Presenterar stolt den nya grannen! Och mer om växthus

Vi börjar med växterna. Nu tar jag ut mina växter varje dag, även om jag inte låter dem övernatta ute. Det är för att liksom vänja dem. Dessutom är det så funtat med tomatplantorna, att om man ger dem mycket värme, så blir det rangliga, och behöver stöttas. Får de det lite kyligare än rumstemperatur, blir stammarna kraftigare. Jag tycker att det är bättre. Lycka till!

Här är den, vår nya granne! Jag är så glad att den vill bo i vår trädgård.

Bokstavligt talat ett par minuter efter att maken satt upp den, som ett talgoxpar. De inspekterade noga, men, holken föll dem inte helt i smaken. Dagen efter som ett blåmespar, och de har jobbat hårt. Putsat på ingången, hämtat bomaterial. Det är roligt att titta på dem! Hanen är lite mindre än honan.

Ekorren bor två stenkast härifrån. Han har också mycket att stå i. Vilken akrobat!

Jag hoppas på att få se ungar vid tillfälle, och tänker hålla ögonen öppna och ha kameran med!

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

17 thoughts on “Presenterar stolt den nya grannen! Och mer om växthus

  1. så ljuvligt du har det med blåmesar och ekorrar ..när inpå !
    jag har i år satt in vitlökar i växthuset ,de brukar ju sluta växa så tidigt ..testar vad det nu kan bli .Dessutom har jag sått en del ärter,sallad och kål + några potatisar ..eftersom jag tänkte köpa tomatplantor hoppas jag att det går att kombinera ..sen eller att jag kan plantera ut .
    Annars får jag väl ta att det blir överfullt;)

    • Jag hoppas att du som jag tycker att det är roligt att odla. det är i a f min motivation. Att allt smakar bättre är mer en bonus.
      Här är det paprika, tomater (många olika sorter), chili, gurka, kronärtskocka, svartrot, bönor (bl a bondbönor), morötter, rödbeta, physalis och sallat. Det finns dessutom en hel del krukor där jag har sått solrosor och vallmo. Allt odlas i krukor eller spannar, för att det ska vara enklare med skötseln.🙂
      Kål är gott, men jag har fått mask så många gånger att jag gett upp… Och potatis, det är gott! Men det blir för mycket kroppsarbete helt enkelt. Annars finns det nästan inget som smakar så gott som egen potatis. Jag snor några hos mamma och enstaka hos svärmor och svärfar.🙂
      Vitlös, som är enkelt att odla, har jag inte riktigt lyckats med, tror att de haft det för vått..
      Jag är glad för blåmesarna, de är bedårande! Det finns ekorrar runt omkring på många ställen, fast ibland flyttar de, tror jag.
      Kram och allt gott till dej!

      Allt gott till dej!

      • jag har också bara lite potatis , vitlöken kan tydligen vara svår ..ska ha mycket näring och visst kålen djädrigt svår ..men förra året fick jag savoykål att funka….
        Varje år innan jag startat riktigt undrar jag hur det ska bli, kommer jag att gilla det i år också ..odlandet är som själva sommarlivet ..vad skulle jag annars göra av mina somrar? .. jag sjunker in i sommaren genom mina odlingar ?

      • Åh, savoykål, vad gott! Jag gillar kål!🙂
        Jag tycker att det är så skoj när det växer, att jag kan inte låta bli, men håller det hela på en bekväm nivå🙂
        När jag var yngre var jag överambitiös, det har jag slutat vara…🙂
        Varmt lycka till!
        Allt gott till dej!

  2. Oh, så roligt att hitta ett inlägg av dig! Du gör min dag! Kul med blåmesarna och att talgoxarna ratade holken! Jättefin bild av blåmesen! Vet du att jag aldrig har fotat en ekorre, jag beundrar dem som gör det. Ja, tänk om du får syn på ekorrungar i sommar!
    Kram

    • Vad glad jag blir!
      Vi följde och följer fåglarnas göromål med stort intresse! Häpnade när intresset var så starkt så snabbt efter att det kom upp!
      Häromdagen satt en duvhök i trädgården, det kan jag inte minnas att jag sett tidigare. Fick panik och tänkte ”bara han inte rör mina blåmesar”.
      Ja, ekorrarna ska jag ha koll på, har jag tänkt!
      Kraaaaaamar och allt gott till dej!

      • Jag har berättat om din holk och mesarna för livsnjutarna. De tyckte att det var fascinerande att de flyttade in så snabbt och att holken även inspekterades av ett annat fågelpar på en gång!
        Kram

      • Vad kul att du berättade! Ja, hade jag inte sett det med egna ögon hade jag knappt trott det. Det kändes som om holken var en oerhört god investering!🙂
        Kramlikramar och allt gott till dej!

  3. Kul att blåmesarna gillade holken. De är vackrare än talgoxar! Jag hoppas ekorren håller sig borta från holken och innehållet. Jättefina foton!

    • Ja, jag kan bara hålla med! Ekorren letar nog mat närmre sitt bo. Jag är mest orolig för skatorna som patrullerar gräsmattan varje morgon.
      Glad för bildberömmet!🙂
      Allt gott till dej!

  4. Pingback: Lilly och blåmesen | Framsnacka

Kommentera

