Sångsvanar på Rössjön

Jag blev så glad när jag kom till Rössjön idag, och såg att sångsvanarna var där, just som de var förra året!

Här en översiktsbild som visar ungefär hur många som samlats idag!

Även en sångsvan kan ha klåda och behöva klia sig!

Den närmast i bild får en vacker bugning av den bakomvarande…

Sångsvanar är rejält stora fåglar, vingspannet är upp till 2,35. Och de kan bli gamla! Den äldsta kända sångsvanen blev 26 år och 6 månader. Den är Norrbottens landskapsfågel.

Denhär är alldeles full av små glittrande vattendroppar. Kanske gillar den blingbling?

Sångsvanar är så ljuvligt vackra och graciösa. När jag kom till Rössjön idag, var det som att komma till en annan plats. Det kändes som en privilegium att få se de vackra och stolta fåglarna.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

30 thoughts on “Sångsvanar på Rössjön

    • Jag vet inte om de varit här länge, en del häckar tydligen i Skåne, fast de flesta bor nog på något avskilt ställe i norrland under största delen av året.🙂 Jag tror att det dröjde tills jag var vuxen innan jag såg någon sångsvan, innan dess var det idel ädel knölsvanar. Vackra är de!
      Kram och Allt gott till dej!

  1. Jag förstår att det kände som ett privilegium att få tillfälle att beskåda och fota dessa skönheter och du gjorde det så bra! Den översta bilden blev jag konfunderad av först, förstod inte varför alla köade… men sen såg jag att det var en iskant! Verkligen vackra bilder! Tack!

    • Haha, kul detdär med iskanten.
      De är bara såååå fina! Jag blir alldeles till mig när jag ser dem. Hoppades att de skulle vara där-precis som förra året.🙂
      Kramelikramar och Allt gott till dej!

  2. Tack för all intressant info, det visste jag inte…

    Själv är jag trött men lycklig ikväll… träffade för första gången idag en SVENSK läkare som vet och förstår vad det innebär att vara Kroniskt Borreliasjuk…

    Jag blev så chockad att jag var tvungen att uppsöka ett system och köpa champagne… =0)

    Hemikramar ♥

  3. Underbara bilder på svanarna. Men Gud vad jag har letat efter dig. Äntligen hittade jag dig hos en annan bloggare (letade under deras favoriter)
    Du försvann när mitt hotmail blev kapat, dumma jag hade dig där då jag fick dina inlägg direkt dit. Men nu ligger du bland Favoriter.
    Jag var och tittade efter svanar och änder i söndags men där hade inte isen gått upp än.

    Så glad att jag hittade dig.
    Själv är jag mest frånvarande på bloggen, får se om lusten kommer tillbaka senare.

    Hoppas allt är väl med dig. Jag tittar snart in igen

    Kram

    • Kära vän!
      Det känns faktiskt kul att du letat efter mig, och jag beklagar att det var så svårt att finna mig. Dock kom du kanske lägligt, när jag avbildat svanarna.🙂 Jag tackar bloggaren som har mig i favoritlistan!🙂
      Jag har övergett hotmail för gmail. Oj vad det är mkt bättre!
      Jag är väl närvarande emellanåt. Har aldrig varit här titt och tätt.
      Tack, jag mår hyfsat bra idag.🙂 Hoppas att du också mår bra!?
      Gläder mig till att se dig igen!
      Kraaaaaaaaaaamar och Allt gott till dej!

      • Ja, jag hade tur. Letade på Svorskan och det blev ju fel. Hotmail har jag bytit ut också
        Nu hade jag ju inte dig som ditt namn där utan prenumererade så jag fick dina inlägg, så du inte missförstår mig.
        Har gmail också men tycker den är knepig. Går ju inte skicka sent på kvällen och går inte blockera spammare.
        Ha det gott
        Kram

      • Hej!
        Jag är helt överförtjust i gmail. Tycker att den är mycket bättre än hotmail. Ffa är mailen sällan försenade, den känns mer tillförlitlig.
        Jag är oavsett glad att du hittade mig igen🙂
        Största kramen! och allt gott till dej!

  4. Härliga bilder på härliga fåglar. För min del hör jag bara en jäkla massa kråkor varje dag som förflyttar sig från ankdammen till trädtopparna morgon och kväll. Är lite mörkt än när de flyger men när det blir ljusare ska jag filma alla dessa kråkor. Hela himlen blir helt svart så många där är.

    • Tack!🙂
      i vår lilla stad har det stått i tidningen om hur man försökt minska antalet svartfåglar genom att tömma bona. Många tycker att det är en välsignelse, andra saknar ”sina” fåglar. Det verkar som om de är för många på vissa ställen, tycker jag.
      Ser fram emot din film!
      Allt gott till dej!

  5. Sångsvanar brukar vara mera skygga än knölsvanar så att få chansen till såna foton är en av svanarna beviljad ynnest! Hela serien är fin men den sista bilden har ju något extra!

    • Ja, det är sant som du säger, de brukar vara skygga, väldigt skygga. De brukar kallas vildmarksfåglar. För att vara ärlig, vågade jag inte gå ut ur bilen denhär gången. Det berodde på att en del av fåglarna var så nära stranden. Förra året gick vi på ena sidan vaken, och fåglarna var på den andra. Dessutom hade vi Jessi i bilen, som är en fågelhund, och jag var rädd att om jag hoppade ut, skulle hon bli för ivrig…
      Glad att du kikade in, och varmt tack för din kommentar!
      Allt gott till dej!

  6. Tack så mycket för grattishälsningen. Ja du det är kul med wii men det roligaste var när den räknade ut ens ålder och sa att jag var 29 år som blev 50 medans min man är 46 och wii sa att han var 49. Gissa hur roligt jag tyckte det var hahahahaah?????

  7. Så vackra svanar och så fina bilder du fick av dom. Nu är jag ju inte så bra på sorter utan för mig är en svan en svan. Hur kan du se att det är en sångsvan.På storleken eller något annat? snart ska jag gå ut i det vackra vädret. solen skiner från en klarblå himmel. Ha det bra. kram.

    • Glad att du tycker det!
      Vad jag vet finns det bara två svansorter i Sverige. Sångsvan och knölsvan. Sångsvanen ser ut som man tänker sig att en svan ”ska” se ut tycker jag. Lever oftast i vildmark.
      Knölsvanen är ungefär lika stor, men har en tydlig knöl framtill på näbben. Syns ofta i södra Sverige.
      Idag har det varit fantastiskt fint här ett par timmar, efter lunch började det mulna på. Har bl a besökt äldsta sonen.
      Allt gott till dej!

  8. Pingback: skvitts

  9. Vilka fina svan bilder du tagit, gillar bild 4,5, och 6 mest pga ljuset på svanen. Är det naturligt ljus eller blixt? Den första är ju lite rolig det ser nästan ut som om dom sitter och väntar in våren. // Coma

    • Tack! Ljuset är naturligt, det är ganska lågt stående sol, just innan den får en rödaktig ton. Ja, de har liksom samlats längs iskanten, och den är inte jämn, som tur är för bilden. Det känns speciellt att komma så pass nära stora fåglar som har rykte om sig att vara mycket skygga. Jag tog massor av bilder, så det var lite svårt att välja…
      Allt gott till dej!

Kommentera

