Juldagspromenad i Sibirien

Jag är så glad över att julafton var en bra dag med glada gäster som hjälpte till med praktiska saker och skapade god stämning.

Idag kände jag för att röra lite på mig, och  åkte till Sibirienstranden i Ängelholm. I Sibirien är det fint att gå tycker jag, och åker gärna dit trots att det ligger i andra änden av stan. På vägen stannade jag för att köpa ett bröd. Medan jag spanade efter ädelost på tub, kom en väninna och sa ”hej” och skrämde nästan livet av mig. Hon följde med på promenaden.

Tången har blåst ihop till små högar, det ser lite märkligt ut.

Jag undrar om någon tappat solglasögonen nyligen, eller om de legat länge på stranden…

Trutarna är enastående glidflygare

En flock fåglar🙂 De flyger så högt att det är svårt att se vilken sort det är.

På väg till bilen, hörde jag det härliga klapprandet av hovar. Jag blir glad, och så upphetsad att jag inte fick en tydlig bild… Men det kändes som en utsökt fin avslutning på promenaden. Nu biter det en aning i kinderna och det känns okej att ha motionerat bort en av julkakorna.

Allt gott till dej och God fortsättning på Julen!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

18 thoughts on “Juldagspromenad i Sibirien

    • Varmt tack för det! När jag tittade ut genom fönstret en liten stund innan jag körde, var himlen blå, solen orkade nästan igenom när jag var på stranden. Det var skönt, friskt.🙂
      God fortsättning och allt gott till dej!

  1. Har ni ett område hos er som heter Sibirien? Vad härligt att du kom ut på promenad, jag har fastnat inne, det blåste så dant igår när sonen hade åkt. Idag är det en ytterst tvekande sol som visar sig korta stunder, men det är i alla fall ljusare än i går. Jag tycker mig ana en strimma ljus i några av dina havsbilder och fastnar även jag för glidflygartrutarna – där finns vackra nyanser av blått och gråblått, men även en ljusare nyans, en rosa rand som lättar upp himlen.

    Ska nog försöka mig ut en liten stund och inte bli sittande här.
    God fortsättning på den här veckan, snart är det firande igen!
    Kram

    • Ja, den sydligaste stranden, där den allra sydligaste delen är tillåten för hundar och hästar, heter Sibirien. Det finns många namn på stränderna i Ängelholm. Sibirien är en plats dit jag åkt sedan jag flyttade hit, även om jag besökt de flesta stränderna, utom egentligen nudiststranden. Ja, jag såg att det skulle blåsa kraftigt. Här friskade det också i, men det lugnade sig till idag.
      Ja, det var lite växlande ljus, och jag bara ”kastade” iväg några bilder, det var både fint och härligt friskt. Är glad och tacksam över att jag bor så nära havet och lätt kan ta mig dit. Det finns en härlig ro där.
      Idag blir det julklappsspelet med ca 20 av släktingarna på makens sida hos hans föräldrar, ska bli väldigt kul! Sedan nyår, och dagen efter – min födelsedag. Ska fira den lite på fredag, då maken bjuder på Pekinganka, det har jag önskat mig. På min dag firar vi både mig och svärmor här, dagen efter det ska vi köra yngste sonen till Blekinge. Jag skulle gärna önska att allt inte sker samtidigt, men det är så. Min dag skulle jag gärna hoppa över. Gärna. Får kanske prata med svärmor igen.
      Stor kram och allt gott till dej!

    • Hej!
      Jag har några bilder från stormigt hav här nere. Jag älskar dramatiken i det!
      https://framsnacka.wordpress.com/2011/08/10/storm-idag/
      Det är från samma vik, men inte samma plats. Vågorna är väl några meter eller så. Det gick tydligt att se stormskador på klitterna, de liksom äts upp av havet. Och det är extremt att se hur högt vattnet går när det stormar så.
      Ja promenaden var uppfriskande! jag hoppas och tror att det blir en promenad i det soliga vackra vintervädret idag. Det ser helt vindstilla ut. Frostigt och ljuvligt!
      Allt gott till dej!

