Ljuvligt vinterljus i hamnen

Måsar och trutar samlades nu när eftermiddagssolen började sjunka.

Här har de samlats till kongress på den norra pirarmen

Rönne ås vattenstånd är oerhört högt, minst en meter högre än det brukar vara, det måste ha med stormen Emil (och all nederbörd) att göra.

Endast denna bilden i blogginlägget är tagen mitt på dagen efter stormnatten med Emil.  Den högra pirarmen syntes knappt för de höga vågorna, och nu har vinden ändå mojnat lite.

Såhär såg södra pirarmen ut igår, från en annan vinkel, vattenståndet är fortfarande oerhört högt.

På den lilla stranden som kallas ”hunnabadet” kommer dyningarna fortfarande in med kraft

Jag förmodar att denna trädstam vid något tillfälle lyfts hit upp av stormen

Med min livliga fantasi ser jag ett lejonhuvud här (detalj från stammen ovan). Gör du?

Ett par ankor verkar njuta av eftermiddagsssolen på norra pirarmen

Inspirerad av min vän och skickliga fotograf ”Jag” tog jag denhär bilden. Här är hennes fotoblogg ”Bara en bild av mig”, gå dit om du inte varit där än!

Alla goda ting är tre (när två är gömda)!

Ljuset var helt fantastiskt igår, och jag är så glad att jag åkte mer till hamnen och pirarna i Skälderviken. Det kommer att bli fler turer dit, jag lovar!

Allt gott till dej och god fortsättning på det nya året!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

26 thoughts on “Ljuvligt vinterljus i hamnen

  1. Oh, vad glad jag blir över att se ett nytt bildinlägg av dig! Så härliga bilder! Jag kommer att sätta mig framför tv:n i flera timmar nu, men jag återkommer garanterat och tittar noga. Bilden som är inspirerad av mig är jättevacker!
    Kram!

    • Härligt att höra!🙂, du ser hur glad jag blir!
      Här e det ont och långsamt.
      Roligt att du gillade bilden som jag blivit inspirerad av dig!🙂
      Kramar och allt gott till dej!

    • Jag trivs nere vid havet i alla väder och årstider. Är så glad och tacksam att jag bor så nära. Bilderna blir ibland lite enahanda… men denna gången var de lite annorlunda.
      Allt gott till dej!

    • Kul att du såg lejonhuvudet! Det dök upp i synfältet, och jag är glad att jag fick till det även i kameran.🙂 Ljuset gav ”rätt” färger.
      Ja, jag gillar hennes bilder!
      Allt gott till dej med en kram!

  2. Återkommer, gav upp Morden i M, började nicka till, får se den på play i morgon.

    Vad jag är avundsjuk på din närhet till vatten. Alla vackra vågor och sjöfåglar… de ser verkligen kavata och pigga ut på andra bilden! Sen gillar jag dyningsbilden lite extra och fåglarna som ligger oberört och guppar som badankor. Lejonträdstammen är bara för läcker. Och ja, andparet ser verkligen ut att njuta av vädret! En riktigt härlig bildkompott som du bjöd oss på! Tack!
    Varm kram

    • SVT Play är väldigt bra, tittar ibland. Tycker att ”den nye” Barnaby är helt ok.
      Jag är glad och tacksam för närheten till vatten, är född och uppvuxen i inlandet. Måsar och trutar är favoriter. De ser alltid så rena och fina ut i sina gråvita dräkter.
      Ja, just när de guppar sådär enkelt, det gillar jag med! Och att de liksom var ganska ”orädda”.
      Jag är så glad att du ville följa med på min lilla tur till hamnen!
      Stora kramen och allt gott till dej!

      • Tråkigt att höra att det är ont och långsamt. Jag blir tokig snart av alla smärtor och att det dyker upp nya sådana, nu magen/bröstet så att jag får sitta och sova.
        Kan man inte få ledigt ibland, eller vad säger du?
        Varm kram

      • M, det är jobbigt att liksom ha en tung kappa av smärta och trötthet på sig hela tiden.
        Vad alldeles förfärligt tråkigt att även du har det sämre, ”sitta och sova”, det fungerar väl inget vidare, eller?? Och fler smärtor…som om det inte räckte redan… Ja, jag vill också ha ledigt från dem. Tack gärna! Och på ett sätt tycker jag nästan att tröttheten är ännu värre.
        Jag fick lite taktil massage i söndags av en väninna och mentor. Jag tror att det var det som gjorde att jag var lite bättre igår, fast jag dippar idag igen, tyvärr.
        Önskar att jag kunde göra något för dej.
        Varmt mjuk kram och allt gott till dej!

