Första vårdagen

Alldeles nyss sjöng en talgoxe på ett alldeles vårlikt sätt. Nu gäller det att vara optimist, idag är det första vårdagen!

Ett tecken på våren kan vara att det finns nykläckta kycklingar hos svärfar och svärmor på Hallandsåsen

Eller att bäckarna svämmar över av vårfloden. Det här är Kägleån:

En telefonstolpe mitt i ån…

Ett 10 cm tjockt isflak ligger på åstranden

Hur bron ska repareras vet inte jag, men det är nog god idé att vänta till vattnet strömmar lite mindre friskt. Det är den yttre raden stenar på den här sidan som lossnat.

Snart står solen lite högre mitt på dagen. Redan nu går det att se knopparna på bokarna

Denhär boken har valt att sin växtplats ovanpå en stor sten, och det verkar ju fungera alldeles utmärkt!

Det blir lustiga former när järnet bryts ner.

Ett stengäre är alltid intressant

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

19 thoughts on “Första vårdagen

  1. Äntligen är våren på gång, skönt o slippa halkan framförallt. Vilka härliga bilder. Ska också börja plåta i naturen igen sen.

    Ha de bra vännen o varma goa kramizar!

    • Jag längtar efter sol och vår. Det händer en massa roliga och spännande saker i naturen snart hoppas jag. Det blir förhoppningsvis många turer med kameran.🙂 Hoppas du får många du med!
      Allt gott till dej, och en varm kramiz!

  2. Ja nu får man hoppas att snön inte kommer tillbaka men man vet aldrig riktigt för den kan dyka upp när som man minst anar. Nu är det bara solen som saknas också.

    • Nä, det är lurigt nu i mars-april. Det kom ju lite häromdagen, och de små backarna fylldes av förväntansfulla barn🙂
      Idag regnar det. Längtar efter sol jag med! Den ska komma imorgon.
      Allt gott till dej!

    • Man är ju inte direkt sugen på ett dopp i det vattnet. Det är så hymusbrunt dessutom.
      Nä, får ta ett inomhus så länge…
      Allt gott till dej! och en bamsekram!

    • Vad bra! Just idag regnar det, och jag känner inte riktigt för att ta mig ut med gummistövlar och paraply…än.🙂 Sov länge idag och har nyss ätit frukost. Illa.
      Hoppas du får en fin helg!
      Allt gott till dej!

  3. Hej !

    Nu bloggar du lika sällan som jag själv. Kul ändå att du lever och har hälsan ?

    Roligt att se vårbilder därifrån våren hunnit lite längre än hos mej i Västernorrland, Timrå.. Men vi är snart ikapp. nu när solen börjat gå upp redan kl 06 här, och takdroppet börjar redan kl 09. Men Mars brukar kunna överraska med en halvmeter snö över en natt, men inte varje åe 😉
    Har´e bra !
    .

    • Så kan det bli! Inte meningen egentligen.
      Jatack, jag har det bra. Eller ja, det är som vanligt. Vintern är svårare för mig än sommaren.
      Här har vi knappast sett snö, och så kom det ett par cm häromdagen. Genast ser man spår efter pulkor och snögubbar, barnen längtar nog.
      Här sjunger talgoxarna om vår, och har gjort det länge. Det är underbart. Idag regnar det, du vet sådär grått.
      Det har spekulerats i att det ska bli 15 grader här i nästa vecka. Gärna, säger jag!🙂 Ibland får vi bakslag i april, med snöfall, men den brukar inte ligga kvar. Vi kan lika gärna ha över 20 grader i april…
      Hoppas du får en trevlig helg!
      Allt gott till dej!

  4. Vilka sötnosar till kycklingar! Jag hade besök av vår minsta kyckling idag hon är sju månader och det bådar gått att ett av hennes första ord är ”inte”!

    Av någon anledning locks man till vatten när våren kommer – det är väl de lossnande isarna och styrkan i vårfloden kanske?

    Så härligt att se fina bilder av dig igen!
    Kram

    • Jag blir liksom lika förälskad i dem varje gång!🙂
      *skrattar* inte… mitt första var ”bö”, mamma höll på att tappa mig i badet… Hon säger att jag pratde rent och i meningar vid 1,5… hm.. Ljuvligt med barnbarn, de av mina vänner som har, är lyriska. Min äldsta syster också.
      Ja, jag dras till vattnet, ganska ofta.
      Får se när jag fotar nästa gång. Har sett så många härliga vårtecken i kvarteret…vi får se!
      Kramar och allt gott till dej!

      • Här är det inte riktigt dags att leta efter vårtecken ännu, det är ganska isigt. Men när den utlovade värmen kommer…
        Kram

    • Glad jag blir! Tack!
      Jag håller med! Våren får gärna komma med stormsteg (här snöade det i morse, blä, fast det är borta nu)
      Kram!
      Allt gott till dej!

  5. Jisses, vad fina bilder !!!! Man blir helt lyrisk. igår när jag och Bettan gick i skogen skulle jag fota med, men kameran är inte bra och tydligen inte mitt sinne för detaljer heller, hahaha.

    Hoppas allt är gott mer er och dig !

    Kram kram

    • Det kan vara svårt att både hålla i en hund och en kamera, ristfaktorn verkar höjas avsevärt.🙂
      Jotack, det är hyfsat. Och du?
      Kramelikramar och Allt gott till dej!

Kommentera

