Växthus? Dags att så och tänka på odling

Om du har tänkt odla i västhus eller liknande i år, börjar det bli snart över hög tid att så frön. Jag föredrar att så frön framför att köpa plantor i butikerna, främst därför att då är utbudet större och jag får de sorter som jag vill ha.

En hel del fröer kan man plocka från de inköpta tomaterna, eller dem man äter på semesterorten. Men det finns en osäkerhetsfaktor. Om tomaten är en F1hybrid (en förädlad sort kan man säga), kommer tomatplantorna troligen bära en överraskande sorts tomater. Fast i ärlighetens namn, har jag lyckats med bra många av mina experiment.

Nu är det hög tid att förgro kronärtskocka, physalis, paprika och chili dessutom. Jag har dessutom plantat gurkfrön. Kanske vill du ha sommarblommor, läs på påsen om de ska förgros.

Ärligt talat finns det inget så gott som att skörda och äta sina egna grönsaker. En del av mina tomater är små cocktailtomater, eller körsbärstomater. Dem brukar jag blanda i en skål och äta ”som godis”. De blir mycket sötare och mer smakrika när de odlas utan att drivas fram.

Just nu behöver du plats i en fönsterkarm eller två, odlingslådor, såjord och fröer. Mina odlingslådor är som miniväxthus och fukten stannar kvar en stund, jag vattnar sparsamt med en blomspruta innan det är snustorrt, men det får heller inte vara fuktigt hela tiden, då ruttnar fröerna istället för att gro. Fröerna gror snabbare om de får en odlingslåda eller bli övertäckta.

Okej. Sätt igång om du är sugen! Jag återkommer med fler tips om tomatodling.

Några av de sorter som jag odlade förra året.

Har du frågor om detta, svara jag gärna på dem så gott jag kan.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

30 thoughts on “Växthus? Dags att så och tänka på odling

  1. Vilken vacker bild med alla tomaterna i olika storlekar, färger och former! Vad bra att du påminner om att så, jag funderade faktiskt på tomater, förra sommaren fick vi knappt tag på plantor!

    De avlånga på bilden, vad är det för sort?
    Godnattkram

    • De avlånga är en sort som hette dadeltomater när jag köpte dem på en torghandel. En favorit.🙂
      Vill du ha fröer, tror jag att jag har några extra…
      Kramar och allt gott till dej!!

      • Tack, men jag tror att jag har så det räcker. Sen tänkte jag igår i sängen om det är mödan värt när vi inte har något växthus… men det kostar ju inte så mycket att så lite… jag får fundera några dagar-
        Kram

      • Jag odlar i spannar och stora plastkrukor, och får inget ogräs att ta hand om. Allt för att förenkla för mig själv.
        Kramar och allt gott till dej!

      • Hej, förlåt sent svar.
        Ja, jag har hinkarna i växthuset. 20-litershinkar, med två plantor i varje. Det finns avrinningshål i dem. Det är ett enkelt sätt att odla på, kräver minimal insats, och ger verkligen ett strålande resultat.
        Har varit ute och städat upp och förberett i helgen, käre maken hjälpte till. Fyller hela spannen med välgödslad jord. Tomaterna gillar att ha gott om plats för rötterna på djupet.
        Får väl ta mig i kragen och skriva något nytt snart…
        Kramar och allt gott till dej!

  2. Kommer ihåg dina mästerodlingar från ifjol, önskar jag hade det intresset, nu har vi rivit våra risiga växthus för det ska inom en inte alltför avlägsen framtid ner ny dränering i backen och då kan vi inte ha det där kvar.

    BS hej !

    Jaa, på den här sk “pappan” råder det heller ingen tvekan om att alla psykopatdragen finns där. jag mår illa när jag hör eller läser om folk som råkat ut för dessa mänskliga utsugare, har man träffat på en vet man hur andra har det. Därför är jag inte så snar att säja “men han/hon som är såååå trevlig” , för man vet aldrig …..Mina barn, för man kan knappast säga att han nånsin varit engagerad i dom, har bara den ena kontakt, men även hon börjar lessna nu, så snart har han gjort sig omöjlig hos båda sina döttrar. De är glada att min man finns, för han har varit mera som deras pappa än deras biologiska nånsin varit. Tror jag blivit lite mer än nödvändigt isolerad och har svårt att släppa folk inpå mig pga en massa dåliga erfarenheter, både av nära och av bekanta elller sk vänner. Är rätt bränd. Tyvärr. Tycker man alltid blir besviken förr eller senare, oftast förr.