  3. Det var mycket fina bilder. Jag kan avslöja att redan innan jag hade scrollat så jag såg din text under närbilden på stamman så slog det mig att det såg ut som ett lejonhuvud. Så du är inte ensam om att se det.

    Bilden med dyningarna vid Hunnabadet gillade jag alldeles speciellt, men också ”kongressen”.

    Kram och god fortsättning!
    /Skvitt

    • Tackar varmt för berömmet och känner mig glad!
      Jag hade tur som fick hjälp av ljuset s¨lejonhuvudet framträdde ännu mer. Kul att du såg det innan du skrollat.🙂
      Både de vackra måsarna, trutarna och tärnorna är stora favoriter hos mig, och de blir ofta motiv🙂 Det är kul att få lite andra bilder än jag redan har.
      Kramar, god fortsättning och allt gott till dej!

  4. Visst såg jag lejonhuvudet. Glasklart. Otroligt att det var så skarpt.
    Men alla fåglar? Måste du ha alla själv? Kan du inte skicka över några till mig… Snälla!!!! Men jag såg nog vad två gjorde, kanske flyger deras unge hit så småningom.

    Urfina bilder vännen.

    Ha de gott nu på det nya året.

    Kram

    • Vad bra! Roligt att du såg det! Jag har t o m lekt med tanken att måla vitt under ögat, för skojs skull…🙂
      Jag delar så gärna med mig av fåglarna! Är inte alls egoistisk! Jag ber dem omgående att söka föda i din närhet istället!
      Du såg det som inte jag såg… haha! Tack vare att du påpekade det, såg även jag det…🙂
      Blir så glad över ditt beröm!
      Beklagar att jag är dålig på att vara ”någonstans” numer…
      Kramar och allt gott till dej!!!!!

  5. Jo då jag såg ett lejonhuvud innan jag läste vad du skrivet. Här är också mycket vatten. Finns en del som gått på en stig som kallas kärleksstigen där många går med sina hundar eller bara promenerar för de vill. Många har fått vända där för det ligger fullt med vatten så det går inte att gå där.Fast det är sådant här väder mörkt och trist så vill jag dock inte ha snö nu. Fanns det inte där vid jul så kan det minsann bli borta.

    • Var roligt att du såg lejonet!
      jag hade tagit bilder på ett ställe nära Rönne å som var helt översvämmat, där den lilla mycket lokala båtklubben brukar mysa under varma sommarkvällar. Den stod helt under vatten. Liksom stigarna längs ån inne i stan.
      Emellanåt känns det mer som vår än vinter, och jag trivs med att det inte är så kallt.
      Allt gott till dej!

  6. Alla bilderna är fantastiskt vackra, och värda ett eget inlägg, men jag fastnade mest för ”lejonbilden” då den påminner mycket om Kasper som är en av två katter jag adopterade i somras.

    • Vad snällt sagt! Glad jag blir!🙂
      Jag har inte haft katt på många år, här huserar hundar istället. Jo, man kan kanske ha båda delar, men käre maken vill inte.
      Brukar passa på att kela extra mycket med katter när jag träffar dem hos vänner istället.🙂
      Kasper är ett fint namn på en katt!
      Kram och allt gott till dej!

    • Åh, tack min rara vän!
      Kul att du såg lejonhuvudet. Lejon är fantastiskt vackra kattdjur. Har ju haft förmånen att få se vilda, de är större än man tror och även små ögonglipor, ser och registrerar precis allt. De ser kanske loja ut, men de är konstant medvetna om omvärlden.
      Stooooor varm kram!!!!! Och, såklart allt gott till dej!

  7. Ja, tröttheten är svår att stå ut med, den kan ju inte sovas bort och man vaknar lika besviken varje morgon över att det är så. Men i natt sov jag hyggligt gott i alla fall, satt bara i början av natten, alltid nåt. Typiskt dig att vilja göra något för nån annan när du själv mår så dåligt! Det vänder nog för oss snart, eller hur?
    Stor kram

    • Precis så, kan inte sovas bort, mer än till en viss liten del, och man vaknar och vet med besvikelse redan hur dagen blir…
      Jag sov uselt i natt, ont.
      Jag jag hoppas på att värmen ska vara god mot mig igen! Och önskar detsamma för dig!!
      Stor kram och allt gott till dej!

Kommentera

