Odla själv del 2, kanske i växthus

Jag har i förra inlägget skrivit en del om att så. Nu har jag gjort nästa steg, plantat om.

Alltså får mina plantor byta till en större kruka. Det gäller att vara riktigt försiktig på handen, så de känsliga rötterna inte skadas. Jorden är helt vanlig plantjord. Se till att hålla plantan i mitten, fyll på med jord. Packa till jorden så den är lagom fast utan att rötterna kvävs. Jag märker krukorna med en bit maskeringstejp och skriver med tusch.

Här ser du att jag inte plantat om alla ännu. De mindre krukorna närmast i den gröna lådan är de ursprungliga (de är physalis du ser närmast i bild). Ja, det är hög tid nu. De bakom som jag plantat om är spetspaprika, och jag tror att de blev lite kalla eller torra, för deras löv har skrumpnat lite, fast de trivs och växer.

En del av tomaterna behöver lite extra stöd. En pinne här och där.

Nu är det så många plantor att de får stå både i lådan och i locken, + i ytterligare en låda (ej i bild). Nästa gång kommer de att plantas om i mycket större krukor, men innan dess är det mycket vattning som gäller. Missar man att vattna, är det ofta kört. Jag vill vattna innan de är torra, men jag vill inte att de ska vara genomblöta hela tiden. Jag använder synen och fingrarna för att kolla efter fukt. En sak till som jag kommer att göra, är att ta ut mina plantor en stund varje dag för att de ska vänjas vid utetemperatur. Men, det gäller att ta det försiktigt så de inte fryser! Jag tar ut mina ett par timmar på altanen där de har sol och lä.

Egentligen hade jag tänkt att jag skulle så persilja och sallat i andra krukor ute i växthuset, men jag har inte kommit så långt än. Men om du känner för det, så gör det för tidig skörd!

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

12 thoughts on “Odla själv del 2, kanske i växthus

  1. Men så roligt att se ett livstecken från dig! Och i full gång med planteringarna! Jag gick inget sått, det blev bara inte av. Är på torpet nu och här får jag luft och lust. Måste i säng nu, det kommer döttrar med familjer hit i morgon.

    En riktigt glad påsk önskar jag dig!
    Kram

    • Kul att du tycker det!🙂
      Ja, det måste ju ”underhållas” (inte sjunga och dansa för dem) när man väl börjat, om det ska bli några tomater.🙂
      Härligt att ha ett torp att ta det med ro på.
      Jag hoppas att ni får en skön helg med barn och barnbarn.🙂 Vi har bara inplanerat att vi ska till några vänner imorgon. Hade yngste sonen med flickvän hemma förra helgen.
      En riktigt Glad Påsk önskar jag dig med!
      Kraaaaaaaaaaaamelikramar och allt gott till dej!

      • Ett tunt snötäcke ligger på marken idag, kom under natten. Men det var väntat. Lite synd är det när det var så fint igår.
        Ha det gott!
        Kram

      • Ingen snö här, fast det skulle komma lite imorgon. Temperaturen håller sig envist under 10 grader. Igår när jag tyckte att det var ”så skönt”, var det bara 7 grader. Gick en runda i det fina vädret och tog en fika på altanen🙂
        Kram min vän och allt gott till dej!

    • Glad Påsk önskar jag även dig!
      Det var Hemimamma som bad mig att jag skulle göra detta förra året. Så, jag försöker. Gilalr ju sådant.🙂
      Kramar och allt gott till dej!!

  2. härligt att se Tack , inspirerande !!
    Ja det är ett himla pyssel ,,jag påminns om ivriga vårar då jag sådde tidigt och skolade om ..men nu har jag inget varmväxthus och inte såna varmfönster heller ,i huset med, lämplig odlingsplats ..men snart går det att börja i mitt lilla kallväxthus
    ..skulle jag tro
    …att det går att få nåt att gro

    • Roligt att du blir inspirerad!🙂
      Har inte heller varmväxthus, men det brukar gå att sätta ut plantorna ganska tidigt här i Skåne. Jag gör på sätt som fungerat tidigare, och som ger god och tidig skörd. Mycket pysslande och vattnande… Har hållit på att odla sedan jag var liten, för att jag gillar det.🙂 Det finns en sorts skön ro med att odla, och tillfredställelse när det blir något gott🙂
      Allt gott till dej!

      • ahh då bor du längre söderut ..samma här sen jag var liten ..började på eget initiativ gräva upp små land där jag planterade gullvivor🙂
        men med ett långt uppehåll då jag bodde i St-holm ,hade till o med glömt att jag gillade ..jaen sorts skön ro ..och gott ..när det blir det

      • Ja, det har sina fördelar att bo långt söderut.
        Jag sådde främst morötter som barn. Det var så gott att dra upp dem späda, bara stryka av dem i gräset och njuta av smaken. Eftersom jag oftare rensade ogräs och gallrade, fick jag bättre skörd än mamma… 🙂 Numer odlar jag på bekvämaste sätt, i krukor eller spannar, även i växthuset.
        Kram och allt gott till dej!

Kommentera

