Att få pippi

Det är en hel vecka sedan jag tog dehär bilderna nu. Så kan det bli. Koltrasten här får högsta poäng som modell, eftersom han satt både ganska stilla och lät mig komma nära.

Denhär domherren försökte gömma sig, men den röda färgen lyser bland allt vinterblekt

Lite längre ifrån, i ett varmt eftermiddagsljus

Det var stört omöjligt att få bra skärpa på bofinken bergfinken (tack för hjälpen NatureFootstep!), varför tar jag då med bilden? Jo jag ville visa att fast de har fin färg och syns tydligt, kan de ändå vara kamouflerade. Vill du se en bättre bild på en bofink, kan du skrolla ner på denna sidan (klicka).

Talgoxarna sjunger i stort sett varje morgon. En dag satt en just utanför mitt fönster och sjöng så att jag kände mig väldigt glad, även om jag vet att det inte var för mig.

Rumpan på en blåmes var allt jag fick med. Tycker att han sitter kul, därför får han vara med.

Snödroppar i mitten av januari! (en vecka sedan jag tog bilderna som du minns)

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

14 thoughts on “Att få pippi

  1. Vad roligt med din fågelberättelse! Jag satt igår och betraktade min koltrast som jag hade fångat genom fönstret och bestämde mig för att eftersom den inte var så tydlig eller i fokus så fick det vara en fågelikon. Jag tänkte sedan på den fina koltrasten (?) som du visade på AB-bloggen. Lustigt att det här dök upp nu! Bofinken var verkligen kamouflerad, jag fick leta för att få syn på den! Vad är det för buske som har så avlånga bladknoppar – den som blåmesen och talgoxen sitter i?
    Ha det gott!
    Kram

    • Det var ju lite extra kul🙂 Jag är så glad för koltrastarna, de är sådana härliga personligheter.🙂
      Blåmesen och talgoxen, jag jag ser de långa knopparna. Men jag vet inte vad de sitetr i. Det växer mest bok där, kanske det är det??
      Får kolla det igen, om jag minns.🙂
      Kramelikramar och allt gott till dej!

      • Jag var in och tittade på din jättevackra bofink, verkligen en fin bild, du är duktig på sånt som normalt rör sig! Jag hade nyss en skugga av en skata på vardagsrumsväggen, bredvid det där fönsterglasägget som jag har haft bild på. Tyvärr var skuggan inte skarp nog att fota, annars hade det blivit en rolig bild!
        Och snödroppar så tidigt, verkligen underligt. Men mina tulpaner vid söderväggen ville upp före jul redan… Kallt och solig idag, jag bara måste ut en sväng.
        Kram

      • Den från Kullen är fin. Jag satsar på kort exponeringstid, och hoppas få en tydlig bild.🙂
        Jag kan tänka mig att det varit en snygg bild!
        En väninna hade sett stora knoppar på grannens forsythia i samma vecka.
        Härligt väder här med, var ute en tur i morse, trots att jag är förkyld. Nu e jag matt.
        Allt gott till dej! Och en stor kram!

  2. Du det där var allt en trevlig bildserie!
    Bofinken är skojigast tycker jag! Det är på något sätt typiskt att det ska bli extra svårt att få till en bra skärpa när man annars har en kanonbild på gång. Nu tycker jag att du lyckats riktigt bra med bofinken. Bilden blev extra intressant eftersom fågeln inte exponerar sig helt och hållet utan delvis försvinner bland grenverk och löv.

    Det är tydligt att jag just nu bor i fel del av landet. Avundsjuk! Här är det just nu mest kråkfåglar och mesar att se.

    • Tack för det!
      Ja, det är typiskt. Hade stora objektivet, och hade stått stilla ett tag, inget stöd, rörlig pippi…
      Giter du, så finns en bättre bofink här :https://framsnacka.wordpress.com/2011/06/23/ransvik-kullaberg-1/
      Ska lägga ut det i detta inlägget också.
      Jag är oerhört glad för alla fåglar, de piggar upp de små liven. Mesar, särskilt blåmesar är underbara! Här finns en hel del kråkfåglar, ser faktiskt mest kajor.
      Du är oerhört vänlig i din kritik. Väldigt glad för det!
      Allt gott till dej!

  3. Härliga bilder med härlig berättelse !
    BS Välkommen tillbaka !!!
    har själv bloggat ytterst sporadiskt, tänker ta mig i kragen nu, gillar ju bloggen.
    Tror jag med håller på bli förkyld, känner mig febrig och slut, hoppas det går om sig och det snabbt.
    När inte yngsta dottern och lillprinsen kommer hit blir det väldigt långsamt, nu försöker de få in lite bra sovrutin och vill inte stanna här för sent, dvs. inte efter kl. 19. Nu hoppas jag de ändå får för sig att komma imorron.

    Ha det så gott vännen och hoppas du mår bättre snart !

    Massa kramar

    • Tack min vän!
      Tack för det med! Jag har väl bara varit här.. och knappt det.
      Ja, det är härligt med besök, även om man är långsam.🙂
      Stor kram, tack för besöket och allt gott till dej!

  4. din ”bofink” är en Bergfink. Den har vit mage och svart kind, Det har inte Bofinken.🙂

    Vill du se fler fåglar så hoppa in på min Fågelblogg. Det finns etiketter på sidan där du kan söka om du vill.

    (tillägg. Jag bor i BeBests grannhus🙂 )

  5. När man ser alla fåglarna så vill man vakna till kvitter och solsken. Inte för så många dagar sen hörde man fågel-kvitter men det har helt tystnat nu och nu är det bara så jäkla kallt. Brrrrr snälla våren kom NU.

    • Jag måste erkänna att jag också längtar efter våren. En månad kvar till första vårmånaden. Och kallt har det blivit, fast mer sol, det är verkligen bra!
      Allt gott till dej!

Kommentera

