningar och julgodis.

Jag hoppas på en fridfull Jul tillsammans med älskade maken (som jobbar till 19), sönerna med en flickvän, mamma o pappa samt mina fastrar. Yngste sonen som numer är Blekingebo när han pluggar till sjuksköterska, kommer hem 21 dec och stannar till 2 jan.🙂

Allt gott till dej!

20 thoughts on “Julstämning

    • Vad härligt vännen! Jag hoppas att det var roligt och trevligt, det behöver du! Ja, han har både charm och röst, Michael Bublé. Jag får väl erkänna att Josh Groban står på julsångsmenyn även han. Har gillat Ol´Blue eyes sedan jag var ca 18, spelade hans musik på en restaurang som jag jobbade på då. Det roliga var att jag liksom tröttnade inte, utan gillade honom bara mer och mer.🙂
      Massor av varma kramar och allt gott till dej!!❤

  1. Äntligen ett inlägg och en mycket vacker bild! Jag förstår att du fångades av stämningen! Det låter bra att du är så långt i dina förberedelser. Jag gör också lite i taget, men har inte ens börjat med maten. Juklapparna är inhandlade på nätet, så när som på en. Igår kom enriskransen på plats på dörren och jag dekorerade sockertoppsgranen som står på trappan med små röda hjärtan. Har en dag med minimal ork då jag var hos mor halva dan igår och flera timmar på stan i trevliga affärer. Ibland bara vill och måste man fast det straffar sig. Alla barn och barnbarn kommer och jag hämtar mamma för några timmars samvaro på julafton. Det blir nog bra.
    Trevlig helg och stor kram

    • Tack, det känns varmt inuti mig när du säger äntligen! Ja, det var så fint o mysigt att jag stannade för att ta en bild (i regnet), klev sedan ut, och tänkte ”kanske har de något jag vill ha”. Jag har handlat där förr, ”butiken” är liten.
      Jag förstår så väl att du också gör lite i taget. Bakat i två omgångar, en gång med min sons flickvän. Pysslat med svärmor, blev en ”boll” med mossa i krukan utanför trappan. Kransen hänger året om (i grått lockigt fårskinn med två tovade tjocka hjärtan)
      Jag har haft en ovanligt bra dag. Idag är den bästa dagen på flera månader. Det känns som en enormt tung smärtsam kappa som jag burit på är borta. Jag njuter i fulla drag.
      Även jag har handlat en hel del på nätet. Maken sa idag ”när ska det sluta komma paket”? Tja, två till hoppas jag på.🙂
      Jag räknar med hjälp från sonen, andra sonens flickvän, mamma och fastrarna. Det blir säkert bra.
      Planering gör mycket för att förenkla. Som tur är.
      Varm kram, trevlig helg och
      Allt gott till dej!

      Även jag har k

      • Äntligen är verkligen befogat, dina härliga bildberättelser med vackra bilder från utflykterna du gör, ser jag alltid fram emot. Men allt har sin tid.

        Låter jättefint med en fårskinnskrans! Förra året hade jag en mistel på dörren och fåglarna gillade bären. I år blev jag glad över att hitta en enriskrans, enen är symbol för det finska folket. Ska bli spännande att se om fåglarna äter av enbären. Den lilla sockertoppsgranen har boat i mitt odlingsland och kom i kruka under helgen, den ser ut att må jättebra.

        Jag bakar ingenting till julen, kokar bara knäck och chokladkola. Det blir frugalt till julbordet, men eftersom mamma kommer, så blir det fruktsoppa till gröten och kålrotslåda till skinkan. Kanske också karelska piroger, men det får jag ta ett snack med maken om, han lärde sig konsten av mamma.

        Jag känner så väl igen den där nästan euforiska känslan när bördan av smärta, trötthet och sjukdomskänsla släpper ett tag. Men var försiktig. Jag trodde att jag skulle kunna handla hyacinter och andra julblommor idag, men får nog vackert hålla mig i stillhet ett tag till, det verkar som om varje aktivitet utlöser längre straffperioder nu. Jag kanske kan slå in julklapparna i alla fall, även om det inte är det lättaste.
        Ha det gott!
        Kram

      • Blir så glad för ditt långa svar!🙂
        Jag har tagit få bilder, och jag får se, kanske någon får vara med.
        Ja, fårskinnskransen köpte jag på en hantverks-julmässa i Vrams Gunnarstorp. Jag älskar den, för mig betyder den att jag tar emot mina gäster med värme och kärlek.
        Sockertoppsgranar är fina!
        Mamma har med lax och saffranskrans, fastrarna gröt och saftsås. Tidigare år har jag köpt ”hemlagade köttbullar” på Hemköp, men de lade ner i somras, så nu kan jag inte fuska, tyvärr. Avvikande på vårt julbord är väl att vi har halländsk grönkål, samt norskt pinnekjött (lammrevben som är saltat och torkat, helt ljuvligt!) med rotmos. Sill köper jag färdig urvattnad, och bara stoppar i lag som jag rör ihop, det går fort.🙂 Jansson är det som är kvar till sista dagen, för den är dum att göra i förväg.