  2. Ett försenat grattis på födelsedagen! Och du fortsätter att hitta motiv där inte jag skulle haft en tanke på att ta upp kameran. Intressant och vackert. Vi har haft en fin julhelg. På julaftonen kom min pappa m fru Inger och Magnus o Cat m 3 barn. Den lilla Nathalie hon är så gullig så gullig. Har börjat le mot föräldrarna. Jag försöker dra mig till minnes det första leendet som jag o Johan fick från våra barn..vet bara att det var en så fin känsla av kontakt… Rebecka o familj kom på Annandagen och vi fick hela tisdagen ihop alla…På onsdagen åkte de hem via Köping. Hälsa din familj! Kram M-L

    • Hej! Nejdå, grattiset är inte försenat, jag fyller först imorgon.🙂 Fast vi firade min födelsedag igår, eller rättare sagt jag fick födelsedagspresenten från maken igår. Det var jag, maken, pojkarna och den äldstes flickvän som åt Pekinganka På Golden Dragon i Ängelholm. Ojojojojoj vad det var gott! Vilken härlig upplevelse! Och vilken uppläggning! Oj! Det var första gången som jag smakade det, och det var något som jag velat smaka länge. Jag kommer för övrigt inte att fira min dag imorgon har jag bestämt. Jag prioriterar att följa med maken och sonen till Blekinge på måndag istället.
      Jag firade Jul tillsammans med mamma, pappa, sönerna, den äldstes flickvän och mina två fastrar. Maken jobbade och kom först när det var julklappsutdelning. Det var en väldigt trevlig Jul trots att han jobbade!🙂
      Vad jag sett på kort, är hon otroligt söt! Det första leendet är helt magiskt.🙂 Och just som du säger att man får en härlig känsla av kontakt. Jag hörde en gång att leendet i den åldern var en ofrivillig handling – det tycker jag låter tråkigt, och lyssnar inte på det örat.
      Annandagen var vi hemma hos svärmor och svärfar, vi var nog ca 20 stycken syskon, syskonbarn och syskonbarnbarn på makens sida. Det var mat (inte julmat), dans kring granen, julklappsleken, skratt och prat. Väldigt skoj.
      Den där kameran och jag, vi gör det allra mesta tillsammans, speciellt när det är dags för promenader.🙂 Tycker mig se skönhet i väldigt många saker. Även när det är grått, så tack för berömmet!
      Stora varma kramar och allt gott till dej och din familj!

  3. Äsch, nu missade jag din födelsedag i alla fall, jag som tänkte gratulera på rätt dag! Men stort grattis i efterskott och hoppas att du hade en underbar födelsedag!
    Varm kram

    • Jag tackar varmt för tanken! Samma dag som du skrev, körde jag och käre maken yngste sonen till Blekinge.
      Det har varit många trötta dagar. Födelsedagen var en sådan, hade avsagt mig gratulationerna, fast två vänner hade jag inte sagt något till, de kom ändå.🙂 Nyår var väldigt kul, med trevliga och roliga vänner, många skratt och väldigt god mat! Sov ett par timmar på eftermiddagen så det klarade sig (brukar ibland sova en stund före tolvslaget).
      På min dag lagade yngste sonen den godaste kalkon jag ätit. Det kändes verkligen bra att bli så servad. Jag är verkligen lyckligt lottad.🙂 Käre maken bjöd på Pekinganka på Golden Dragon i Ängelholm 30/12. En riktig höjdare! Bjöd sönerna och flickvännen. Roligt, gott och trevligt! Det var min födelsedagspresent, det jag önskade mig av maken.🙂
      Idag e jag trött, trött. Var på bio igår såg ”new years eve” med en väninna, och var och handlade med mamma i förrgår. = ”betalar” idag.
      Önskar dej god fortsättning på det nya året, och tack för att du tänkte på mig och min dag!
      Största kramen och allt gott till dej!

  4. Här har vi också ett Sibirien.Mitt i stan.
    Underbara bilder. Självklart.
    Men jag tycker glasögonen påminner om en BH med BH-banden bak åt höger.

    Jag önskar dig en god forsättning på nya året och en fin Trettonhelg.
    Jaghar dragit ner lite på bloggandet, kommer då andan faller på.

    Varma kramar till dig

    • 🙂 Kul att även du har ett Sibirien.
      Ja, solglasögonen ser inte riktigt okej ut…
      Jag har väldigt lite ork nu i den kallare tiden, och tack för dina önskningar!
      Stora kramen och allt gott till dej!

Kommentera