    Varm kramar

    • Jag svarade hos dej.🙂 Tack vännen för att du kommer in!
      Det var Hemimamma som förra året frågade om jag ville skriva lite mer steg för steg om odling, så nu när jag kom ihåg det…
      Har tyckt om att odla och se saker växa sedan jag var liten.
      Kraaaaaaaaamar och allt gott till dej!

  3. Min mor såg tidigt till att genom kraftfull ”handpåläggning” genomföra en aversionsterapi mot trädgårdsarbete. Hon hade nog inte räknat med att hennes tuktan av min latmask skulle slå så fel!
    Det mesta jag kan tänka mig att göra i trädgårdar är idag att leta metmask! Däremot kan jag tänka mig att göra något gott för mina krukväxter!🙂

    • Hej!
      Leta mask är inte att förakta! det gör jag med ibland. Tycker att det allra mesta i en trädgård är roligt och avkopplande, men kan inte vara vid saker, för kroppen protesterar.
      Gott försök av din mamma…🙂
      Allt gott till dej!

  4. härligt att du påminner ..jag har i alla fall petat ner några phsyllis frön i krukan med mårbacka pelargoner ..odlingbädd efter odlings bädd avtäcks nu

    • Det är vackert med physalis, och gott! De kräver mycket vatten, och växer sig i regel ganska stora. Jag fick dem inte mogna utanför växthuset, har provat. Men det går säkert om man har en bra hörna eller balkong.
      Tycker att det är roligt att odla, men klarar inte av att ha trädgårdsland längre. Har en pallkrage med lite morötter och svartrot.
      Kram och allt gott till dej!

      • Ja, de är kinkiga. Brukar så frön redan i januari för att de ska utvecklas snabbt nog att hinna mogna. Viktigt med mycket sol, och rejäl kruka så de kan växa till sig och bära frukt. Idag är det bara 8,5 grader ute, men i växthuset är det ljuvligt! (har inte direkt något där än)
        Allt gott till dej och en bamsekram!

  5. Nu är det ju fredag, så då bjuder jag på den tankspridde professorn som via krogen kom hem och såg en okänd man i sängen jämte frun.
    “Å fan, har jag redan gått och lagt mig!”
    /Skvitt

  6. Inga frågor.
    Men WordPress känner igen mina e-poster som sina ????? och jag måste logga in för att kommentera , jag har inget med dem att göra men sett att fler får samma meddelande.
    Nu har jag en fuskadress få se hur länge det gå.
    Men hör du inet av mig så vet u varför. JAG KOMMER INTE IN (snyft).

    Kram

    • Oerhört trist att du har bekymmer. Jag hoppas innerligt att det löser sig!
      Jag har själv haft problem, när jag ska kommentera på Blogspot. Får använda min mailadress som verifiering, för bloggen fungerar inte.
      Tröstkram och allt gott till dej!

  7. Tomaterna i växthuset är något som jag saknar från då jag bodde i hus. Nu bor jag i lägenhet med en väldigt liten täppa men jag brukar köpa 1-2 plantor att ha i en kruka för tomater är ett måste. Är så gott att gå ut och äta dem direkt från plantan.

    • 🙂 Ja, det är något speciellt med det, om man tycker att det är kul att odla.
      Jag brukar lägga de små i en skål, har flera sorter, så det liknar en godisskål… Yammy!
      Allt gott till dej!

  8. Hejsan vännen!
    Grönsaker är gott men odlar inte själv. Det blir förstås skillnad, det förstår man ju. Hoppas helgen blev fin för dig o dina nära o kära.

    Goa kramizar!

    • Hej!
      För min del är det kul, och rogivande. Det känns bra att odla själv.🙂
      Jatack, käre maken var ledig i helgen, och vi var tillsammans. Det är bra🙂 Hoppas du hade det bra du med!
      Kramiz och allt gott till dej!!

    • 🙂 Här har de talat om att det ska bli snö om ett par dagar… fast gräset är grönt och växer friskt. Det jag sår just nu, är det jag förgror inne, som ska ut i växthuset när det är varmt nog.
      Kram och allt gott till dej!

Kommentera