        Ja, det är sant, humöret sprudlar verkligen när smärtan släpper en stund! Åh, vad det är efterlängtat! Idag är det lite sämre, men inte illa. Det är SVÅRT att vara försiktig när man har en bra dag, för det finns tusen saker som man äntligen kan göra.🙂 Ja, ”straffperioderna” är längre även för mig. Det är kylan, det är jag säker på. Har inhandlat en typ värmedyna-sjal som jag lägger över axlar och nacke, den påskyndar återhämtningen lite och lindrar smärtan en aning.
        Jag längtar efter hyacintdoften, det är Jul de luxe.🙂 Och apelsiner med nejlikor i. I år blir det för första gången plastgran, maken avskyr gran (det är han som dammsuger). Så det är en kompromiss, i fjor hade vi ingen…
        Juklapparna är klara nu, två etiketter, och de fyra som ska vara med i julklappsspelet på annandagen kvar.
        Största kramen och allt gott till dej!

  2. En svårt jäktad hjultomte på Österlen
    skulle köra klappar på springschascyklen.
    Han försökte en kvart
    men kom ej nån vart.
    Han saknade cykellåsnycklen.

  3. Hyacinter är en jullycka för mig, ända sedan maken ärvde en hel hoper med gamla hyacintglas av sina farföräldrar. Jag drev upp dem själv i många år i källaren, men eftersom jag alltid lyckas glömma att sätta dem i tid nuförtiden, så får jag fuska, köper färdiga och tvättar rötterna rena och vips har jag ”egendrivna” hyacinter med vackra vita rötter i vattnet. De flesta av de glas vi ärvde har vandrat vidare till barn och släktingar, men jag har samlat på mig andra gamla i olika färger. Jag hittade flera ofärgade på någon bakgård i någon av städerna nere hos er och dem fick bror min.

    Dags att inventera julklappspappren.
    Kram

    • Det är underbart vackert med hyacinter i glas! Jag brukar oxå fuska… Har plantat ut massor av hyacinter i trädgården, det är underbart att få en doft av dem på en ”oväntad” årstid!
      Största kramelikramen och allt gott till dej!

  4. Jag förstår inte dem som stressar som katten den sista veckan innan julafton. Jag har gjort köttbullar, fixat julgodis, idag har vi gjort Janson och lagt i frysen. Har inhandlat sånt som går att handla lite tidigare. Julstädat har jag gjort. Alla julklapparna ser nu ut att vara klara. Man måste ta lite i taget för att orka med allt. Nu ska jag njuta av julen och bara göra det där sista som måste göras dagen innan eller samma dag.

    • Jag tycker att det är tråkigt för deras del, och undrar om de hinner njuta något. Så du gör även jansson i förväg? Hm, jag skulle kunna typ bryna löken och lite så i a f… Jag saknar en klapp, den är beställd, men har inte kommit. Ja, lite i taget är melodin. Igår vek jag tvätt, det ska göras det med… Jag tycker om julen, dofter, mat, lugn. Det är skönt!
      Hoppas att du får en härlig Jul!
      Kram och allt gott till dej!

  5. Brukar också lyssna på Sinatra när jag rullar kyddakulor! I år fick Jill J, himmatösen, vara med i stereon… Min favorit😉 Vi är visst i fas även i julstöket, har också gottiset kvar. Smörkola, knäck. Nåt med choklad. Kanske mjuk pepparkaka. Önskar er en riktigt fin jul!

    • 🙂 Håller med, Jill är härlig att lyssna på (och trevlig)🙂
      Jag gjorde godiset i förrgår, det blev baileysmascipan doppad i choklad och mandelspån… och det blev två sorters tryffel, en med cointreaux och en med vit rom rullad i rörsocker/citronskal. Yammy! Vi skrattade mycket när vi gjorde dem!
      Nu är det sillen kvar, det blir tre sorter. En med tomat, en med rostad paprika och en med senap och kaffe! (ja) Tokgoda sorter.
      Allt gott till dej och God jul redan nu!

Kommentera

